Άξονας: Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία
Σχέδιο Δράσης: Σχέσεις μεταξύ μαθητών
Τίτλος: Εγώ και συ μαζί, ομάδα φοβερή!!!!
Συντονιστής Ομάδας Δράσης: Κάλφα Μαρία
Οι σχέσεις μεταξύ μαθητών παίζουν καθοριστικό ρόλο στην εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας, στην ποιότητα της σχολικής καθημερινότητας και στην ουσιαστική και αποτελεσματικότερη μαθησιακή διαδικασία. Οι λόγοι αυτοί, καθώς και ο συγκριτικά μεγάλος αριθμός αλλοδαπών μαθητών, επηρέασε τον προγραμματισμό του σχεδίου δράσης του Νηπιαγωγείου, για το σχολικό έτος 2024-2025.
Οι στόχοι που τέθηκαν για το συγκεκριμένο σχέδιο δράσης, είναι οι εξής:
-
Η βελτίωση των σχέσεων μεταξύ των μαθητών, η επικοινωνία, η συνεργασία, ο σεβασμός και η εμπιστοσύνη μεταξύ τους, έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένα ευχάριστο και ασφαλές σχολικό περιβάλλον.
-
Ο σεβασμός στους κανόνες της τάξης.
-
Η απόκτηση καλών και αποδεκτών τρόπων καλής συμπεριφοράς.
-
Ο σεβασμός και η αποδοχή της διαφορετικότητας.
-
Η κατάκτηση δεξιοτήτων για την επίλυση συγκρούσεων και προβλημάτων.
-
Η διαχείριση αρνητικών συναισθημάτων.
-
Η καλλιέργεια τόσο του αυτοσεβασμού, όσο και του σεβασμού προς τους άλλους.
Α. Σχεδιασμός της Δράσης
Αναγκαιότητα – Στόχοι
Οι ομαλές σχέσεις μεταξύ των μαθητών επηρεάζουν όχι μόνο την ποιότητα της σχολικής ζωής, αλλά επιφέρουν θετικά αποτελέσματα στην διαδικασία της μάθησης. Η βελτίωση των σχέσεων μεταξύ των μαθητών, βοηθάει στην ανάπτυξη των διαπροσωπικών σχέσεων και υποστηρικτικών παρεμβάσεων. Η ενδυνάμωση των σχέσεων μεταξύ των μαθητών, συμβάλλει επίσης στην αποδοχή της διαφορετικότητας, την αλληλοεκτίμηση, και τον σεβασμό. Μέσα σε κλίμα αποδοχής , αναπτύσσονται θετικά συναισθήματα και η προσαρμογή στο σχολείο, γίνεται ομαλά. Οι στόχοι του Σχεδίου δράσης είναι οι ακόλουθοι. Η αλληλεπίδραση και ο σεβασμός προς τους άλλους. Η ενίσχυση του αυτοσεβασμού. Η αποδοχή της διαφορετικότητας. Η ανάπτυξη αποδεκτών τρόπων συμπεριφοράς. Ο σεβασμός στους κανόνες και την λειτουργία της τάξης. Η απόκτηση ικανότητας να επιλύουν με ειρηνικό τρόπο συγκρούσεις….
Ενέργειες & χρονοδιάγραμμα υλοποίησης
Ενέργειες σχεδίου δράσης. -Σύγκληση του Συλλόγου Διδασκόντων για την οργάνωση του Σχεδίου Δράσης. -Ενημέρωση του Συλλόγου γονέων και κηδεμόνων για μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση και επιτυχία του σχεδίου. -Ορισμός συντονιστή. -Καταμερισμός αρμοδιοτήτων. -Καταγραφή των δράσεων. -Καταγραφή δράσεων στο ημερολόγιο. -Ορισμός συνεδριάσεων του Συλλόγου Διδασκόντων. Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης 1ο Τρίμηνο: Σεπτέμβριος έως 10 Δεκεμβρίου Πλαίσιο κανόνων καλής συμπεριφοράς – Γνωρίζω τον εαυτό μου Το συμβόλαιο της τάξης. Κανόνες καλής συμπεριφοράς. Κανόνες ασφαλούς προσέλευσης στην τάξη. Επιλογή τρόπων χαιρετισμού κατά την υποδοχή. Έντυπο υλικό, παραμύθια, παιχνίδια που προάγουν συμπεριφορές ευγένειας, ήθους και συνεργασίας. Παρουσίαση του εαυτού. Δραστηριότητες γνωριμίας. (Παρουσίαση του αγαπημένου παιχνιδιού, ανταλλαγή παιχνιδιών, το πορτρέτο του εαυτού, η κουβέρτα του εαυτού). 2ο Τρίμηνο: Δεκέμβριος έως 10 Μαρτίου. Εγώ και συ μαζί, ομάδα φοβερή!!! Δημιουργία ζευγαριών μέσα από ομαδικά παιχνίδια. Ανταλλαγή εμπειριών και βιωμάτων μεταξύ του ζευγαριού Αλλαγή της σύνθεσης του ζευγαριού. Το πορτρέτο του φίλου μου. Ζωγραφική ενός αγαπημένου θέματος και παρουσίαση στην ολομέλεια. Παραγωγή ενός έργου από κοινού για σύσφιξη σχέσεων( ζωγραφική, κολλάζ, οικοδομικό υλικό). Συνεργατικά παιχνίδια ( όροι και κανόνες παιχνιδιού) 3ο Τρίμηνο: Μάρτιος έως 30 Μάϊου Στου σχολειού μου την αυλή, δίνω λύση στη στιγμή Παιχνίδια στην αυλή, σε ζευγάρια ή σε ομάδες. Παιχνίδια άλλων χωρών.( Γνωριμία με ομαδικά παιχνίδια της Αλβανίας, της Ινδίας). Οργάνωση ομάδων για το φύτεμα του λαχανόκηπου. Αναδρομή της πορείας του Σχεδίου δράσης από τα νήπια.( Συναισθήματα, δυσκολίες, θετικά και αρνητικά στοιχεία). Έπαινοι καλής συνεργασίας. Παρουσίαση αποτελεσμάτων στους γονείς. …
Πόροι – μέσα – ερευνητικά εργαλεία
Ανθρώπινο Δυναμικό Το Διδακτικό προσωπικό του Νηπιαγωγείου. Οι μαθητές. Η συντονίστρια Νηπιαγωγός. Υλικοτεχνική υποδομή Υπολογιστής. Εκτυπωτής. Φωτοτυπικό μηχάνημα. Βιντεοπροβολέας. Σκάνερ. Επιτραπέζια παιχνίδια .Οικοδομικό υλικό. Παιχνίδια αυλής. Υλικό παρακολούθησης και αξιολόγησης Ημερολόγιο. Έντυπα αξιολόγησης….
