«

»

Δεκ 02

Η Ελιά και το Λάδι, Δραστηριότητες

Καταγραφή

 «Ξεφόρτωσε τη την ελιά, να σε φορτώσει λάδι.»

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

1.Μικρός καρπός, μεγάλος θησαυρός

1η Δραστηριότητα

Ξεκινήσαμε την συζήτηση παίρνοντας αφορμή από τα προϊόντα που υπήρχαν στη γωνιά μας, αλλά και από έναν καταπληκτικό πίνακα του Θεόφιλου με τίτλο: Το μάζεμα των Ελαιών

- Αφού παρατηρήσαμε και παίξαμε με  τον πίνακα, συζητήσαμε τα εξής…

  • Τι είναι η ελιά;
  • Τι μας δίνει;
  • Μπορείς να βρεις στην τάξη προϊόντα που παράγονται από την Ελιά;
  • Πως χρησιμοποιούμε το λάδι;
  • Πως λέγεται ο χώρος που η ελιά γίνεται λάδι;
  • Τι είναι το χωράφι με τις πολλές ελιές;
  • Τι προσφέρει στο ανθρώπινο σώμα και γιατί οι ελιές και το λάδι πρέπει να υπάρχουν στην διατροφή μας;

-Τέλος, εντοπίσαμε στον χάρτη της Ελλάδας περιοχές φημισμένες για τις ελιές και το λάδι τους, ταξιδεύοντας με την ελιά

  • Απλώσαμε τον χάρτη στη μοκέτα και βοηθήσαμε την ελίτσα να ταξιδέψει από την πατρίδα μας την Χαλκιδική στην υπόλοιπη Ελλάδα και να αφήσει τους καρπούς της

2η Δραστηριότητα

-Μετρήσαμε τις ελιές στον πίνακα του Θεόφιλου και μάθαμε τον αριθμό 4, κάπως έτσι….

  • Βάλαμε στον ελαιώνα 4 ελιές
  • Γύρω από κάθε δέντρο βάλαμε 4 ανθρώπους για να μαζέψουν τους καρπούς
  • Τους……δώσαμε 4 καλάθια
  • Και μέσα σε κάθε καλάθι βάλαμε 4 ελιές

-Βρήκαμε το 4 στη φύση, στην τάξη, στα ζώα και όπου αλλού είναι κρυμμένο

-Το φτιάξαμε με διάφορα υλικά

-Και πριν το γράψουμε το περπατήσαμε

Φύλλο εργασίας

3η Δραστηριότητα

-Παίξαμε το παραδοσιακό παιχνίδι : Ελιά-ελιά, μαυροελιά
( Το κουτί της τέχνης » Σοφίας Γιαλουράκη)

4η Δραστηριότητα

-Οι ελιές λοιπόν θέλουν μάζεμα. Ήρθε ο καιρός. Όμως τι θα πάρουμε μαζί μας για να γίνει η δουλειά μας πιο εύκολη;

  • Πρώτα ακούσαμε τις απόψεις των παιδιών
  • Μετά παρουσιάσαμε τα απαραίτητα εργαλεία και τα ονομάσαμε

 ΜΑΖΕΜΑ ΕΛΙΑΣ

  • Δείξαμε τις αντίστοιχες λέξεις και τις διαβάσαμε
  • Παίξαμε με κινητές κάρτες, για να τα εμπεδώσουμε
  • Γράψαμε ένα κατάλογο με τα απαραίτητα εργαλεία για να είμαστε προετοιμασμένοι.

5η Δραστηριότητα

-Βοηθήσαμε τον γεωργό να βάλει τις ελιές στα σακιά

  • Απλώσαμε στην μοκέτα 10 τσουβαλάκια, πάνω στα οποία είχαμε σημειώσει κουκίδες από το 1 ως το 10. Σκορπίσαμε ελιές και ένα παιδί κάθε φορά έβαζε στο τσουβαλάκι τόσες ελιές, όσες ήταν οι κουκίδες
  • Στη συνέχεια, απλώσαμε στη μοκέτα κάρτες με ελιές και αριθμούς. Τα παιδιά έπαιρναν μία κάρτα, αναγνώριζαν τον αριθμό και την έβαζαν στο σωστό τσουβάλι .(Απαριθμώ, από το 6 ως το 10)
  •  Μπερδεύαμε τις κάρτες και τα παιδιά τις έβαζαν στη σωστή σειρά από το 1 ως το 10
  • Τέλος, φτιάξαμε μια αριθμογραμμή

