«

»

Δεκ 02

Η Ελιά και το λάδι, Δραστηριότητες

 

  Εάν αποσυνθέσεις την Ελλάδα, στο τέλος θα δεις να σου απομένουν μια ελιά, ένα αμπέλι κι ένα καράβι. Που σημαίνει: με άλλα τόσα την ξαναφτιάχνεις

 

 

Το χωριό μας εκτός από οινοπαραγωγικό έχει και πολλές ελιές. Μάλιστα στην αυλή του σχολείου μας έχουμε αρκετές. Πριν μαζέψουμε λοιπόν τους καρπούς είπαμε να  γνωρίσουμε αυτά τα δέντρα και τι μας προσφέρουν

Η γωνιά της……ελιάς έτοιμη. Όλη η οικογένειά της περιμένει να την γνωρίσουμε.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Ξεκινήσαμε την συζήτηση παίρνοντας αφορμή από τα προϊόντα που υπήρχαν στη γωνιά μας, αλλά και από έναν καταπληκτικό πίνακα

- Αφού παρατηρήσαμε και συζητήσαμε πάνω στο θέμα του πίνακα…..

  • Τι είναι η ελιά;
  • Τι μας δίνει;
  • Πως χρησιμοποιούμε το λάδι;
  • Πως λέγεται ο χώρος που η ελιά γίνεται λάδι;
  • Τι είναι το χωράφι με τις πολλές ελιές;
  • Τι προσφέρει στο ανθρώπινο σώμα και γιατί οι ελιές και το λάδι πρέπει να υπάρχουν στην διατροφή μας;

-Μετά τη συζήτησή μας, φτιάξαμε το μάζεμα των ελαιών  με τον δικό μας τρόπο

*

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

-Μετρήσαμε τις ελιές στον πίνακα του Θεόφιλου και μάθαμε τον αριθμό 4, κάπως έτσι….

  • Βάλαμε στον ελαιώνα 4 ελιές
  • Γύρω από κάθε δέντρο βάλαμε 4 ανθρώπους για να μαζέψουν τους καρπούς
  • Τους……δώσαμε 4 καλάθια
  • Και μέσα σε κάθε καλάθι βάλαμε 4 ελιές

-Βρήκαμε το 4 στη φύση, στην τάξη, στα ζώα και όπου αλλού είναι κρυμμένο

-Και πριν το γράψουμε το περπατήσαμε

-Και…ένας λαίμαργος αριθμοπειρατής έκανε επιδρομή στην τάξη μας

*

ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

-Παίξαμε το παραδοσιακό παιχνίδι : Ελιά-ελιά, μαυροελιά
( Το κουτί της τέχνης » Σοφίας Γιαλουράκη)

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ

-Τα παιδιά διαπίστωσαν ότι Η Ελιά είναι δέντρο. Γράψαμε την πρόταση σε κάρτες και τα παιδιά την συνέθεσαν και τη διάβασαν. Μάθαμε την καταφατική πρόταση

-Στην συνέχεια παίξαμε το παιχνίδι της ξεχασμένης λέξης

-Έπειτα, δίναμε στα παιδιά κάρτες με εικόνες και προσπαθούσαν να φτιάξουν προτάσεις. Ταυτόχρονα μετρούσαμε το σύνολο των λέξεων σε κάθε πρόταση

-Τέλος, αφού καταγράψαμε τις προτάσεις τον παιδιών, επιλέξαμε μία από κάθε εικόνα, τις γράψαμε σε χαρτόνι και όλες μαζί τις αφήσαμε στη μοκέτα

  • Τις διαβάσαμε, τις μπερδέψαμε και…

Ποια η αρχική πρόταση; Ψάξτε να τη βρείτε

*

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ : ΑΝΑΓΝΩΣΗ

-Μάθαμε πως γράφεται η λέξη Ελιά και αφού τη διαβάσαμε, τη συλλαβίσαμε και βρήκαμε λέξεις από Ε….

  • Παίξαμε τις τυχερές συλλαβές

( Πάνω σε χάρτινες ελίτσες γράψαμε, μία συλλαβή. Τοποθετήσαμε τις ελιές στα καρεκλάκια των παιδιών .Στο άκουσμα της μουσικής τα παιδιά κινούνταν στο χώρο. Στο σταμάτημα έτρεχαν να βρουν άδειο καρεκλάκι. Το κάθε παιδί αναγνώριζε τη συλλαβή πάνω στην οποία καθόταν και έβρισκε μια λέξη που άρχιζε από αυτή {Παραλλαγή των μουσικών καρεκλών} )

