«

»

Οκτ 05

Σταφύλι, αμπέλι , κρασί. Δραστηριότητες

 Και ξαφνικά, ανάμεσα από τα σταφύλια, τις σταφίδες, το κρασί και όλα τα υπόλοιπα, ξεπετάγεται ένα όμορφο παλικάρι. Το όνομά του Άμπελος. Φορούσε μια παράξενη φορεσιά και μας φάνηκε ότι ήρθε από ένα κόσμο……μυθικό

Και δεν είχαμε άδικο. Ο επισκέπτης μας, ταξίδεψε από τα βάθη των αιώνων, ήρθε στο Νηπιαγωγείο μας πολύ συγκινημένος, γιατί όλες αυτές οι μυρωδιές από τα σταφύλια, το κρασί και τις υπόλοιπες αμπελο……λιχουδιές που είχαμε στο σχολείο μας, του έφεραν αναμνήσεις. Αναμνήσεις που θέλησε να τις μοιραστεί μαζί μας

ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

-Έτσι μάθαμε το όνομά του και προσπαθήσαμε να φτιάξουμε το προφίλ του.

DSC06344

 

Για να δούμε, είχαμε δίκιο;

  • Γνωρίσαμε τον θεό Διόνυσο, την ακολουθία του και ποιος πραγματικά ήταν ο Άμπελος

ΑΜΠΕΛΟΣ

 

  • Είδαμε πίνακες ζωγραφικής και εικόνες αγγείων και εντοπίσαμε μέσα τους τον Διόνυσο

Ο Θεός Διόνυσος

  • Τέλος, είδαμε τον Άμπελο μεταμορφωμένο σε ένα…….φυτό

Ποιο άραγε είναι αυτό; 

(Το ζωγράφισαν σε φύλλο εργασίας)

*

ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Το Αμπέλι, ο βασιλιάς του Σεπτεμβρίου, περιμένει να το γνωρίσουμε, παρέα με τον Άμπελο, αφού αυτός έδωσε το όνομά του σε αυτό το…….ταλαντούχο φυτό

- Αρχίσαμε λοιπόν να το περιγράφουμε

  • Από τι αποτελείται και σε τι χρησιμεύει το κάθε όργανο
  • Τι φροντίδες χρειάζεται για να μεγαλώσει και να δώσει καρπούς
  • Ποιος ο καρπός του αμπελιού και ποια εποχή τον μαζεύουμε
  • Ποιοι κίνδυνοι το απειλούν
  • Πως λέγεται το χωράφι που έχει πολλά αμπέλια
  • Ποιος ασχολείται με το αμπέλι

(Σε αυτή τη φάση αρχίσαμε την ανάγνωση του βιβλίου: Τα μουστοκούλουρα του κυρίου Αγησίλαου, κατά εποχή )

*

ΜΟΥΣΙΚΗ

Μετά από τόσες πληροφορίες, ώρα για ένα τραγούδι. Έτσι για να διασκεδάσουμε και να χαλαρώσουμε

-Μάθαμε το τραγούδι: Που πας αφέντη μέρμηγκα της Μαρίζα Κωχ

-Το τραγούδι…….ξύπνησε την φαντασία μας. Έτσι τα παιδιά εικονογράφησαν τις στροφές του τραγουδιού που τους έκαναν εντύπωση

 ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Και πάνω που νομίζαμε ότι ο Άμπελος θα μας αποχαιρετούσε, να και άλλες πληροφορίες…

Καταγραφή4ΚαταγραφήΚαταγραφή31

-Μας έφερε εικόνες και θέλησε να μας μάθει πως πολλαπλασιάζεται. Γιατί το αμπέλι είναι ένα φυτό σημαντικό που υμνήθηκε από τα αρχαία χρόνια και όπως μας είπε…..

Αμπέλι όσο μεγαλύτερο μπορείς και σπίτι όσο να χωρείς.

-Πήραμε λοιπόν και εμείς τις εικόνες, παίξαμε ,συζητήσαμε και τις βάλαμε σε σωστή χρονική σειρά, για να δείξουμε στον φίλο μας ότι κάτι  μάθαμε και μεις

 

*

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ: ΑΝΑΓΝΩΣΗ

Και κάτι ακόμα….

- Είδαμε το Αμπέλι γραμμένο σε κάρτα

 

  • Συλλαβίσαμε τη λέξη
  • Την γράψαμε με κινητά γράμματα
  • Μάθαμε το φώνημα Α και βρήκαμε και άλλες λεξούλες που αρχίζουν από αυτό
  • Φτιάξαμε το Α με το σώμα μας και το περπατήσαμε με διάφορους τρόπους
  • Μάθαμε καινούριες συλλαβές, ενώνοντας το Α με τα σύμφωνα που μάθαμε σε προηγούμενες δραστηριότητες
  • Και τέλος, απλώσαμε στην μοκέτα …..λεξοκάρτες ανά δύο ίδιες και προσπαθούσαν να τις κάνουν ζευγάρια

 *

ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Αφήνουμε τον Άμπελο να ξεκουραστεί και να διασκεδάσει με κάτι που του ετοιμάσαμε

-Δραματοποιήσαμε το λαϊκό παραμύθι :Ο γεωργός και τα παιδιά του 

 

 

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Και ξαφνικά ο Άμπελος άρχισε κάτι να ψιθυρίζει και μεις προσπαθούσαμε να καταλάβουμε τι ήταν αυτό….

 Στο δρόμο που περπάταγα
μια πέρδικα εμάδαγα
τα φτερά της έτρωγα
το κορμί της πέταγα!