Κριτήρια επιτυχίας της Δράσης
Βελτίωση της στάσης των μαθητών ως προς το συμβόλαιο και τους κανόνες της τάξης. Βελτίωση αρνητικών συμπεριφορών μεταξύ των μαθητών, μέσα και έξω από το Νηπιαγωγείο. Δημιουργία ασφαλούς κλίματος μέσα στη σχολική μονάδα. Η Κατανόηση της διαφορετικότητας, ομαδικότητας και της συνοχής. Απόκτηση τρόπων για την επίλυση συγκρούσεων, μέσα και έξω από την τάξη….
Διαδικασίες αξιολόγησης της Δράσης
Για να κρίνουμε αντικειμενικά και υπεύθυνα την βελτίωση της μαθητικής κοινότητας και την επίτευξη των στόχων, απαραίτητη είναι η παρατήρηση και η καταγραφή και γενικότερα η αξιολόγηση του σχεδίου δράσης. Όλο αυτό εξετάζοντας τους στόχους που τέθηκαν στην αρχή του σχεδιασμού της δράσης. Στόχος 1ος: Σε ποιο βαθμό τα νήπια αλληλοεπιδρούν και σε ποιο βαθμό αναπτύχθηκε ο αλληλοσεβασμός. Στόχος 2ος: Κατά πόσο αναπτύχθηκε ο αυτοσεβασμός που οδηγεί στην περαιτέρω ανάπτυξη του νηπίου. Στόχος 3ος: Σε μία τάξη με διαφορετικούς χαρακτήρες, διαφορετική γλώσσα και ενδιαφέροντα, πόσο ενισχύθηκε ο σεβασμός στην διαφορετικότητα. Στόχος 4ος: Πόσο βελτιώθηκαν οι τρόποι καλής και αποδεκτής συμπεριφοράς, μεταξύ των μαθητών και γενικότερα προς το Εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό της τάξης. Στόχος 5ος: Αν έγιναν αποδεκτοί οι κανόνες καλής συμπεριφοράς μέσα στην τάξη και πόσο αυτό βελτίωσε την ομαλή λειτουργία της. Στόχος 6ος: Μέσα από την παρατήρηση και την καταγραφή των παραπάνω στόχων, εξετάζουμε κατά πόσο οι συγκρούσεις και οι διαφωνίες επιλύθηκαν με ειρηνικό και διαλογικό τρόπο. Στο τέλος της σχολικής χρονιάς θα εξεταστεί, η επιτυχία των στόχων, οι παρεκκλίσεις ή οι αλλαγές που τυχόν γίνουν, ο βαθμός ικανοποίησης των εκπαιδευτικών και ανάλογα με το πόρισμα των παραπάνω, θα εξεταστεί η συνέχιση ή όχι του συγκεκριμένου άξονα, την επόμενη σχολική χρονιά….
Β. Υλοποίηση της Δράσης
Ο Σύλλογος Διδασκόντων μετά από συζήτηση και λαμβάνοντας υπόψη την καταγραφή και τις παρατηρήσεις καθόλη τη διάρκεια του σχεδίου δράσης, διαπίστωσε ότι οι σχέσεις μεταξύ μαθητών χρήζουν βελτίωσης. Σε γενικές γραμμές τα νήπια είναι ικανά να συνεργάζονται αρμονικά κατά τη διάρκεια του ελεύθερου παιχνιδιού και να επιλύουν συγκρούσεις και διαφωνίες όταν προκύπτουν. Ωστόσο έχει παρατηρηθεί ότι κάποιες ομάδες αγοριών δυσκολεύονται να εντάξουν στο παιχνίδι τους κάποια προνήπια, θεωρώντας τα μικρά και ανώριμα. Το ίδιο συμβαίνει και στις ομάδες κοριτσιών τα οποία έχουν ήδη διαμορφωμένες ομάδες από τον παιδικό σταθμό και δυσκολεύονται να διαχειριστούν το παιχνίδι με το ευρύτερο σύνολο των παιδιών. Επίσης, έχει παρατηρηθεί μια δυσκολία στο παιχνίδι μεταξύ αγοριών και κοριτσιών, καθώς τα αγόρια παίζουν πιο έντονα, υιοθετώντας όπλα, μάχες, ήρωες και αυτό καθιστά δύσκολη την ενσωμάτωση, τόσο των προνηπίων, όσο και των παιδιών με ήρεμο προφίλ. Επίσης, μια μερίδα μαθητών δυσκολεύεται να επιλύσει θέματα που προκύπτουν κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού με αποτέλεσμα να ζητούν τη βοήθεια της Νηπιαγωγού η οποία τελικά παρεμβαίνει για να φέρει μία ισορροπία. Με βάση τα παραπάνω ο Σύλλογος Διδασκόντων, έκρινε αναγκαίο να εντείνει την προσπάθεια βελτίωσης των θεμάτων που προκύπτουν στην καθημερινότητα της σχολικής μονάδας, με τους εξής τρόπους: Διαμόρφωση μεγαλύτερων ομάδων, τόσο στις οργανωμένες δραστηριότητες, όσο και στο ελεύθερο παιχνίδι. Ενίσχυση της αυτονομίας των προνηπίων, έτσι ώστε να διαχειρίζονται και να επιλύουν μόνα τους τα θέματα που προκύπτουν. Διαμόρφωση μεικτών ομάδων και ενσωμάτωση σε αυτές των προνηπίων. Καλλιέργεια του σεβασμού, της ισότητας και της αλληλεγγύης, μέσα από βιβλία και παραμύθια, αλλά και ομαδικές δραστηριότητες. Ενίσχυση της συμμετοχής των μαθητών στην αξιολόγηση, μέσα από δραστηριότητες αυτοαξιολόγησης.
Γ. Αποτίμηση της Δράσης
Προτάσεις για συνέχιση της Δράσης/ για νέες Δράσεις το επόμενο έτος
Κατά την επόμενη σχολική χρονιά θεωρούμε ότι πρέπει να συνεχίσουμε το συγκεκριμένο σχέδιο δράσης, για δύο λόγους. Πρώτον την προσέλευση καινούργιων μαθητών και δεύτερον, γιατί οι σχέσεις μεταξύ μαθητών είναι η βασική προτεραιότητα κάθε εκπαιδευτικής και διδακτικής μας πρακτικής.Στόχος μας είναι να οργανώσουμε περισσότερες εκδηλώσεις συνεργασίας με τους γονείς των μαθητών μας, καθώς θεωρούμε ότι, αφενός βελτιώνονται οι σχέσεις μεταξύ των μαθητών και αφετέρου ενδυναμώνονται οι σχέσεις σχολείου και οικογένειας. Επίσης, θεωρούμε ότι, θα είναι πολύ εποικοδομητική η συνεργασία με άλλα Νηπιαγωγεία που τυχόν θα υλοποιήσουν το ίδιο σχέδιο δράσης, με σκοπό την ανταλλαγή ιδεών, απόψεων και δραστηριοτήτων, αφού οι ομαλές σχέσεις μαθητών αφορούν όλους τους μαθητές, σε όλα τα Νηπιαγωγεία…
Προτάσεις για αναγκαίες επιμορφώσεις στο πλαίσιο της δράσης
Οι προτάσεις μας ως προς τις επιμορφώσεις είναι οι εξής:
- Επιμόρφωση τόσο ως προς την καθοδήγηση ,όσο και προς τον σχεδιασμό του σχεδίου δράσης.
