«

»

Νοε 14

Το δέντρο που έδινε, Δραστηριότητες

to-dendro-pou-edine

Τι είναι αγάπη;

Δεν είναι συμπόνοια μήτε καλοσύνη.
Στη συμπόνοια είναι δύο, αυτός που πονά κι αυτός που συμπονάει.
Στην καλοσύνη είναι δύο, αυτός που δίνει κι αυτός που δέχεται.
Μα στην αγάπη είναι ένα.
Σμίγουν οι δύο και γίνονται ένα.
Δεν ξεχωρίζουν.
Το εγώ και εσύ αφανίζονται.
Αγαπώ θα πει χάνομαι.
Νίκος Καζαντζάκης

 

 

Κλασικό αυτό το βιβλίο του 1964, είναι το «πιο χριστουγεννιάτικο» παραμύθι που μπορεί κανείς να αγοράσει σε μικρούς και μεγάλους, χωρίς να είναι καθόλου χριστουγεννιάτικο. Δεν υπάρχει Άγιος Βασίλης, αστέρια, φάτνες και στολισμένα δέντρα. Ούτε καν χρώμα δεν υπάρχει. Μια ιστορία σε άσπρο-μαύρο, ολιγόλογη, σαν χάι-κου. Μάλλον μελαγχολική. Μια  ιστορία που δείχνει γυμνά, με σκληρό φωτισμό, τη χαρά του να δίνεις. Αλλά και τον πόνο.Εδώ είναι η πρωτοτυπία της σύλληψης και η μαεστρία του συγγραφέα-εικονογράφου. Όλοι έχουμε διαβάσει ιστορίες για τη χαρά του να δίνεις. Η Πολυάννα είναι υπεύθυνη για το ομώνυμο σύνδρομο χαρωπής αλληλεγγύης. Αλλά εδώ πρόκειται για κάτι άλλο. Για τη γενναία παραδοχή ότι το δόσιμο και πόνο έχει, και μοναξιά και ρίσκο. Το ρίσκο του να μη βρει ποτέ ανταπόδοση. Και αυτό ακριβώς είναι το αληθινό δόσιμο. Αυτό που δεν ζητάει ανταμοιβή. Γιατί κακά τα ψέματα. Όλοι έχουμε μια κρυφή υστεροβουλία πίσω από τις αγαθές πράξεις μας. Ακόμη και οι πιο καλοί Χριστιανοί. Για μια θέση στον Παράδεισο. Για? Τελικός σύνδεσμος. Του σκοπού. Τι λέμε στα παιδιά μας; «Να είσαι καλό παιδί για να ?». Με πιο εκλεπτυσμένους τρόπους, βέβαια, αλλά το νόημα δεν αλλάζει πολύ. Ποιος λέει στο παιδί, το μαθητή ή τον εαυτό του «δίνε, δίνε, δίνε, έτσι για να δίνεις»; Σαν σήμα υποχρεωτικής πορείας προς την οικονομική καταστροφή μοιάζει αυτή η συμβουλή………..

Αυτή είναι μια κριτική για το συγκεκριμένο βιβλίο. Εμείς, παιδιά και Νηπιαγωγοί, κάναμε την δική μας κριτική, μετά την γνωριμία μας με τους ήρωες του παραμυθιού. Ας μην βιαζόμαστε όμως. Θα πάρουμε τα πράματα με τη σειρά. Ένα μόνο θα πούμε, έτσι για αρχή:

1.Το δέντρο που έδινε…….Αγάπη

2. Τα Χριστούγεννα είναι…..Αγάπη

3. Αγάπη χωρίς όρους και όρια….. Ιησούς Χριστός

Και αφού τα Χριστούγεννα είναι αγάπη, δεν υπήρχε καλύτερος τρόπος να προσεγγίσουμε αυτό το συναίσθημα, παραμονές γιορτών και να μιλήσουμε για το μήνυμα των Χριστουγέννων,  από το να ταξιδέψουμε μέσα στις σελίδες του βιβλίου και να αφήσουμε να μπει στις καρδιές μας φως αγάπης αληθινό

Ξεκινήσαμε κάπως έτσι….

fatni1

ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

-Διαβάσαμε το παραμύθι και…..

  • Ακούσαμε εντυπώσεις
  • Γνωρίσαμε τους ήρωες και φτιάξαμε το προφίλ τους

DSC03586DSCN4491

  • Φτιάξαμε μια λίστα με τα δώρα της μηλιάς

DSC03587

  • Εντοπίσαμε τα συναισθήματα των ηρώων, αλλά και τα δικά μας

DSCN4490

  • Απάντησαν και ζωγράφισαν την ερώτηση:

«Αν ήσουν η μηλιά σε ποιον θα ήθελες να δείξεις την αγάπη σου και με ποιον τρόπο?»