Συλλαβές

*

ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

-Τραγουδήσαμε : Ντίλι το καντήλι

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

-Απλώσαμε στην μοκέτα 10 τσουβαλάκια, πάνω στα οποία είχαμε σημειώσει κουκίδες από το 1 ως το 10. Σκορπίσαμε ελιές και ένα παιδί κάθε φορά έβαζε στο τσουβαλάκι τόσες ελιές, όσες ήταν οι κουκίδες

-Στη συνέχεια, απλώσαμε στη μοκέτα κάρτες με ελιές και αριθμούς. Τα παιδιά έπαιρναν μία κάρτα, αναγνώριζαν τον αριθμό και την έβαζαν στο σωστό τσουβάλι(Απαριθμώ, από το 6 ως το 10)

- Μπερδεύαμε τις κάρτες και τα παιδιά τις έβαζαν στη σωστή σειρά από το 1 ως το 10

-Τέλος, φτιάξαμε μια αριθμογραμμή

*

ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

-Διαβάσαμε το παραμύθι: Η καλόκαρδη ελιά και……

  • ….το εικονογραφήσαμε

*

ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

-Διαβάσαμε τον μύθο της Αθηνάς και του Ποσειδώνα και…..

  • Φτιάξαμε το προφίλ των δύο θεών

  • Περιηγηθήκαμε  εικονικά στο Μουσείο της Ακρόπολης για να ανακαλύψουμε  το κομμάτι, από την εικόνα που βρήκαμε στην στην τάξη, από το άγαλμα της Θεάς Αθηνάς

«Φιλονικία Αθηνάς και Ποσειδώνα»

ιστοσελίδα:   www.acropolis-athena.gr / Αθηνά, η θεά της ακρόπολης

  • Παίξαμε με ένα παζλ

 Παζλ

 

ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

-Στην αυλή του σχολείου μας ελιές αρκετές. Τυχεροί είμαστε. Σήμερα…..μάθημα στην αυλή

-Παρατηρήσαμε τα δέντρα και αφού περιγράψαμε το καθετί πάνω τους…

πίνακας

  • Πως λέγεται το δέντρο;
  • Που καλλιεργείται;
  • Πως λέγονται τα κτήματα με τις ελιές;
  • Ποιοι ασχολούνται με την καλλιέργειά τους;
  • Τι μας προσφέρει;
  • Πόσα χρόνια ζει;
  • Ποιοι οι εχθροί της;
  • Πως αναπαράγεται;

*

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ : ΓΡΑΦΗ

-Οι ελιές θέλουν μάζεμα. Ήρθε ο καιρός. Όμως τι θα πάρουμε μαζί μας για να γίνει η δουλειά μας πιο εύκολη;

  • Πρώτα ακούσαμε τις απόψεις των παιδιών
  • Μετά παρουσιάσαμε τα απαραίτητα εργαλεία και τα ονομάσαμε

 ΜΑΖΕΜΑ ΕΛΙΑΣ

  • Δείξαμε τις αντίστοιχες λέξεις και τις διαβάσαμε

  • Παίξαμε με κινητές κάρτες, για να τα εμπεδώσουμε
  • Βοηθήσαμε τον γεωργό να πάρει μαζί του τα απαραίτητα εργαλεία

*

ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Σήμερα στο νηπιαγωγείο μας επισκέφτηκε ο Λαδούλης

και ζήτησε από εμάς να τον βοηθήσουμε να δημιουργήσει  σύνθετες λέξεις με πρώτα συνθετικά, λάδι και ελιά Μάλιστα για να μας ευχαριστήσει μας έφερα ένα….κουτί με όμορφα αντικείμενα

- Τα αναγνωρίσαμε

-Τα βάλαμε σε ζευγάρια και προσπαθήσαμε να φτιάξουμε καινούριες λέξεις

-Αφού φτιάξαμε τις σύνθετες λέξεις βρίσκαμε τις εικόνες τους στη μοκέτα

-Με αυτές οδηγούς κάναμε μία λίστα για να ……τη χαρίσουμε στον Λαδούλη

 ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

-Οι ελιές μας μαζεύτηκαν. Τι πρέπει να κάνουμε για να πάρουμε το νόστιμο και θρεπτικό τους λαδάκι;

  • Διαβάσαμε το παραδοσιακό ποίημα:

Η ελίτσα, η ελιά

είπε στη μαμά της, γεια!!!!!