- Η επιμόρφωση θα ήταν καλό να αναφέρετε καθαρά στις ανάγκες των Νηπιαγωγείων.
- Επίσης, προτείνουμε, οι επιμορφώσεις να δίνουν συγκεκριμένα παραδείγματα για κάθε άξονα και υποάξονα του σχεδίου δράσης….
Προτάσεις για αξιοποίηση των πρακτικών που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης
Οι πρακτικές που αξιοποιήθηκαν κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά θα συνεχιστούν και την επόμενη χρονιά. Οι προτάσεις μας για το σχολικό έτος 2025-2026 είναι οι εξής:
- Τα φετινά προνήπια κατά την επόμενη χρονιά θα ενταχθούν σε μία ομάδα με σκοπό να ενδυναμωθούν οι σχέσεις τους.
- Στη συνέχεια θα εντάξουμε τα προνήπια σε μία ομάδα, παρατηρώντας τη συμπεριφορά τους.
- Και αφού πετύχουμε το στόχο μας θα δημιουργήσουμε μικτές ομάδες που κατά διαστήματα θα αλλάζουν δομή….
Επιμορφώσεις που τυχόν υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο της Δράσης
Δεν υλοποιήθηκαν επιμορφώσεις….
Υλικό που παρήχθη ή αξιοποιήθηκε
Στην αρχή του Σχεδίου δράσης, δόθηκε ερωτηματολόγιο στους γονείς. Αξιοποιήθηκαν παραδείγματα από την πλατφόρμα του ΙΕΠ. Επίσης, αξιοποιήθηκε το Βασικό πλαίσιο, η Μεθοδολογία και ο Σχεδιασμός που υπάρχουν στην παραπάνω πλατφόρμα. Αξιοποιήθηκαν, οι δραστηριότητες οι οποίες υλοποιήθηκαν κατά τον 3ο κύκλο των εργαστηρίων Δεξιοτήτων με θέμα τα Δικαιώματα του παιδιού, οι οποίες αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα του Νηπιαγωγείου μας. Τέλος, το υλικό που παρήχθη από τα ίδια τα Νήπια με ομαδική εργασία είναι τα παρακάτω: Το συμβόλαιο της τάξης. Αφίσα με τίτλο: Όπως τα λουλούδια, έτσι και ο Σεβασμός, χώμα, νερό, χρειάζεται και φως. Πολυτροπικό κείμενο με τίτλο: Στου σχολειού το φορτηγό, βρίσκω φίλους στο λεπτό….
Δυσκολίες που παρουσιάστηκαν
Από την αρχή ακόμη της σχολικής χρονιάς η δυσκολία που παρουσιάστηκε αφορούσε στην ανωριμότητα που τα τελευταία χρόνια παρουσιάζουν τα παιδιά στην επίλυση συγκρούσεων , διαφωνιών και τσακωμών. Αυτό δυσκόλεψε το τμήμα στο να προσαρμοστεί γρήγορα στους κανόνες και τα όρια της τάξης και να μπορέσει να λειτουργήσει σαν ομάδα, με αποτέλεσμα να χρειαστεί περισσότερος χρόνος για την υλοποίηση του Σχεδίου δράσης. Επίσης, η φοίτηση προνηπίου στο φάσμα αυτισμού απαιτούσε δραστηριότητες που έπρεπε να προγραμματιστούν και να υλοποιηθούν ,σε συνεργασία με την συνάδελφο της παράλληλης στήριξης, έτσι ώστε το συγκεκριμένο προνήπιο να ενταχθεί όσο ήταν εφικτό στην υπόλοιπη ομάδα. Τέλος, το νέο αναλυτικό πρόγραμμα με τους τέσσερις κύκλους εργαστηρίων, την εισαγωγή της Αγγλικής γλώσσας, τα καινοτόμα προγράμματα και τη δράση του ενεργού πολίτη άσκησαν μεγάλη πίεση στο Εκπαιδευτικό προσωπικό, δυσκόλεψε τη διδακτική πρακτική και η πίεση αυτή αρκετές φορές είχε αντίκτυπο στα παιδιά, καθώς έπρεπε Νηπιαγωγοί και Νήπια να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα….
Παράμετροι που διευκόλυναν την επίτευξη των στόχων
Η πρώτη παράμετρος που διευκόλυνε την επίτευξη των στόχων ήταν οι δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν, μέσα από το ομαδικό και συνεργατικό παιχνίδι. Τα παιδιά έδειχναν ενθουσιασμένα και έδειξαν σε ένα μεγάλο βαθμό ότι, κατανόησαν την σπουδαιότητα της συνεργασίας. Επίσης, διευκόλυνε η υλοποίηση της θεματικής ενότητας για τα Δικαιώματα των παιδιών, στα πλαίσια του 3ου Θεματικού κύκλου, όπου εκεί αναδύθηκαν η έννοια της Δημοκρατίας και ισοτιμίας και ο σεβασμός προς τον εαυτό μας και τους άλλους….
Αποτελέσματα της Δράσης
Στο σύνολό του το Σχέδιο δράσης είχε θετικά αποτελέσματα. Τα παιδιά κατά ένα μεγάλο βαθμό κατάφεραν να επιλύουν τις διαφορές τους και να ελέγχουν τα συναισθήματά τους μέσα από διάλογο, χωρίς να εμπλέκουν την Νηπιαγωγό. Μειώθηκαν οι μικροδιαφορές και οι γκρίνιες και άρχισαν να συνυπάρχουν αρμονικά. Σταδιακά αυτονομήθηκαν ως προς τη διαχείριση κρίσεων και συγκρούσεων. Αποδέχθηκαν την ύπαρξη του συμμαθητή τους (φάσμα αυτισμού) και προσπάθησαν να τον εντάξουν στα παιχνίδια τους. Επίσης, μηδενίστηκαν καταστάσεις αποκλεισμού και περιθωριοποίησης παιδιών από την ομάδα. Γενικότερα το τμήμα επέδειξε ωριμότητα τόσο ως προς την επίλυση διαφορών, όσο και προς την έκφραση συναισθημάτων….
