1. Ένας παράξενος επισκέπτης
1η Δραστηριότητα: Ένας παράξενος επισκέπτης εμφανίζεται στο Νηπιαγωγείο μας. Πιάνει κουβέντα με τα παιδιά, μαθαίνει τα ονόματά τους, τις εντυπώσεις τους από το Νηπιαγωγείο τους, τις σχέσεις τους με τους συμμαθητές τους και τέλος τα ρωτάει για την οικογένειά τους
- Στη συνέχεια ο επισκέπτης μας παρουσιάζεται στα παιδιά: Είναι η ΗΜΕΡΟΔΕΙΚΤΟΥΛΑ και έχει μια μεγάλη οικογένεια. Είναι πολύ κουρασμένη γιατί όλη της η οικογένεια …….κάθεται πάνω της. Ζητάει λοιπόν τη βοήθειά μας .Έτσι αποφασίζουμε κάθε μέρα να βγάζουμε ένα φύλλο της
- Ρωτάμε τα παιδιά, ποια αποτελέσματα θα έχει αυτή μας η βοήθεια και αρχίζουμε μια συζήτηση με στόχο να μάθουν τα παιδιά τα εξής:
-Όταν βγουν 7 χαρτάκια περνάει μια εβδομάδα
-Όταν βγουν 30,περνάει ένας μήνας
-Όταν βγουν όλα ,περνάει ένας χρόνος .Έτσι ΗΜΕΡΟΔΕΙΚΤΟΥΛΑ μας θα αρχίσει να ξεφουσκώνει και θα είναι πιο χαρούμενη
- Τέλος, η επισκέπτρια μας, μας κάνει ένα δώρο για να μας ευχαριστήσει. Ένα παζλ όπου εικονίζεται το…..μεγάλο αφεντικό και η οικογένειά του( χρόνος-μήνες-εποχές)και μεις παίζουμε μαζί του.
2η Δραστηριότητα: Γνωρίζουμε την οικογένεια του 2023…
- Τέσσερα παιδιά υποδύονται το 2020 και ζητάνε βοήθεια να φτιάξουμε την οικογένειά τους.
- Από τα υπόλοιπα παιδιά ,το κάθε παιδί κρατάει έναν αριθμό από το 1 έως το 9 και μπαίνουν στη σειρά . Είναι οι βοηθοί
- Ακούγεται μουσική, στην αρχή ζωηρή και στην συνέχεια σιγανή και αργή .Το 2020, κουράστηκε και στη θέση του πρέπει να έρθει ένας νέος χρόνος. Γεννιέται το 2021
- Συνεχίζουμε μέχρι το 2029…
3η Δραστηριότητα:
- Η ΗΜΕΡΟΔΕΙΚΤΟΥΛΑ μας είναι λίγο…….χοντρούλα. Όχι όμως από το πολύ φαγητό Αλλά επειδή είναι ακόμα νέα βοηθός του νέου Χρόνου και όλη η οικογένεια είναι…..πάνω της
Μάλιστα είναι και αγγελιοφόρος. Ότι και να κάνουμε τα μεταφέρει στον χρόνο Έτσι και μεις μιας και μπήκε ο καινούριος χρόνος σκεφτήκαμε να του στείλουμε:
«Τους στόχους του καθένα μας για την καινούρια χρονιά»
Και τα…..γούρια μας για το καλό
2. Ο Χρόνος
1η Δραστηριότητα: Συζητάμε για το τι είναι ο χρόνος, με αφορμή τις αντιλήψεις και τις γνώσεις των παιδιών
- -Διαβάζουμε Ο Γέρο Χρόνος ο στριμμένος και φτιάχνουμε το πορτραίτο του
- Φανταζόμαστε τον χρόνο σαν ένα μεγάλο καράβι που ταξιδεύει στην γη και κάθε τρεις μήνες, στέλνει στους ανθρώπους τις εποχές και τους μήνες. Κάθε εποχή που τελειώνει…..κατεβαίνει από το καράβι
2η Δραστηριότητα: -Πως μετράμε σήμερα το χρόνο;
- Συζητάμε για την μέτρηση του χρόνου στα σημερινά χρόνια
- Πως μετρούσαν οι άνθρωποι το χρόνο πριν ανακαλυφθούν όλα τα παραπάνω; Τι δυσκολίες αντιμετώπιζαν;
Η μέτρηση του χρόνου στα παλιά χρόνια
- Με αφορμή το παραπάνω powerpoint,παίζουμε με το φως και τη σκιά
- Και ένα φύλλο εργασίας..
