«

»

Δεκ 13

Η Γέννηση του ανθρώπου, Δραστηριότητες

Κάθε παιδί φέρνει το μήνυμα ότι ο Θεός δεν έχει αποθαρρυνθεί ακόμα από τον άνθρωπο.

Ταγκόρ, 1861-1941, Ινδός λογοτέχνης, Νόμπελ 1913

Ένα μωρό είναι η άποψη του Θεού ότι η ζωή πρέπει να συνεχιστεί.

Carl Sandburg, 1878-1967, Αμερικανός ποιητής

Η Αλήθεια είναι ότι το να συζητήσεις με ένα παιδί νηπιακής ηλικίας για τον τρόπο με τον οποίο γεννιέται ένα μωρό είναι λίγο δύσκολο και απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή κατά την προσέγγιση του. Φέτος, τολμήσαμε να διαπραγματευτούμε το παραπάνω θέμα, με την βοήθεια δύο παραμυθιών που αξίζει να τα έχουν στην βιβλιοθήκη τους, Νηπιαγωγοί και γονείς.

 

Το πρόγραμμά μας εξελίχθηκε κάπως έτσι……

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ – ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ

-Διαβάσαμε το παραμύθι: Η μαμά γέννησε ένα αυγό 

 

  • Το σχολιάσαμε και ακούσαμε τις απόψεις και τις εντυπώσεις των παιδιών, διερευνώντας ταυτόχρονα προϋπάρχουσες γνώσεις
  • Ζητήσαμε από τα παιδιά να κάνουν ότι και οι μικροί ήρωες του παραμυθιού.

Να φτιάξουν τις δικές τους ζωγραφιές για να……μάθουν οι γονείς πως γεννιέται ένα μωρό και να γράψουν σχετικές οδηγίες

*

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Η μαμά γέννησε μόνο ένα αυγό

-Πήραμε αφορμή να μάθουμε τον αριθμό «1»,  κάπως έτσι….

  • Επιλέξαμε μια φράση του βιβλίου: Η μαμά γέννησε 1 αυγό στον καναπέ, και την διαβάσαμε, αντικαθιστώντας κάποιες λέξεις με εικόνες
  • Στη συνέχεια, βγάλαμε τις εικόνες, βάλαμε τις λέξεις και ξαναδιαβάσαμε
  • Ρωτήσαμε τα παιδιά αν ανάμεσα στις λέξεις,υπήρχε και κάποιος αριθμός

 

-Τον εντοπίσαμε και είπαμε να τον γνωρίσουμε καλύτερα

Για να το καταφέρουμε ζητήσαμε βοήθεια από τον κύριο Ένα, που μας μίλησε για τη χώρα του και την καθημερινότητά του, αλλά και για το πόσο δύσκολη είναι η……..μοναξιά

*

ΜΟΥΣΙΚΗ

Η μαμά νανουρίζει το μωρό της με την παρακάτω μουσική

BABY MOZART Best of Mozart Baby Sleep

KAI….

Τι όνειρο άραγε να βλέπει;

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ

Ξεκινάμε με Γιώργη Κρόκο, σήμερα και διαβάζουμε το ποίημα….

mn-Μετά την σχετική συζήτηση και τον σχολιασμό….

- Κάνουμε τις εξής ερωτήσεις, έτσι ώστε να πάρουμε αφορμή και να μάθουμε, τα υποκοριστικά

  • Το μωρό είναι μικρό ή μεγάλο; Πως αλλιώς μπορούμε να το πούμε;
  • Πόσα δόντια έχει; Είναι μικρά ή μεγάλα; Πως μπορούμε να τα πούμε;

Όλα πάνω στο μωρό είναι μικρά. Για να δούμε. Ας τα περιγράψουμε

- Τα παιδιά περιέγραψαν τα εξωτερικά όργανα του μωρού σε……σμίκρυνση και τα κατέγραψαν

- Στη συνέχεια, παρουσιάσαμε κάποια αντικείμενα και τα……διάβασαν

(  Κούκλα- κουκλίτσα, κουτί- κουτάκι, πιάτο- πιατάκι κ. ά)

-Τέλος, πετούσαμε μια μπάλα και το παιδί που την έπιανε έδινε το υποκοριστικό στη λέξη που του δίναμε

*

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Το μωρό γεννιέται και εξελίσσεται…..