Ετήσια Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου της Σχολικής Μονάδας
Α. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ
Το Νηπιαγωγείο Λακκώματος ιδρύθηκε το 1986, μετά από δωρεά ηλικιωμένου άκληρου ζευγαριού με μεγάλη περιουσία. Λειτουργεί σε δικό του κτίριο. Ανήκει στο Δήμο Νέας Προποντίδας, στο Δημοτικό διαμέρισμα Νέας Καλλικράτειας και απέχει 35 χιλιόμετρα από τα Νέα Μουδανιά. Η οργανικότητα του Νηπιαγωγείου μας είναι 1/θέσιο. Για το τρέχον σχολικό έτος, ο αριθμός των μαθητών μας, αριθμεί σε 17 Νήπια, εκ των οποίων τα 7 είναι Νήπια και τα 10 Προνήπια. Η σύνθεση του διδακτικού προσωπικού αποτελείται από 2 Νηπιαγωγούς με αρκετά χρόνια υπηρεσίας, οι οποίες έχουν συμμετάσχει σε πολλά σεμινάρια και επιμορφώσεις διάφορης θεματολογίας. Επίσης, είναι αρκετά εξοικειωμένες με τις νέες τεχνολογίες. Λειτουργούν 4 τμήματα. Υποχρεωτικό πρωινό τμήμα, Προαιρετικό Ολοήμερο τμήμα, τμήμα Πρωινής ζώνης και Αγγλική γλώσσα. Το κτίριο, αν και παλιό ανακαινίστηκε ξεκινώντας από το 2022 μέχρι και το τρέχον σχολικό έτος ( αλλαγή κουφωμάτων, πατώματος, τουαλετών, φωτιστικών, δημιουργία τουαλέτας ΑΜΕΑ, κουζίνα, ελαιοχρωματισμός εσωτερικής και εξωτερικής τοιχοποιίας). Η ανακαίνιση κατά κύριο λόγο έγινε με δωρεές από τα γύρω εργοστάσια που υπάρχουν γύρω από το χωριό, αλλά και με τη βοήθεια του Δήμου. Υπάρχει μία αίθουσα διδασκαλίας, αίθουσα βιβλιοθήκης, 3 τουαλέτες, γραφείο και μία αίθουσα προκάτ, η οποία χρησιμοποιείται σαν αποθηκευτικός χώρος. Το Νηπιαγωγείο θερμαίνεται με καλοριφέρ και κλιματιστικά, υπάρχει καλός εξαερισμός του χώρου και σε γενικές γραμμές, ο εσωτερικός χώρος καλύπτει πλήρως τις ανάγκες του εκπαιδευτικού προγράμματος.
Ο αύλειος χώρος είναι μεγάλος, με παιδική χαρά και τραπεζοκαθίσματα εξωτερικού χώρου και μας έδωσε τη δυνατότητα για δεντροφύτευση οπωροφόρων δέντρων, ελαιόδεντρων, ανθοφύτευση, με τη βοήθεια του Δήμου και του συλλόγου, γονέων και κηδεμόνων. Κατά το τρέχον σχολικό έτος κατασκευάστηκε ράμπα για την εξυπηρέτηση παιδιών με κινητικά προβλήματα, ενώ περιμετρικά του Νηπιαγωγείου υπάρχουν κάγκελα για την ασφάλεια των μαθητών.
Το παιδαγωγικό υλικό του Νηπιαγωγείου μας είναι αρκετό και σε καλή κατάσταση. Στο σχολείο μας υπάρχουν 2 Η/Υ, 2 laptop, 2 tablet, εκτυπωτής, Βιντεοπροβολέας και οθόνη.
Β. ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία
Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση
Ο Προγραμματισμός του διδακτικού έργου, βασίστηκε στην ατομικότητα του κάθε παιδιού, τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες του. Δόθηκε προτεραιότητα στη βιωματική και συνεργατική μάθηση. Προγραμματίστηκαν δράσεις που πραγματοποιούνταν εβδομαδιαίως και αφορούσαν στα ενδιαφέροντα και στις επιθυμίες των παιδιών, με βάση τη στοχοθεσία του ΔΕΠΠΣ. Οι δραστηριότητες που σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν περιείχαν μια ποικιλία μαθησιακών εμπειριών και έδωσαν στα παιδιά την δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν ποικίλες αναπαραστάσεις για να κατανοήσουν και να εξηγήσουν διάφορα φαινόμενα του περιβάλλοντος τους. Χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος progect και μέσα από το παιδαγωγικό πρόγραμμα δόθηκε βαρύτητα στην ομαδοσυγκεντρωτική προσέγγιση, την διαφοροποιημένη διδασκαλία και την ένταξη των τεχνολογικών μέσων.
Κατά το τρέχον σχολικό έτος μέσα από τα εργαστήρια δεξιοτήτων, δόθηκε έμφαση στα δικαιώματα των παιδιών και στη διαφορετικότητα, στην υγεία και στην υγιεινή διατροφή και στην προστασία του περιβάλλοντος. Υλοποιήθηκε μία δράση ενεργού πολίτη με στόχο την ενίσχυση της ενεργούς πολιτειότητας και αφορούσε την ανακύκλωση των ρούχων.
Το Νηπιαγωγείο μας συμμετείχε στο Διαπεριφερειακό θεματικό δίκτυο «ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ» και υποστήριξε την υλοποίηση δράσεων για την ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο. Υλοποιήθηκε καινοτόμο πολιτιστικό πρόγραμμα με τίτλο «ΣΤΑ ΧΝΑΡΙΑ ΤΟΥ ΒΑΝ ΓΚΟΓΚ».
Επίσης, κατά τη διαδικασία της Δανειστικής βιβλιοθήκης, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να αξιολογούν τα παραμύθια που διάβαζαν και να εμπλέκονται σε διαδικασίες αξιολόγησης.
Σημαντικό ρόλο για την υλοποίηση όλων των παραπάνω, έπαιξε η ομαλή λειτουργία μεταξύ παιδιών, εκπαιδευτικών, γονέων και τοπικής κοινωνίας. Επίσης, η συνεργασία με την Σύμβουλο του Εκπαιδευτικού έργου, η οποία έλυνε απορίες και έδινε λύσεις σε θέματα που απασχολούσαν τις εκπαιδευτικούς.
Τέλος, η συνεχής παρατήρηση και η προσαρμογή της διδασκαλίας μάθησης στις απαιτήσεις των παιδιών βοήθησε σημαντικά στην ατομική τους εξέλιξη. Ενώ η αξιολόγηση των Νηπιαγωγών στηριζόμενη στους ατομικούς φακέλους των παιδιών, αποτέλεσε πηγή πληροφοριών για την πρόοδο και εξέλιξη τους.