3η Δραστηριότητα:-Πως θα μετρήσουμε το χρόνο που χρειάζεται κάποιος για να φτάσει από τη μια μεριά της τάξης στην άλλη, μπουσουλώντας;
- Φτιάχνουμε ένα πίνακα με τα ονόματα των παιδιών και χτυπάμε στο ταμπουρίνο τον ρυθμό των λεπτών του ρολογιού
- Καταγράφουμε τα χτυπήματα που χρειάστηκε το κάθε παιδί
- Μετράμε και βρίσκουμε πόσα λεπτά χρειάστηκε κάθε παιδί να διανύσει την συγκεκριμένη απόσταση
3. Πως μετράμε το χρόνο
3α Οι 4 Εποχές
1η Δραστηριότητα: Ξεκινάμε με τον πίνακα ζωγραφικής του Τσαρούχη: Οι 4 εποχές και αφού τον επεξεργαστούμε:
- Έχουμε 4 πλαστικοποιημένες κάρτες με τα πρόσωπα των 4 εποχών του πίνακα. Τοποθετώντας τες ανάποδα κάθε παιδί επιλέγει μία κάρτα τυχαία και προσπαθεί να την ταυτίσει με το αντίστοιχο πρόσωπο του πίνακα.
- Δίνουμε 4 κάρτες με διαφορετικά καιρικά φαινόμενα και αντιστοιχίζουν εποχή και φαινόμενο
- Βάζουμε τις εποχές σε σωστή χρονική σειρά
- Φύλλο εργασίας
2η Δραστηριότητα: Αφού διαβάσουμε τον μύθο, Η Δήμητρα και η Περσεφόνη, συζητάμε για την δημιουργία των εποχών….
- Παρακολουθήσαμε το παρακάτω videο
ΟΙ 4 ΕΠΟΧΕΣ – YouTube
- Ζωγραφίζουμε την αγαπημένη μας εποχή
3η Δραστηριότητα: «Το ζάρι των εποχών»
Στις έδρες ενός ζαριού γράφουμε τα ονόματα των εποχών. Παρουσιάζουμε στα παιδιά τέσσερα δέντρα που αντιστοιχούν στις 4 εποχές. Ρίχνουν το ζάρι, διαβάζουν την εποχή και δείχνουν το σωστό δέντρο
3β Οι μήνες
1η Δραστηριότητα: Αφού διαβάσουμε το παραμύθι: Η κυρά- Καλή και οι 12 μήνες
https://youtu.be/hKn8Z7Rwpgs
- Διαβάζουμε τους μήνες με τη σωστή σειρά και τοποθετούμε δίπλα στον καθένα το σύμβολό του ( Ιανουάριος-Άγιος Βασίλης)
- Βάζουμε στη μοκέτα ένα μήνα και ζητάμε από τα παιδιά να τοποθετήσουν αυτόν που είναι πριν και μετά
Φύλλο εργασίας
- Βάζουμε τους μήνες στη σειρά με τη βοήθεια των τακτικών αριθμών……για να μη μαλώνουν και να έρχεται στη γη ο καθένας με τη σωστή σειρά
2η Δραστηριότητα: Οι μήνες ψάχνουν το σπίτι τους
-Ένα παιδί κάθε φορά, βάζει….. στην πλάτη του συμμαθητή του ένα μήνα, ενώ διάσπαρτα στην τάξη τοποθετούμε τα σπιτάκια των εποχών