μπήκε μ” άλλες στα σακιά και έφυγε μακριά

ΑΧ!!!! Ελίτσα μου ελιά

τόσο φίνα γευστικιά

Σε λιοτρίβι έφτασε

πλύθηκε και γυάλισε

και έπειτα πιέστηκε

πλούσιο λάδι έφτιαξε

Με λαδάκι της μεμιάς

της ελίτσας της ελιάς

άναψε στην Παναγιά

το καντήλι η γιαγιά

  • Σχολιάσαμε τους στίχους του ποιήματος
  • Παρατηρήσαμε και σχολιάσαμε εικόνες που έδειχναν την διαδικασία παραγωγής λαδιού
  • Τοποθέτησαν τις εικόνες στη σωστή σειρά, ακούγοντας ταυτόχρονα το ποιηματάκι

  • Τέλος, φτιάξαμε το ταξίδι της ελιάς μόμπιλ

και….

-Παρακολουθήσαμε βιντεάκια για την παραγωγή λαδιού

*

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

-Εδώ αντιμετωπίσαμε ένα…… πρόβλημα. Μπερδεύτηκαν χοντρές και ψιλές ελιές και έγινε ένας χαμός. Αναλάβαμε δράση

-Αφού διαβάσαμε την αυτοσχέδια ιστορία που σκαρώσαμε …

  • Φτιάξαμε……δρόμους και πινακίδες ανάλογες, έτσι ώστε οι μικρές ελίτσες να βρουν εύκολα το σπίτι τους

  • Παίξαμε τον «άτακτο της παρέας», για να διαπιστώσουμε αν οι ελίτσες έμαθαν από το…..πάθημά τους

*

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

-Διαβάσαμε το ποίημα του Κωστή Παλαμά : Η Ελιά, και αφού συζητήσαμε πάνω σε αυτό..

  • Απομονώσαμε την πρόταση: Είμ” η ελιά η τιμημένη και ζητήσαμε από τα παιδιά να σκεφτούν για ποιους λόγους ο ποιητής μας την ονομάζει έτσι
  • Παρακολουθήσαμε το παρακάτω powerpoint, αναγνωρίζαμε την κάθε εικόνα και την χρήση της

Η Ελιά η τιμημένη

  •  Παρουσιάσαμε το ποίημα σε μεγάλο χαρτόνι και προσπαθήσαμε να εντοπίσουμε την παραπάνω πρόταση

  • Τέλος, τα παιδιά έγιναν ερευνητές και αφού έβρισκαν μέσα στην τάξη τα προϊόντα που παράγονται από την ελιά, τσέκαραν ανάλογα στο χαρτί τους

DSC05435

 ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

-Διαβάσαμε το παραμύθι: Η Σοφή ελιά

και…..

  • Συζητήσαμε για την άδικη συμπεριφορά κάποιων  ηρώων
  • Αναγνωρίσαμε το άδικο σαν αρνητικό συναίσθημα και βρήκαμε και άλλες…..αδικίες
  •  Το κάθε παιδί αναφέρθηκε σε δικές του εμπειρίες και μας μίλησε για τις αδικίες που ένιωσε εις βάρος του.

(Αποτύπωσαν τις εμπειρίες τους σε φύλλο εργασίας)

  • Τέλος, εξέφρασαν απόψεις για να…….καταπολεμήσουμε το άδικο

*

ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒAΛΛΟΝ

-Εντοπίσαμε στον χάρτη της Ελλάδας περιοχές φημισμένες για τις ελιές και το λάδι τους, ταξιδεύοντας με την ελιά

  • Απλώσαμε τον χάρτη στη μοκέτα και βοηθήσαμε την ελίτσα να ταξιδέψει από την πατρίδα μας την Χαλκιδική στην υπόλοιπη Ελλάδα και να αφήσει τους καρπούς της
  • Στη συνέχεια και…..για να μην μπερδευτούμε καταγράψαμε τις περιοχές στις οποίες μας ταξίδεψε η ελιά

*

ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

-Πειραματιστήκαμε με το λάδι, το νερό και άλλα υλικά και βγάλαμε συμπεράσματα

(Συμβουλευτήκαμε το βιβλίο: Επιπλέω και βυθίζομαι )

και κλείνοντας το πρόγραμμά μας…..

  • Διαβάσαμε την ιστορία του Νώε

και φτιάξαμε  όμορφες  κιβωτούς

  • Μάθαμε παροιμίες για την ελιά

-Τις διαβάσαμε και προσπαθήσαμε να τις αναλύσουμε

-Τις αφήσαμε στη μοκέτα και ενώ τις διαβάζαμε προσπαθούσαν να τις εντοπίσουν

-Δώσαμε τις παροιμίες…..κομματιασμένες και 4 παιδιά κάθε φορά προσπαθούσαν να τις συναρμολογήσουν

 

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Μπορεί αν θέλετε να χρησιμοποιήσετε HTML ετικετών και ιδιοτήτων: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>