Όσο αφορά στον αναστοχασμό και στην ανατροφοδότηση, κάθε μήνα καταγράφονταν οι στόχοι και οι δραστηριότητες που επιτεύχθηκαν, βοηθώντας τις Νηπιαγωγούς στην βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Σχολική διαρροή – φοίτηση
Οι Εκπαιδευτικοί κατέγραφαν καθημερινά τις απουσίες των μαθητών. Παράλληλα, αν δεν υπήρχε ενημέρωση από τους κηδεμόνες των παιδιών μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου οι Νηπιαγωγοί προέβαιναν σε τηλεφωνική επικοινωνία, για να γνωστοποιηθεί και να γραφεί ο λόγος απουσίας. Σε περιπτώσεις που τα νήπια καθυστερούσαν να προσέλθουν στο σχολείο σε τακτά χρονικά διαστήματα, οι νηπιαγωγοί επικοινωνούσαν τηλεφωνικά με τους κηδεμόνες. Αν οι λόγοι για την αργοπορία δεν ήταν σοβαροί επικοινωνούσαν μαζί τους γραπτώς.Όταν οι λόγοι της αργοπορίας ήταν συναισθηματικοί οι Νηπιαγωγοί συνεργάζονταν με την κοινωνική λειτουργό ,την ψυχολόγο του Δήμου και την οικογένεια.
Στην αρχή της σχολικής χρονιάς με εισήγηση της Προϊσταμένης, στάλθηκε πρόσκληση στους κηδεμόνες των Νηπίων οι οποίοι ενημερώθηκαν για τον ρόλο και τους στόχους του Νηπιαγωγείου. Εισηγήτρια στην ενημερωτική συνάντηση ήταν η Σύμβουλος Εκπαιδευτικού έργου. Μετά το πέρας της συνάντησης δόθηκε χρόνος για συζήτηση και επίλυση αποριών.
Κάθε πρώτη Παρασκευή του μήνα, μετά από τηλεφωνικό ραντεβού οι κηδεμόνες επισκέπτονταν το Νηπιαγωγείο και ενημερώνονταν για την εξέλιξη των παιδιών τους, ενώ στο τέλος κάθε θεματικής ενότητας οι κηδεμόνες επισκέπτονταν την ιστοσελίδα του Νηπιαγωγείου μας για να ενημερώνονται για την πορεία της μαθησιακής διαδικασίας.
Τέλος, στο τέλος κάθε τριμήνου οι κηδεμόνες προσκαλούνταν στο Νηπιαγωγείο για μία ανασκόπηση της λειτουργίας του Νηπιαγωγείου ενώ ταυτόχρονα θέματα που τους απασχολούσαν καθ’όλη τη διάρκεια του τριμήνου συζητιόταν, έτσι ώστε να υπάρχουν αρμονικές σχέσεις και σχέσεις εμπιστοσύνης.
Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών
Από την αρχή της σχολικής χρονιάς στόχος των Εκπαιδευτικών ήταν οι θετικές σχέσεις μεταξύ των νηπίων και για το λόγο αυτό εντάχηκαν στον προγραμματισμό τους δραστηριότητες και τεχνικές που καλλιεργούν τη φιλία, την αποδοχή του διαφορετικού, τον σεβασμό και τη συναισθηματική τους ανάπτυξη. Ένας άλλος στόχος ήταν να διαμορφωθεί ένα ασφαλές περιβάλλον μέσα στο οποίο τα παιδιά θα ένιωθαν ασφάλεια και θα εξέφραζαν τις επιθυμίες, τις απόψεις, τα συναισθήματα και τους προβληματισμούς τους. Σε περιπτώσεις συγκρούσεων οι Εκπαιδευτικοί ενθάρρυναν τα παιδιά να συζητούν για να βρουν λύσεις στα θέματα που τους απασχολούσαν, ενισχύοντας έτσι την αυτοπεποίθηση και την αυτονομία τους.
Για την επίτευξη των παραπάνω υλοποιήθηκαν δραστηριότητες μέσα από τις οποίες προέκυπτε, ο σεβασμός του διαφορετικού και η αποδοχή μιας άλλης άποψης. Για παράδειγμα, για την παρουσίαση ενός θέματος, τα παιδιά χωρίζονταν σε ομάδες και η κάθε ομάδα το παρουσίαζε με τον δικό της τρόπο ( Τουβλάκια, ομαδική αφίσα, παραμύθι, χορευτικό).
Στην αυλή επίσης, παίζονταν πολλά ομαδικά παιχνίδια ενισχύοντας τη συμμετοχή όλων των παιδιών, επιτυγχάνοντας έτσι τη σύσφιξη των σχέσεων μεταξύ των μαθητών.
Τέλος, υλοποιώντας το τρέχον σχολικό έτος το Σχέδιο Δράσης, ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΜΙΑ ΟΜΑΔΑ ΦΟΒΕΡΗ, οι σχέσεις μεταξύ των μαθητών βελτιώθηκαν κατά ένα μεγάλο βαθμό και η χρονιά κύλησε ομαλά, χωρίς ιδιαίτερες συγκρούσεις, δημιουργώντας ένα περιβάλλον αρμονικό.
Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών και εκπαιδευτικών
Από την αρχή της σχολικής χρονιάς ένας από τους πιο σημαντικούς στόχους που επιδιώκεται είναι η ανάπτυξη και η δημιουργία σχέσης μεταξύ του εκπαιδευτικού και των παιδιών, με κάθε ένα ξεχωριστά, η οποία θα χαρακτηρίζεται από ασφάλεια και εμπιστοσύνη. Επακόλουθα η σχέση αυτή συμβάλλει στην ομαλή προσαρμογή των παιδιών στο καινούργιο σχολικό περιβάλλον και το συναισθηματικό δέσιμο μεταξύ τους. Προς επίτευξη αυτού του στόχου από τον πρώτο μήνα και καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους η εκπαιδευτικός φροντίζει και επιδιώκει να αφιερώνει προσωπικό χρόνο σε κάθε παιδί είτε για παιχνίδι είτε για συζήτηση. Σε στιγμές όπου
κρίνεται πως το παιδί χρειάζεται τη βοήθεια του ενήλικα, όπως για παράδειγμα σε κάποια διαφωνία με συνομήλικο του, η εκπαιδευτικός δείχνει έμπρακτα πως είναι ανά πάσα στιγμή διατεθειμένη να υποστηρίξει το παιδί και ταυτόχρονα να το βοηθήσει σε οποιαδήποτε δυσκολία που αντιμετωπίζει. Ενθαρρύνει κάθε προσπάθεια που καταβάλλει το παιδί σε οποιοδήποτε τομέα ανάπτυξης και την επιβραβεύει με στόχο να δράσει ενισχυτικά και να συμβάλλει στην ολόπλευρη ανάπτυξή του, δίνοντάς του παράλληλα, να καταλάβει πως τα λάθη είναι θεμιτά και πως μέσα και από αυτά μαθαίνουμε. Φροντίζει να το παροτρύνει να προσπαθεί και πως μπορεί να καταφέρει τα πάντα αρκεί να προσπαθεί. Συμβάλλει ταυτόχρονα στο να αναγνωρίζει το ίδιο το παιδί την κάθε
του προσπάθεια ή οτιδήποτε καινούριο κατακτά στους διάφορους τομείς ανάπτυξης του, να πιστεύει στον εαυτό του και τις δεξιότητες του και γενικότερα λειτουργεί μέσα από τη θετική ενίσχυση και το παροτρύνει να εστιάζει σε αυτά που καταφέρνει όσο προσπαθεί.