-Μετά από σχετική διερεύνηση γνώσεων….

  • Δώσαμε στα παιδιά εικόνες, τις οποίες έβαζαν σε σωστή σειρά, δείχνοντας έτσι την εξέλιξη

*

ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

-Διαβάσαμε το βιβλίο: Η δημιουργία του κόσμου-ΑΔΑΜ ΚΑΙ ΕΥΑ

και φτιάξαμε την δική μας τοιχογραφία της δημιουργίας

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ – ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ

Εγκυμοσύνη

-Δείξαμε στα παιδιά εικόνες γυναικών εγκύων και έτσι πήραμε αφορμή να συζητήσουμε:

  • Πως λέγεται η γυναίκα που περιμένει μωρό;
  • Πόσο διαρκεί η εγκυμοσύνη;
  • Πως πρέπει να συμπεριφέρεται μια έγκυος;
  • Πως ζει το μωρό στην…κοιλιά της μαμάς;
  • Τι είναι ο ομφαλός;
  • Πως έρχεται το μωρό στον έξω κόσμο;
  • Τι είναι τα δίδυμα;
Και…..

λίγες συμβουλές για τις έγκυες μαμάδες από τα παιδιά του νηπιαγωγείου

*

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ: ΑΝΑΓΝΩΣΗ

Το μικρό μωρό μας μαθαίνει τη λέξη: μωρό

Μικρό μωρό είμαι εγώ

 πίνω γάλα με το μπιμπερό!

Μικρό μωρό είμαι εγώ

με μαγουλάκι τρυφερό!

Μικρό μωρό είμαι εγώ

με τη μαμά μου περπατώ!

Μικρό μωρό είμαι εγώ

μα μεγαλώνω και δε θα είμαι πια …

…μωρό!

- Τη συλλαβίζουμε και μετράμε συλλαβές και γράμματα

-Τη γράφουμε

-Αναγνωρίζουμε το πρώτο γράμμα και βρίσκουμε λέξεις με το ίδιο αρχικό

-Φτιάχνουμε καινούριες συλλαβές, συνδέοντας το Μ με τα φωνήεντα που μάθαμε

Συλλαβές

-Βρίσκουμε τη λέξη μωρό  μέσα στο παραπάνω ποίημα

*

ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

-Διαβάσαμε : Που πήγε ο Σπερματούλης;

και αφού συζητήσαμε, δραματοποιήσαμε την ιστορία, για καλύτερη κατανόηση της όλης διαδικασίας και καταγράψαμε τους νικητές σε μια λίστα

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ – ΑΝΑΓΝΩΣΗ

Μωράκι ήθελε να αποκτήσει και μια…..κούκλα. Είναι η κούκλα του Ντ.Ινκιόφ. Αφού την γνωρίσαμε μας βοήθησε να παίξουμε με φωνήματα

-Αφού διαβάσαμε την ιστορία….Η Κούκλα που ήθελε να αποκτήσει ένα μωρό

  • Βάλαμε τις κούκλες στη σειρά, από την  μεγαλύτερη, στην μικρότερη
  • Μπροστά από την κάθε μια, τοποθετήσαμε κάρτες με τα ονόματά τους

 

  • Στη συνέχεια, κόψαμε το αρχικό γράμμα της μεγαλύτερης κούκλας ( ΜΑΝΟΥΣΚΑ) και διαβάζοντας αυτό που έμεινε, βρήκαμε το όνομα της επόμενης ( ΑΝΟΥΣΚΑ). Συνεχίσαμε μέχρι την τελευταία κούκλα
  • Τέλος, παίξαμε με τα φωνήματα που κόπηκαν, βρίσκοντας και άλλα ονόματα, αλλά και λέξεις

*

ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Ένα μωρό γιεννιέται σε μια οικογένεια που του παρέχει τις απαραίτητες φροντίδες για να μεγαλώσει και να αναπτυχθεί. Πολλές φορές μέσα στα πλαίσια της οικογένειας, δημιουργούνται ΄διάφορα θετικά, αλλά και αρνητικά συναισθήματα, τα οποία καλούνται οι γονείς να διαχειριστούν. Μέσα από τη συγκεκριμένη θεματική προσέγγιση,Αδράξαμε την ευκαιρία να βγάλουμε στο φως μερικά από αυτά και να τα συζητήσουμε με τα παιδιά