-Όταν πια καταλάβαμε ότι είναι αίνιγμα και αφού βρήκαμε τη λύση του….

-Παίξαμε με  την…..μαδημένη πέρδικα

  • Απλώσαμε στη μοκέτα κάρτες με τσαμπιά, μαδημένες πέρδικες δηλαδή. Δώσαμε στα παιδιά ρώγες, μέτρησαν τα άδεια κοτσάνια και έβαζαν πάνω τόσες ρώγες όσα τα άδεια κοτσάνια

*

ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Ήρθε η ώρα να δείξουμε και μεις κάτι στο φίλο μας. Να του μάθουμε αμπελοπαραγωγικές περιοχές στην πατρίδα μας και να τον βοηθήσουμε να ταξιδέψει σε αυτές και να δώσει γνώσεις και σε άλλα νήπια

-Απλώσαμε τον χάρτη της Ελλάδας και με τη βοήθεια εικόνων και λέξεων, εντοπίσαμε περιοχές της Ελλάδας με πλούσιους αμπελώνες

Ταξίδι-στους-αμπελώνες-της-Ελλάδας

-Τα παιδιά έβλεπαν τη λέξη στο powerpoint, την έψαχναν στο χάρτη και έβαζαν στο ανάλογο σημείο ένα σταφυλάκι

 

 

-Τέλος, χαράξαμε πάνω στο χάρτη τη διαδρομή, απλώνοντας ένα σχοινί. Αφού την παρατηρήσαμε,  βοηθήσαμε τον Άμπελο να ξαναγυρίσει στο σχολείο μας

 

*

ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Και μετά από τόσα…..χιλιόμετρα που διανύσαμε στην πατρίδα, ας παίξουμε λίγο

Τα παιδιά χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες. Τα σταφύλια καθισμένα κάτω, τα πουλιά ορμούσαν με το σύνθημά μας και προσπαθούσαν να πάρουν όσα σταφύλια μπορούσαν. Οι κυνηγοί προσπαθούσαν να πιάσουν τα πουλιά

 

 ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ : ΓΡΑΦΗ

Το σταφύλι, φρούτο που μας δίνει πολλά. Ας τα γνωρίσουμε

-Συζητήσαμε για τα προϊόντα που μας δίνει το σταφύλι

-Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και η μία βρήκε εικόνες, η άλλη τις λέξεις και φτιάξαμε έτσι έναν τραπέζι με τα ανάλογα προϊόντα

-Σε κάποια φάση μπερδεύαμε τις κάρτες και τα παιδιά εντόπιζαν τα λάθη

 

*

 ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Δεν αρέσουν όμως μόνο σε μας τα σταφύλια. Αρέσουν και στην αλεπού

-Διαβάσαμε λοιπόν το παραμύθι: Η αλεπού και τα σταφύλια και……

  • Δύο παιδιά-αλεπούδες, έψαχναν να βρουν σταφύλια. Ποια θα μαζέψει τα περισσότερα;

 

  • Τα υπόλοιπα παιδιά ήταν κριτές. Έβλεπαν, μετρούσαν και έβγαζαν την τυχερή αλεπού που θα έτρωγε τα πιο πολλά σταφύλια

*

ΑΝΑΓΝΩΣΗ

Και αφού παίξαμε το παιχνίδι μας στο τέλος φτιάξαμε και διαβάσαμε την ιστορία της Αλεπούς με τα σταφύλια

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΤΠΕ

Και ήρθε η ώρα για τον Τρύγο

https://youtu.be/1Ns4GGvxDxA

 -Αφού παρακολουθήσαμε το παραπάνω video και συζητήσαμε…..

  • Βάλαμε στη σειρά εικόνες σχετικές, έτσι για να τα εμπεδώσουμε καλύτερα

 

*

Το γλυκό και νόστιμο σταφύλι κάνει το δικό του ταξίδι για να μας δώσει το κρασί του. Εδώ υπάρχει όμως μια……δυσκολία. Το σταφύλι το μεταφέρουμε στο τραπέζι μας κρατώντας το στο χέρι. Το κρασί ; Άντε τώρα ψάξε.,… μεταφορικό μέσο

 ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

-Τη λύση μας την έδωσε ο Βασιλιάς Λίτρο. Μας διηγήθηκε την ιστορία του και έτσι το κρασάκι μας μπορούμε εύκολα να το μεταφέρουμε, όχι μόνο στο τραπέζι μας, άλλα και όπου αλλού θέλουμε να πάμε

- Γνωρίσαμε από κοντά τα παιδιά του Βασιλιά Λίτρου και….

 …πειραματιστήκαμε με μαζί τους και βγάλαμε τα συμπεράσματα μας

*

 ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ / ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Το κρασάκι μας χαλάρωσε και μας άφησε μια γλυκιά γεύση Και έτσι όπως ήμασταν διαβάσαμε το:

-Το Σταφύλι της χαράς

ΚΑΙ…..

-Φτιάξαμε το δικό μας…..χαρούμενο σταφύλι γεμάτο ρώγες που μας δίνουν χαρά

Κάπως έτσι….

 

Και αποχαιρετήσαμε τον Άμπελο, το σταφύλι και τις υπόλοιπες αμπελο…..λιχουδιές…..

  • Φτιάχνοντας ένα νόστιμο Σταφιδόψωμο

 

 

……και περιμένοντας να ψηθεί παίξαμε με σύνθετες λέξεις

 

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Μπορεί αν θέλετε να χρησιμοποιήσετε HTML ετικετών και ιδιοτήτων: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>