Ακόμη ένα απαραίτητο στοιχείο μιας ασφαλούς σχέσης είναι ο αλληλοσεβασμός. Ο εκπαιδευτικός αναγνωρίζει και σέβεται τις ανάγκες κάθε παιδιού, τις επιθυμίες του και ταυτόχρονα επιδιώκει να συμβεί το ίδιο και από τη πλευρά κάθε μέλους της ομάδας του Νηπιαγωγείου. Η εκπαιδευτικός, εντοπίζει τις ανάγκες κάθε παιδιού, επιζητά τις ιδέες τους, τις απόψεις τους και τις αξιοποιεί μέσα από τις διάφορες θεματικές ενότητες που επεξεργάζονται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Ενισχυτικά για το συγκεκριμένο στόχο, δρουν οι κανόνες που διαμορφώνονται από κοινού μέσα στην ομάδα όπως επίσης και η τήρηση τους από όλους, εκπαιδευτικούς και παιδιά. Στην ομάδα αναπτύσσεται και ως θέμα συζήτησης ο τρόπος με τον οποίο θα αντιμετωπίζεται η μη τήρηση των κανόνων καθώς επίσης και τον τρόπο με τον οποίο θα βοηθάμε το μέλος της ομάδας που θα έχει ξεχάσει κάποιον από αυτούς. Ταυτόχρονα, θα προάγεται η συνεργασία και ο διάλογος στις στιγμές διαφωνίας προς επίλυση του προβλήματος. Ο εκπαιδευτικός θυμίζει με κάθε ευκαιρία πως η λύση για οτιδήποτε φέρνει το ίδιο το παιδί σε κάποια πιθανή διαφωνία με φίλο του ή σε μια έντονη συναισθηματική κατάσταση, θα βρεθεί μέσα από τον διάλογο. Καταλήγοντας, συμπεραίνουμε πως ένα τέτοιο κλίμα μπορεί να αποβεί προσοδοφόρο για τη δημιουργία και ανάπτυξη κλίματος εμπιστοσύνης και ασφάλειας μεταξύ των παιδιών αλλά και μεταξύ των εκπαιδευτικών και των παιδιών.
Σχέσεις σχολείου – οικογένειας
Με στόχο τη δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης και ασφαλούς επικοινωνίας με τους γονείς των παιδιών, πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς η εκπαιδευτικός, καλωσορίζει τους γονείς , στην τάξη του Νηπιαγωγείου και στο ευρύτερο περιβάλλον του σχολείου. Στη συνάντηση αυτή, πραγματοποιείται γνωριμία και οι εκπαιδευτικοί, λύνουν τυχόν απορίες σχετικά με το πρόγραμμα και αναφέρονται πληροφορίες σχετικά με την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Αφού ξεκινήσει το διδακτικό έτος, περίπου ενάμιση μήνα μετά, οργανώνεται ομαδική συνάντηση γονέων στην
οποία βασικό θέμα συζήτησης είναι το παιδαγωγικό πρόγραμμα που ακολουθείται στο Νηπιαγωγείο και οι στόχοι με την παράλληλη παρουσίαση της μεθοδολογίας με την οποία επιτυγχάνονται, στον βιντεοπροβολέα της τάξης του νηπιαγωγείου. Εξίσου σημαντικός στόχος της συγκεκριμένης συνάντησης είναι η γνωριμία μεταξύ των γονέων, η διατύπωση αποριών τους και ταυτόχρονα η δημιουργία εποικοδομητικού διαλόγου μεταξύ όλων.
Επιπρόσθετα, κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους πραγματοποιούνται ατομικές συναντήσεις με τους γονείς, στις οποίες το βασικό θέμα συζήτησης είναι η εξέλιξη του παιδιού στους διάφορους τομείς ανάπτυξής τους. Οι γονείς έχουν την ευκαιρία να ενημερωθούν για την εξέλιξη των παιδιών μέσω του ατομικού φακέλου αξιολόγησης. Ταυτόχρονα επικοινωνούνται πιθανοί προβληματισμοί ή συζητούνται απορίες των γονέων και κάθε φορά τίθενται νέοι στόχοι για κάθε παιδί ξεχωριστά.
Ωστόσο, από την πρώτη κιόλας συνάντηση διευκρινίζεται στους γονείς πως για οποιαδήποτε απορία, προβληματισμό ή συμβάν μπορούν να επικοινωνήσουν τηλεφωνικά. Για το λόγο αυτό, δίνονται συγκεκριμένες ώρες επικοινωνίας με βάση το ωρολόγιο πρόγραμμα, οι οποίες τους αποστέλλονται ηλεκτρονικά με email.
Παράλληλα με όλα τα παραπάνω, οι γονείς είχαν την ευκαιρία να εμπλακούν και να στηρίξουν το εκπαιδευτικό έργο στο πλαίσιο της οικογένειας, συμμετέχοντας με όποιο τρόπο μπορούσαν, ανάλογα με το εργασιακό τους ωράριο, σε δράσεις του Νηπιαγωγείου
Θετικά σημεία
Το Νηπιαγωγείο μας δίνει έμφαση σε βιωματικές δραστηριότητες που σχεδιάζονται και υλοποιούνται, κυρίως, σε μικρές ομάδες, γεγονός το οποίο ενθαρρύνει τη συμμετοχή όλων των Νηπίων, την αλληλεπίδραση, την πρωτοβουλία, τον διάλογο και την ανάπτυξη της δημιουργικότητάς τους.
Σημαντική, είναι η εμπλοκή των Εκπαιδευτικών στο παιχνίδι των παιδιών, ελεύθερο ή οργανωμένο. Πρωταρχικός τους στόχος, είναι να καλλιεργήσουν θετικές σχέσεις μεταξύ των Νηπίων εντάσσοντας στο πρόγραμμα, από την αρχή και κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους, παιχνίδια και τεχνικές που καλλιεργούν την φιλία, τη συνεργασία, την αποδοχή τού διαφορετικού και αποσκοπούν στη συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών.