-Στο άκουσμα της μουσικής τα παιδιά-μήνες χορεύουν Μόλις η μουσική σταματήσει ένα παιδί κάθε φορά, επιλέγει ένα συμμαθητή του, διαβάζει το μήνα που γράφει στην πλάτη του και τον πάει στη σωστή εποχή
3η Δραστηριότητα: Παροιμία
- Μαθαίνουμε και αποδίδουμε καλλιτεχνικά την παροιμία για τον Ιανουάριο
3γ. Οι μέρες της εβδομάδας
1η Δραστηριότητα: Διαδοχή και απαρίθμηση των ημερών της εβδομάδας
- Παρακολουθούμε το παρακάτω βίντεο και στο άκουσμα μιας μέρας τα παιδιά βάζουν την κάρτα με την αντίστοιχη λέξη στην αυλή της Κυρα-βδομάδας, πρώτα με την βοήθεια του βίντεο και μετά μόνα τους
https://youtu.be/7GI-IBN0oro
- Παίζουμε το παιχνίδι της….ξεχασιάρας ημέρας
- Παίζουμε το παιχνίδι το λουρί της Κυρα-βδομάδας (Από το γνωστό παραδοσιακό παιχνίδι.
( π.χ. Ποια μέρα αρχίζει από Κ και τελειώνει σε Η και φοράει…..κόκκινο βρακί;)
2η Δραστηριότητα: Ο αριθμός 7
- Διαβάζουμε το ποίημα: Ο Χορός των 7 και μετράμε τις μέρες
- Δείχνουμε εικόνες με πράγματα 7 που….υπάρχουν στη φύση και στη ζωή μας
- Φύλλο εργασίας
3η Δραστηριότητα :Μαθαίνουμε το τραγούδι: Ωραία που είναι η Κυριακή
3δ. Μέρα και Νύχτα
1η Δραστηριότητα: Με αφορμή ένα παραμύθι
- Ακούμε το παραδοσιακό παραμύθι:
https://youtu.be/ceos1z_64jY
- Φτιάχνουμε το βασίλειο της Μέρας και της νύχτας
- Φύλλο εργασίας
Τα παλάτια της μέρας και της νύχτας
2η Δραστηριότητα: Πως δημιουργείται η Μέρα και η Νύχτα
- Παρακολουθούμε….
Ο άξονας και η περιστροφή της Γης – Ημέρα & Νύχτα – YouTube
- Πειραματισμοί
3η Δραστηριότητα: -Χρονική ακολουθία μέρας-νύχτας.
- Δίνουμε στα παιδιά ήλιους και αστεράκια και οδηγίες όπως:
Η γιαγιά θα μας επισκεφτεί και θα μείνει μαζί μας 2 μέρες και 2 νύχτες και καλούνται να δώσουν την χρονική ακολουθία
4η Δραστηριότητα: Τα στάδια μιας μέρας
-Δίνουμε εικόνες που απεικονίζουν τα στάδια μιας μέρας και τα παιδιά διαβάζουν με την βοήθεια των εικόνων.
-Στη συνέχεια προσπαθούν να κάνουν το ίδιο χωρίς αυτές.
-Για την καλύτερη κατανόηση της δραστηριότητας ,τοποθετούμε τις εικόνες, αλλά βάζουμε σε λάθος θέση τις λέξεις. Τα παιδιά παρατηρούν και διορθώνουν
- Τέλος, τα παιδιά χωρίζονται σε 4 ομάδες και….