-Παρουσιάσαμε έναν πίνακα με  συναισθήματα και διερευνήσαμε τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους πάνω σε αυτά

-Στη συνέχεια, φτιάξαμε έναν πίνακα διπλής εισόδου .Στην κάθετη πλευρά βάλαμε εικόνες ( μαμά, μπαμπάς, μωρό) και στην οριζόντια βάλαμε τα συναισθήματα

  • Ποια τα συναισθήματα που προκύπτουν ακούγοντας τις παραπάνω λέξεις;

*

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ – ΓΡΑΦΗ

Για να μεταφερθεί η συζήτηση στους γονείς και να προβληματιστούν…..

-Παροτρύναμε τα παιδιά να ζωγραφίσουν και να γράψουν τα διάφορα συναισθήματα που προέκυψαν, να τα αιτιολογήσουν και να τα τοποθετήσουν σε ένα μπαουλάκι

-Στη συνέχεια καλέσαμε τους γονείς, να πάρουν την εργασία του παιδιού τους στο σπίτι και να έχουν έτσι μια πρώτη ευκαιρία να προσεγγίσουν τον συναισθηματικό κόσμο των παιδιών

ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

 Δυστυχώς όλα σε μια εγκυμοσύνη δεν είναι ρόδινα .Γεννιούνται παιδιά με ιδιαιτερότητες. Ζουν και κινούνται ανάμεσά μας. Είναι  ανθρώπινα πλάσματα όπως όλοι μας, πονούν, χαίρονται και έχουν διάθεση να ζήσουν όπως και μεις και τους οφείλουμε σεβασμό και αποδοχή Γι” αυτό και μεις αφιερώσαμε την σημερινή μας μέρα σε όλα αυτά τα παιδιά

ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΕΣ

Έτσι….καλέσαμε στην τάξη τον φίλο μας τον Μάνο και…..

εξηγήσαμε ότι γεννήθηκε με σύνδρομο Down

  • Δείξαμε φωτογραφίες του από διάφορες δραστηριότητες( Πήραμε κάποιες ιδέες από magikokapelo.blogspot.com)

manos

  • Ρωτήσαμε αν θέλουν να τον γνωρίσουν καλύτερα και να μάθουν τι άσχημο του συνέβη.Γι” αυτό….
  • Διαβάσαμε το βιβλίο: Θέλω να παίξω μαζί σου

και συζητήσαμε για τις δυσκολίες που έχουν αυτά τα παιδιά, αλλά  και για τα πράγματα που έχουν κοινά με τα υπόλοιπα παιδιά

*

Αλλά και…..
  • Γνωρίσαμε το αλφάβητο των κωφάλαλων παιδιών και τα παιδιά προσπάθησαν να δείξουν με το χέρι τους, το αρχικό του ονόματός τους
  •   Παρακολουθήσαμε δελτία ειδήσεων στην νοηματικά γλώσσα
  • Προσπαθήσαμε να σχηματίσουμε λέξεις και να στείλουμε μηνύματα στους κωφάλαλους φίλους μας
Επίσης….
  • Είδαμε εικόνες με τυφλά παιδιά να διαβάζουν και προσπαθήσαμε να κάνουμε το ίδιο

Το αλφάβητο κατά τη braille         http://www.braillebricks.com.br/

  • ( Εμείς δοκιμάσαμε με κλειστά μάτια γράμματα και αριθμούς που είχαμε  φτιάξει  πάνω σε γυαλόχαρτο και άμμο ανακατεμένη με ατλακόλ)

 

-Παίξαμε την τυφλόμυγα

 

-Εντοπίσαμε ήχους

-Προσπαθήσαμε να …….αποφύγουμε εμπόδια

και….

  • Κλείσαμε το πρόγραμμά μας παίζοντας με κύβους και βοηθώντας τη….μαμά να βάλει το μωρό της σε ένα πρόγραμμα

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Μπορεί αν θέλετε να χρησιμοποιήσετε HTML ετικετών και ιδιοτήτων: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>