Ιδιαίτερη σημασία, για τη σχολική μας μονάδα, έχει η συνεργασία μεταξύ σχολείου και οικογένειας και η εμπλοκή των γονέων στις μαθησιακές διαδικασίες, ως συνέχεια του εκπαιδευτικού έργου. Το
Νηπιαγωγείο αλληλεπιδρά με τους γονείς και τους παρέχει ερεθίσματα που συμπληρώνουν, εμπλουτίζουν και επεκτείνουν τις εμπειρίες μάθησης των Νηπίων στην οικογένεια.
Σημεία προς βελτίωση
Στο Νηπιαγωγείο σχεδιάζονται και υλοποιούνται συστηματικά, κάθε σχολική χρονιά, διαφορετικά εμψυχωτικά και εκπαιδευτικά προγράμματα, λαμβάνοντας υπόψη το ενδιαφέρον και τις ανάγκες των Νηπίων. Στόχος μας για την επόμενη χρονιά είναι να γίνει εμπλουτισμός με προγράμματα που εστιάζουν στην φιλαναγνωσία, την προσφυγιά, το περιβάλλον και τη συναισθηματική νοημοσύνη. Συγχρόνως, στα πλαίσια ανάπτυξης δεξιοτήτων και πρακτικών υπολογιστικής σκέψης, το Νηπιαγωγείο μας έχει στόχο να βρει πόρους για την αγορά ενός διαδραστικού πίνακα.
Διοικητική λειτουργία
Ηγεσία – Οργάνωση και διοίκηση της σχολικής μονάδας
Με γνώμονα τις ανάγκες και τις δυνατότητες βελτίωσης του Νηπιαγωγείου, από την αρχή της χρονιάς καθορίστηκαν οι στόχοι και οι προτεραιότητες που έπρεπε να τεθούν. Το Νηπιαγωγείο παρείχε τα κίνητρα και εξασφάλιζε τις προϋποθέσεις για την κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών. Το πρόγραμμα σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ) που εφαρμόστηκε, βασίστηκε στις ικανότητες, τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών. Η εκπαιδευτική διαδικασία βασίστηκε στη διαθεματικότητα και ενίσχυσε την ενεργή συμμετοχή, την αλληλεπίδραση, ενώ παράλληλα παρείχε τη δυνατότητα συνεργασίας με το οικογενειακό περιβάλλον. Η γνώση οικοδομήθηκε, σταδιακά, στην ήδη κατεκτημένη γνώση, με βιωματικό τρόπο και μέσα από ποικιλία
δραστηριοτήτων, προάχθηκε η κριτική σκέψη. Το παιχνίδι αποτέλεσε αναπόσπαστο εργαλείο της εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσα από το οποίο, μεταξύ άλλων, επιτεύχθηκε η ελεύθερη έκφραση. Παράλληλα η χρήση της Τεχνολογίας ενσωματώθηκε σε κάθε θεματική ενότητα, καλύπτοντας συγκεκριμένες ανάγκες.
Υπό την επίβλεψη της Προϊσταμένης του Νηπιαγωγείου υποστηρίχθηκε η αποστολή όλων των εγγράφων, συμπεριλαμβανομένων και των εγγράφων που απαιτούνται για τη σωστή λειτουργία του διοικητικού τομέα, με βάση το άρθρο 6 «Βιβλία και έντυπα του Νηπιαγωγείο του
προεδρικού διατάγματος, 200/1988. Στον προγραμματισμό κάθε διδακτικού έτους, η Προϊσταμένη ,στήριζε συμβουλευόταν και εφάρμοζε το νόμο 1566 / 1985 (ΦΕΚ 167_Τ. Α΄_ 30-9-1985) που αναφερόταν στη Δομή και λειτουργία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, το προεδρικό διάταγμα ΠΔ200/98, που αναφέρεται στην
«οργάνωση και Λειτουργία του Νηπιαγωγείου», την υπουργική απόφαση 1340/16-10-2002 (τ.Β’) που αφορά στα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες της, τους νόμους που αφορούν στην αξιολόγηση, τις σχετικές εγκυκλίους που ρυθμίζουν και διευκρινίζουν επιμέρους ζητήματα τα οποία αφορούν τη λειτουργία της σχολικής μονάδας. Προκειμένου η Προϊσταμένη να ενημερώνεται για τις τρέχουσες εξελίξεις και τις εγκυκλίους που αφορούν στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση, επισκεπτόταν την Ιστοσελίδα της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν.Χαλκιδικής, την ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, το πανελλήνιο σχολικό δίκτυο και άλλους ιστότοπους εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος.
Όσον αφορά στην εφαρμογή εγκυκλίων ή στην κατανόησή τους, πραγματοποιόταν επικοινωνία με τη Σύμβουλο Εκπαιδευτικού έργου, μέσω τηλεφώνου ή δια ζώσης για εκτενή
συζήτηση μαζί της. Επιπλέον, η τήρηση και ομαλή εφαρμογή του ωρολόγιου προγράμματος, η ενημέρωση των γονέων και όσων εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία σχετικά με αυτό, αποτελούσαν αρμοδιότητες της Προϊσταμένης.
Σχολείο και κοινότητα
Στο πλαίσιο ανάγκης για εξωστρέφεια της σχολικής μονάδας προς την κοινότητα και με στόχο την ενίσχυση της συμμετοχής εκπαιδευτικών και μαθητών σε επίκαιρες και με νόημα κοινωνικές δράσεις, που έχουν θετικά αποτελέσματα στο σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας πραγματοποιήθηκαν αρκετές δράσεις. Πιο συγκεκριμένα, πραγματοποιήθηκε δράση εθελοντισμού – κοινωνικής αλληλεγγύης κατά την οποία συγκεντρώσαμε αλεύρι μετά από πρόσκληση του Δήμου Ν. Προποντίδας, για να ενισχύσουμε το Κοινωνικό παντοπωλείο. Επίσης, σε συνεργασία με τους γονείς μαζέψαμε ρουχισμό και μετά από τηλεφωνική επικοινωνία ,το όχημα ανακύκλωσης ρούχων της εταιρείας EAST WEST GREECE, επισκέφτηκε το Νηπιαγωγείο μας και μετέφερε τα ρούχα στο Δήμο Ν. Προποντίδας και στο υπεύθυνο τμήμα. Διοργανώθηκε χριστουγεννιάτικο bazaar στο χώρο του σχολείου, τα έσοδα του οποίου διατέθηκαν για την αγορά ειδών πρώτης ανάγκης για οικογένειες που είχαν ανάγκη. Καθ” όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, κάτοικοι και γονείς έφερναν στο Νηπιαγωγείο καπάκια και με τα παιδιά επισκεπτόμασταν την ….κόκκινη καρδιά, δίνοντας και το δικό μας στίγμα για την αγορά αμαξιδίου για παιδιά με κινητικά προβλήματα.
