«Η ειρήνη δίνει ψωμί στον γεωργό, ακόμα κι αν βρίσκεται ανάμεσα στα βράχια, αντίθετα ο πόλεμος του φέρνει δυστυχία κι αν ακόμα βρίσκεται στον πιο πλούσιο κάμπο.»
Μένανδρος
Με αυτό το πανέμορφο αντιπολεμικό παραμύθι επιλέξαμε φέτος να ξεκινήσουμε την ενασχόλησή μας με την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου. Στόχος μας, όχι μόνο να μάθουν τα παιδιά τα γεγονότα που έλαβαν χώρα και τους ανθρώπους που κίνησαν τα νήματα και ύφαναν τις τύχες των ανθρώπων, αλλά να υμνήσουμε το ιδανικό της Ειρήνης, της Ελευθερίας, της Αξιοπρέπειας και της Αγάπης μεταξύ των λαών. Και μάλιστα τώρα, σήμερα, που η Ειρήνη υποφέρει και βιάζεται, ας σπείρουμε και μεις μαζί με τα παιδιά μας ένα σπόρο, τον σπόρο της Ειρήνης, με την ελπίδα αυτός ο σπόρος να φυτρώσει, να θεριέψει και να δώσει πολλούς καρπούς που θα εξαπλωθούν στα πέρατα του κόσμου
ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
-Διαβάσαμε το παραμύθι και….
- Γνωρίσαμε τους ήρωες του
- Συζητήσαμε για τον λόγο για τον οποίο φιλονίκησαν
- Προσπαθήσαμε να μαντέψουμε τι συμβολίζει ο σπόρος της Ειρήνης
- Καταγράψαμε τις ιδέες των παιδιών στην ερώτηση:
Τι θα μπορούσαν να κάνουν τα σκαθάρια και οι σκαραβαίοι, έτσι ώστε να μην φτάσουν στον πόλεμο; Ποια λύση μπορούσαν να βρουν;
- Ζωγράφισαν εικόνες που τους έκαναν εντύπωση
- Τέλος, φυτέψαμε έναν δικό μας σπόρο και συμφωνήσαμε να γίνει αιτία αγάπης και ομαδικότητας, αφού όλοι μαζί θα τον φροντίζουμε και θα περιμένουμε να δώσει καρπούς
*
Γιατί όμως οι άνθρωποι προτιμούν τον πόλεμο από την Ειρήνη; Γιατί δεν μπορούν να βρουν λύσεις στα προβλήματά τους;
ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
-Ζητήσαμε από τα παιδιά να απαντήσουν στην παραπάνω ερώτηση και καταγράψαμε τις απαντήσεις τους
και…….
-Δώσαμε στο καθένα ένα φύλλο χωρισμένο στα δύο να ζωγραφίσουν:
*
Τόσο μας συνεπήρε η συζήτησή μας για την Ειρήνη και τον Πόλεμο που ακούσαμε και ένα τραγούδι
Τι είναι όμως αυτή η Ειρήνη, που αμέτρητοι άνθρωποι φωνάζουν, διαδηλώνουν, γράφουν;
Γιατί είναι τόσο σημαντική;
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ : ΓΡΑΦΗ
-Τα παιδιά δίνουν τις απαντήσεις τους, όχι έτσι απλά.Το καθένα την γράφει στον δικό του σπόρο και…….τον φυτεύει.
Να και το δάσος μας. Το δάσος της Ειρήνης
*
Τα παιδιά έδωσαν την δική τους εκδοχή για την Ειρήνη. Όμως ας ακούσουμε και την φωνή ενός……μεγάλου ποιητή. Ποια η δική του εκδοχή;
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
-Ο Γιάννης Ρίτσος απήγγειλε, εμείς φτιάξαμε ένα πλουμιστό πάτσγουορκ
*
Και τελειώσαμε για σήμερα……
-Μαθαίνοντας και παίζοντας με την πρώτη μας προτασούλα
Ο Σπόρος της Ειρήνης
Η Ειρήνη όμως έχει έναν μεγάλο αντίπαλο. Τον Πόλεμο. Αυτός επισκέφτηκε τις χώρες των σκαθαριών και των σκαραβαίων και λίγο έλειψε να προκαλέσει μεγάλη συμφορά
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
-Αφού τα παιδιά έδωσαν τον ορισμό του Πολέμου…..
- απλώσαμε στη μοκέτα εικόνες πολέμου και Ειρήνης και τα παιδιά τις ομαδοποίησαν
*
Συναισθήματα και προβληματισμοί, διάχυτοι στην τάξη μας μετά από τις παραπάνω δραστηριότητες. Σκεφτήκαμε λοιπόν να τα εκτονώσουμε, μιλώντας γι” αυτά
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
-Ποια λοιπόν είναι τα συναισθήματα που βγαίνουν όταν μιλάμε για την Ειρήνη και ποια για τον Πόλεμο;
-Ποιες από τις παραπάνω εικόνες σας κάνουν χαρούμενους και ποιες λυπημένους ; Γιατί;
-Το κάθε παιδί επιλέγει στην τύχη μια από τις παραπάνω εικόνες και δίνει ανάλογα την απάντηση του
*
Τα αρνητικά συναισθήματα, δυσκολεύουν την ζωή μας, την καθημερινότητά μας και γενικά τις μεταξύ μας σχέσεις.