Φύλλο εργασίας

6η Δραστηριότητα

-Στην αυλή του σχολείου μας ελιές αρκετές. Τυχεροί είμαστε. Συνεχίσαμε το…..μάθημα στην αυλή

-Παρατηρήσαμε τα δέντρα και αφού περιγράψαμε το καθετί πάνω τους…

  • Πως λέγεται το δέντρο;
  • Που καλλιεργείται;
  • Πως λέγονται τα κτήματα με τις ελιές;
  • Ποιοι ασχολούνται με την καλλιέργειά τους;
  • Τι μας προσφέρει;
  • Πόσα χρόνια ζει;
  • Ποιοι οι εχθροί της;
  • Πως αναπαράγεται;

 7η Δραστηριότητα

-Αφού μάθαμε τόσα πράγματα για την Ελιά και τα προϊόντα της, μάθαμε και πως γράφεται η λέξη Ελιά. 

  •  Τη διαβάσαμε
  • Τη συλλαβίσαμε
  • Βρήκαμε λέξεις από Ε….

-Θυμηθήκαμε τα γράμματα που μάθαμε σε προηγούμενες δραστηριότητες και….

  • Παίξαμε τις τυχερές συλλαβές

( Πάνω σε χάρτινες ελίτσες γράψαμε, μία συλλαβή. Τοποθετήσαμε τις ελιές στα καρεκλάκια των παιδιών .Στο άκουσμα της μουσικής τα παιδιά κινούνταν στο χώρο. Στο σταμάτημα έτρεχαν να βρουν άδειο καρεκλάκι. Το κάθε παιδί αναγνώριζε τη συλλαβή πάνω στην οποία καθόταν και έβρισκε μια λέξη που άρχιζε από αυτή {Παραλλαγή των μουσικών καρεκλών} )

 Φύλλο εργασίας

8η Δραστηριότητα

https://youtu.be/v1FDmd3YqOo?si=E51yaDdbV18zPWYy

-Ακούσαμε τον μύθο της Αθηνάς και του Ποσειδώνα και…..

  • Φτιάξαμε το προφίλ των δύο θεών, για να τους γνωρίσουμε καλύτερα
  • Περιηγηθήκαμε  εικονικά στο Μουσείο της Ακρόπολης για να ανακαλύψουμε  το κομμάτι, από την εικόνα που βρήκαμε στην στην τάξη, από το άγαλμα της Θεάς Αθηνάς

«Φιλονικία Αθηνάς και Ποσειδώνα»

ιστοσελίδα:   www.acropolis-athena.gr / Αθηνά, η θεά της ακρόπολης

  • Δραματοποιήσαμε τον μύθο

9η Δραστηριότητα

-Παίξαμε παιχνίδια με την Ελιά

(Σύνδεσμος Ελαιοκομικών Δήμων Κρήτης)

2.Λάδι, το χρυσό υγρό

1η Δραστηριότητα

-Οι ελιές μας μαζεύτηκαν. Τι πρέπει να κάνουμε για να πάρουμε το νόστιμο και θρεπτικό τους λαδάκι;

  • Διαβάσαμε το παραδοσιακό ποίημα:

Η ελίτσα, η ελιά

είπε στη μαμά της, γεια!!!!!

μπήκε μ” άλλες στα σακιά και έφυγε μακριά

ΑΧ!!!! Ελίτσα μου ελιά

τόσο φίνα γευστικιά

Σε λιοτρίβι έφτασε

πλύθηκε και γυάλισε

και έπειτα πιέστηκε

πλούσιο λάδι έφτιαξε

Με λαδάκι της μεμιάς

της ελίτσας της ελιάς

άναψε στην Παναγιά

το καντήλι η γιαγιά

  • Σχολιάσαμε τους στίχους του ποιήματος και παρακολουθήσαμε το παρακάτω βίντεο

https://youtu.be/wi2Sk5c5j7I?si=tjBQV90fn9YpvS_5

  • Τοποθέτησαν τις εικόνες στη σωστή σειρά, ακούγοντας ταυτόχρονα το ποιηματάκι

 Φύλλο εργασίας

2η Δραστηριότητα

-Γνωρίσαμε το Λάδι μέσα από παιχνίδια και πειραματισμούς

3η Δραστηριότητα

-Μάθαμε Σύνθετες λέξεις με πρώτο συνθετικό την Ελιά και το Λάδι.

…..και τελειώσαμε….

…..φτιάχνοντας νόστιμο Ελαιόψωμο και μυρωδάτο σαπουνάκι

 

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Μπορεί αν θέλετε να χρησιμοποιήσετε HTML ετικετών και ιδιοτήτων: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>