Θετικά σημεία
Το σχολείο μας προγραμματίζει συλλογικά, από νωρίς, στόχους και προτεραιότητες για τη νέα χρονιά και κατά τη διάρκεια αυτής οι παιδαγωγικές στρατηγικές ελέγχονται, αξιολογούνται και επαναπροσδιορίζονται, εφόσον χρειάζεται.
Υπάρχει άμεση ενημέρωση εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων για ποικίλα θέματα.
Η εξωστρέφεια της σχολικής μας μονάδας με διάφορες δράσεις υποστήριξης ευπαθών κοινωνικών
ομάδων, με διοργανώσεις ομιλιών, γιορτών στο χώρο μας, με δραστηριότητες που αποσκοπούν
στην γνωριμία με το σχολείο μας είναι από τις θετικές εκφάνσεις στην αποτίμηση του εξεταζόμενου δείκτη.
Σημεία προς βελτίωση
Ενισχύοντας τις επιδιώξεις, την υποστήριξη του εκπαιδευτικού έργου και το όραμα του σχολείου για την ανάδειξη και διάχυση καλών πρακτικών, οι νηπιαγωγοί θα επιδιώξουν κατά την επόμενη σχολική χρονιά τη συμμετοχή τους σε κάποια ημερίδα με σκοπό να παρουσιάσουν μερικές από αυτές σε συνεργασία με τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης. Προσοδοφόρα θα μπορούσε να αποβεί και η συνεργασία με όμορα Νηπιαγωγεία. Επίσης, στόχος του νηπιαγωγείου μας για το επόμενο σχολικό έτος είναι η αλληλεπίδραση της σχολικής μονάδας τόσο με εκπαιδευτικά πλαίσια εθνικού επιπέδου όσο και με εκπαιδευτικά πλαίσια του εξωτερικού.
Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών
Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικές δράσεις
Στο σχολείο μας δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στη συστηματική επιμόρφωση για την επαγγελματική εξέλιξη των εκπαιδευτικών. Σκοπός είναι ο διαμοιρασμός των γνώσεων και δεξιοτήτων που αποκτήθηκαν μεταξύ του εκπαιδευτικού προσωπικού της σχολικής μονάδας, καθώς και η εφαρμογή τους εντός της σχολικής τάξης. Οι εκπαιδευτικοί φροντίζουν να μοιράζονται
μεταξύ τους τόσο το υλικό όσο και τις γνώσεις που αποκτούν από την παρακολούθηση επιμορφωτικών δράσεων.
Τη φετινή χρονιά υπήρξε συμμετοχή του Νηπιαγωγείου μας,στις ακόλουθες επιμορφωτικές συναντήσεις:
1. Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση ( ΠΝΟΗ-ΚΕΝΤΡΟ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΤΩΝ ΕΞΑΡΤΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΑΓΩΓΗΣ ΤΗΣ ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΠΟΛΥΓΥΡΟΥ).
2. ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ e-twining με θέμα: Η κοινότητα συνεργασίας και καινοτομίας για τα σχολεία της Ευρώπης.
Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα
Κατά το τρέχον σχολικό έτος, το Νηπιαγωγείο μας συμμετείχε, στο Διαπεριφερειακό θεματικό δίκτυο «Ασφάλεια στο διαδίκτυο», και υποστήριξε την υλοποίηση δράσεων για την ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο που αφορούσαν εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές και συνέβαλε στη διάχυση αποτελεσμάτων στην τοπική κοινωνία και στην Εκπαιδευτική κοινότητα. Επίσης έγινε μέλος στο δίκτυο περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης -Οικολογικά σχολεία, παρουσιάζοντας περιβαλλοντικές δράσεις που υλοποιήθηκαν από τις Νηπιαγωγούς και τα παιδιά.
Τέλος, το Νηπιαγωγείο συμμετείχε στην Ευρωπαϊκή εβδομάδα κώδικα, υλοποιώντας δράσεις με αφορμή το παραμύθι» Το δέντρο που έδινε»
Θετικά σημεία
- Η ευελιξία και προθυμία των εκπαιδευτικών για ανάπτυξη και ευημερία της
σχολικής μονάδας - Η αξιοποίηση της εμπειρίας και των ικανοτήτων των εκπαιδευτικών. Ο συνεχής
διάλογος μεταξύ των εκπαιδευτικών για θέματα παιδαγωγικών και διδακτικών
πρακτικών, η ελεύθερη ανταλλαγή εκπαιδευτικού υλικού από το εκπαιδευτικό
προσωπικό - Η επιμόρφωση της Συμβούλου Εκπαιδευτικού Έργου για το e-twining,καθώς και η ενδοσχολική επιμόρφωση για την σεξουαλική διαπαιδαγώγηση που οργανώθηκε από την ΠΝΟΗ και υλοποιήθηκε στο Νηπιαγωγείο Ν. Καλλικράτειας με την συμμετοχή Νηπιαγωγών όμορων Νηπιαγωγείων.
- Η αξιοποίηση σύγχρονων οπτικοακουστικών μέσων
- Η υψηλή ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών για ευρύτερα κοινωνικά
ζητήματα.
Σημεία προς βελτίωση
Η σχολική μας μονάδα ενθαρρύνει και ταυτόχρονα επιδιώκει την αλληλεπίδραση, τη συστηματική διάχυση καινοτόμων παιδαγωγικών πρακτικών και την ανταλλαγή απόψεων με εκπαιδευτικά πλαίσια είτε σε εθνικό επίπεδο είτε σε διεθνές. Με τον τρόπο αυτό το σχολείο καθίσταται μια κοινότητα μάθησης και αλλαγής με στόχο τη βελτίωση και εξέλιξη των παιδαγωγικών πρακτικών των εκπαιδευτικών ,αλλά και τη διάχυση τους.
Όταν πρόκειται για ανταλλαγή εμπειριών με εκπαιδευτικά πλαίσια του εξωτερικού ενισχύεται ταυτόχρονα η ανάπτυξη της διαπολιτισμικής ικανότητας των μαθητών μέσα στη σχολική τάξη.
Ως εκ τούτου τα σημεία προς βελτίωση είναι τα κάτωθι:
- Οικοδόμηση σχέσεων συνεργασίας με άλλα σχολεία, εκπαιδευτικούς και
άλλους φορείς. - Υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων, για τον εμπλουτισμό του
προγράμματος σπουδών - Συμμετοχή του Νηπιαγωγείου σε δράσεις e-twining, τόσο σε εθνικό, όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Πρόσφατα σχόλια