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ : ΑΝΑΓΝΩΣΗ
-Τι να προτείνουμε λοιπόν, έτσι ώστε να αφήσουμε μακριά τα άσχημα συναισθήματα και από τη ζωή μας και από την τάξη μας;
- Μια ασπίδα…..προστασίας, πάνω στην οποία καταγράψαμε…….
Και επειδή τόσο μας ευαισθητοποίησαν αυτά που ακούσαμε και φτιάξαμε, είπαμε να ….
ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
-…….βοηθήσουμε τους σκαραβαίους και τα σκαθάρια να φτιάξουν μια καινούρια χώρα χωρίς σύνορα όπου όλοι θα συνυπάρχουν αγαπημένα
*
Και επειδή η νέα χώρα δεν αρκεί, πρέπει και οι άνθρωποι να αλλάξουν, να γίνουν…..καινούριοι….
ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
-Τα παιδιά έδωσαν μερικές ιδέες στους ήρωες μας, για σωστή συμπεριφορά, μέσα από τον Διάλογο
Οι σκαραβαίοι και τα σκαθάρια άρχισαν τις προετοιμασίες για τον πόλεμο. Και όχι μόνο αυτοί. Κάποτε και στην δική μας χώρα……
ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
- Κάναμε μια ιστορική αναδρομή και συζητήσαμε για τον δικό μας πόλεμο και τους πρωταγωνιστές του, με αφορμή «το έπος του ’40» του Φ. Μανδηλαρά
-Στη συνέχεια, παίξαμε ένα κουίζ ερωτήσεων για επανάληψη
*
Ο Πόλεμος σε όποια χώρα και αν γίνει φέρνει καταστάσεις δύσκολες και όχι μόνο
ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
-Δείξαμε στα παιδιά μια φωτογραφία και την αφήσαμε να μας…..μιλήσει, μέσα από το στόμα των παιδιών
-Διαβάσαμε «Τα δάκρυα της Δασκάλας» Απόσπασμα από το βιβλίο της Λότης Πέτροβιτς Ανδρουτσοπούλου: Ο καιρός της σοκολάτας
*
Ωρα για παιχνίδι, έτσι για να διασκεδάσουμε και να φύγει η ένταση
ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Τρέχει με όλη τη φόρα, όλο το βάρος και σπάει την αλυσίδα. Παίρνει, έναν από αυτούς που σπάσανε, τον πιο δυνατό, και τον πάει στην ομάδα του. Συνεχίζουν…
Οι σκαραβαίοι και τα σκαθάρια, μάλωσαν για ένα σπόρο. Οι Ιταλοί και οι Γερμανοί, γιατί μάλωσαν με τους Έλληνες; Τι ήθελαν να πάρουν από μας;
ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
- Γνωρίσαμε την πατρίδα μας ως προς:
- Σύνορα
- Πρωτεύουσα
- Μορφολογία εδάφους
- Φυσικό και ορυκτό πλούτο
- Πολιτισμό
-Γιατί λοιπόν ήθελαν να πάρουν την πατρίδα μας;
(Έδωσαν τις απαντήσεις τους, μέσα από ζωγραφιές)
*
Μέσα από την….Ελλάδα βγαίνουν λέξεις όμορφες, όπως μέσα από τον σπόρο βγήκε μια πανέμορφη κερασιά
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ : ΑΝΑΓΝΩΣΗ
-Αφού μάθαμε πως γράφεται η Ελλάδα και αφού παίξαμε λίγο…..
- …..φτιάξαμε την δική μας ακροστιχίδα, με τη βοήθεια καρτών, κινητών γραμμάτων, αλλά και του….μυαλού μας
κάπως έτσι
Ε………(ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ)
Λ……..(ΛΑΟΣ)
Λ……..(ΛΥΤΡΩΜΟΣ)
Α……..(ΑΓΑΠΗ)
Δ……..(ΔΟΞΑ)
Α………(ΑΝΔΡΕΙΑ)
*
Τελείωσε η σημερινή μέρα διαβάζοντας…..
Κλείνοντας το πρόγραμμά μας για την επέτειο του ΟΧΙ, σκεφτήκαμε να μάθουμε και να τιμήσουμε, αυτούς που έδωσαν την ζωή τους, για να διώξουν τον Πόλεμο μακριά και να φέρουν την Ειρήνη. Δεν είναι μακριά, εδώ δίπλα μας στο Ηρώο του χωριού μας. Τους επισκεφτήκαμε λοιπόν και ……….
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ : ΓΡΑΦΗ
- Εξηγήσαμε τι είναι ΗΡΩΑΣ
- Διαβάσαμε τα ονόματά τους και τα καταγράψαμε
- Φτιάξαμε το δικό μας ηρώο και γράψαμε πάνω του τα ονόματα των αγωνιστών
*
Και…..
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
-Μετρήσαμε πόσοι ήταν
-Πόσοι άντρες και πόσες γυναίκες
- Πόσοι από αυτούς έχουν το ίδιο επίθετο
Τέλος……
-Φτιάξαμε ένα όμορφο στεφάνι για να τους το καταθέσουμε και πάνω του γράψαμε ένα ποιηματάκι που το σύνθεσαν τα παιδιά
1 σχόλιο
Μαίρη
31 Οκτωβρίου 2016 στις 18:36 (UTC 0) Σύνδεση με αυτό το σχόλιο
Πολύ ωραίες δραστηριότητες!!!! Τι μπορεί να βγει τελικά μέσα από ένα παραμύθι!!!!!!!!!!!