5η Δραστηριότητα: Πως κυλά μια μέρα, πως εξελίσσεται μια εργασία ή μια κατάσταση
- Βοηθάμε έναν εργάτη να περάσει τη μέρα του. Βάζουμε τις εικόνες στη σωστή σειρά και αντιστοιχίζουν με την σωστή ώρα της μέρας
- Φύλλο εργασίας
6η Δραστηριότητα: Διαβάζουμε το παραμύθι: Δε φοβάμαι το σκοτάδι
- Ποιος φοβάται το σκοτάδι; Γιατί;
- Τι άλλο φοβάστε;
- Είναι αρνητικό ή θετικό συναίσθημα;
- Αν ο φόβος είχε πρόσωπο πως θα ήταν;
- Με ποιο τρόπο μπορούμε να διώξουμε το φόβο μας μακριά;
- Φύλλο εργασίας
3ε Το ρολόϊ
1η Δραστηριότητα: Διαβάζουμε την Σταχτοπούτα και παίρνουμε αφορμή για συζήτηση ως προς:
- Πως κατάλαβε η Σταχτοπούτα την ώρα που έπρεπε να φύγει;
- Τι είναι το ρολόι; Σε τι μας είναι χρήσιμο;
- Ποια τα είδη του ρολογιού;
- Τι θα γινόταν αν εξαφανιζόταν τα ρολόγια;
- Τέλος, φτιάξαμε ένα ρολόι, φτιάξαμε δείχτες και αριθμούς και κάθε μέρα τα παιδιά της υπηρεσίας, άλλαζαν την ώρα για σημάνουν της έναρξη μιας δραστηριότητας
2η Δραστηριότητα: Η Λέξη Ρολόι
- Μαθαίνουμε πως γράφεται η λέξη Ρολόι και βρίσκουμε και άλλες λέξεις από Ρ
- Βοηθάμε τον φίλο μας τον Ημεροδεικτούλη να βρει το σωστό δρόμο για το ρολόι, μέσα από ένα λαβύρινθο
- Φτιάχνουμε καινούριες συλλαβές ενώνοντας το Ρ με τα φωνήεντα και παίζουμε με την βοήθεια εικόνων
3η Δραστηριότητα: Αίνιγμα
- Μαθαίνουμε και σχολιάζουμε το αίνιγμα για το ρολόι
- Πως καταλαβαίνουμε ότι, το ρολόι τρέχει βιαστικό; Τι αλλάζει πάνω μας και γύρω μας;
- Για να κατανοήσουν τις επιπτώσεις από το πέρασμα του χρόνου και να συμμετέχουν ζητάμε φωτογραφίες των παιδιών μας από τη βρεφική τους ηλικία και αφήνουμε να βγάλουν συμπεράσματα
- Συζητάμε για τις επιπτώσεις που έχει το πέρασμα του χρόνου, σε ανθρώπους, ζώα, κτίρια και γενικότερα στη φύση, με την βοήθεια εικόνων
Φύλλο εργασίας
2 σχόλια
ΑΝΤΑ ΓΚΛΟΥΜΠΟΥ
17 Φεβρουαρίου 2015 στις 19:55 (UTC 0) Σύνδεση με αυτό το σχόλιο
Εξαιρετική η ιστοσελίδα σας! Πολύ ενδιαφέρουσες οι δραστηριότητες για τη διατροφή και τη φιλαναγνωσία!
Καλή συνέχεια στην προσπάθειά σας!
Μαρία Πετκανοπούλου
28 Φεβρουαρίου 2015 στις 07:04 (UTC 0) Σύνδεση με αυτό το σχόλιο
Μαρία και Δέσποινα συγχαρητήρια για την υπέροχη ιστοσελίδα σας!
Αν και την περίμενα ανάλογη με την εικόνα που μου άφησε η επίσκεψη μου στο νηπιαγωγείο σας, πραγματικά ξεπέρασε τις προσδοκίες μου. Δεν μπορώ να σας πω πόση ώρα διαβάζω τις δραστηριότητες σας και απολαμβάνω. Δώστε στους μαθητές σας την αγάπη μου και φιλιά και πείτε τους ότι δεν τους ξεχνάω. Θα με έχετε τακτική επισκέπτρια από σήμερα το πρωί.