DSCN4492DSC03588

*

ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

-Ζητήσαμε από τα παιδιά να απαντήσουν στην ερώτηση:

Τι νομίζετε ότι είναι η αγάπη και πως μπορούμε να την δείξουμε;

DSC03589

-Παρουσιάσαμε πίνακες ζωγραφικής και τα παιδιά εντόπισαν αυτούς από τους οποίους βγαίνει το παραπάνω συναίσθημα

ΠΙΝΑΚΕΣ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ

-Ζωγράφισαν ένα δικό τους πίνακα με τίτλο: Η Αγάπη

DSC03590

*

ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

-Παίξαμε Κρυφτό

Συνεχίσαμε……

fatni1

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ : ΑΝΑΓΝΩΣΗ

Στον κορμό της μηλιάς, μια καρδιά με δύο γράμματα. Τι να σημαίνουν άραγε;

-Παρατηρήσαμε την εικόνα και ζητήσαμε  από τα παιδιά να εξηγήσουν τη σημασία των γραμμάτων . Βρήκαμε και άλλες λέξεις από τα δύο αυτά γράμματα και αφού επέλεξαν το αγαπημένο τους πρόσωπο, έφτιαξαν  τη δική τους καρδιά γράφοντας τα αρχικά των ονομάτων τους

DSCN4496 DSCN4498 DSCN4499DSC03591

*

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

-Χρονική εξέλιξη Φτιάχνουμε κάρτες με τις εικόνες του αγοριού σε όλες τις ηλικίες, όπως αυτές παρουσιάζονται στο παραμύθι και τα παιδιά τις βάζουν σωστά στη γραμμή του χρόνου

Έγγραφο1

DSCN4500

DSCN4501

*

 ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

-Ντύνουμε το παραμύθι με μουσική Διαλέγουμε διάφορα κλασικά κομμάτια και παροτρύνουμε τα παιδιά να τα ακούσουν. Επιλέγουν τα κομμάτια που τους άρεσαν για να??.ντύσουν την ιστορία. Στη συνέχεια παίζουμε το παραμύθι με τη βοήθεια της μουσικής

DSCN4502DSC03594

Μια άλλη μέρα….

fatni1

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

-Πίνακας διπλής εισόδου Φτιάχνουμε ένα πίνακα διπλής εισόδου, όπου στην οριζόντια πλευρά του βάζουμε τις εικόνες, κούνια, χρήματα, σπίτι, βάρκα, και στην κάθετη βάζουμε το αγόρι ,παιδί, έφηβος, μεσήλικας γέρος. Τα παιδιά σημειώνουν ένα Χ στο σωστό τετράγωνο

DSCN4505

*

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ : ΑΝΑΓΝΩΣΗ

-Κρυπτόλεξο Τοποθετούμε στη μοκέτα κάρτες, μέσα στις οποίες υπάρχουν γράμματα, έτσι ώστε να σχηματιστεί ένα κρυπτόλεξο .Κρυμμένες μέσα σε αυτό υπάρχουν οι συλλαβές που συνθέτουν τον τίτλο του παραμυθιού. Τα παιδιά καλούνται να τις εντοπίσουν

DSCN4506 DSCN4508

*

ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

-Δραματοποιήσαμε το ποιήμα: Η μηλίτσα, η μηλιά

 

DSCN4510

Μετά…..

fatni1

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ : ΓΡΑΦΗ

-Χωρίζουμε ένα χαρτόνι στη μέση, φτιάχνοντας έτσι δύο πίνακες. Στη μια πλευρά γράφουμε? .ΖΗΤΑΕΙ και κολλάμε την εικόνα του αγοριού και στην άλλη γράφουμε?. ΔΙΝΕΙ και κολλάμε την εικόνα μιας μηλιάς .Τα παιδιά με τη βοήθεια του βιβλίου, προσπαθούν να συμπληρώσουν τις λίστες

DSC03600

DSC03603

DSCN4513

DSCN4514*

ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

-Φτιάχνουμε μια τρισδιάστατη μηλιά και την χρησιμοποιούμε σαν μασκότ της τάξης μας, όπου θα τη συμβουλευόμαστε σε κάθε μας πρόβλημα και πάνω στους καρπούς γράφουμε τα δικά μας μηνύματα

DSC03605

DSCN4515

 *

Και τελείωσε το πρόγραμμά μας με……

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

….και το ποίημα της Θέτιδας Χορτιάτη : Η μηλίτσα

DSCN4512

DSC03606

Φύλλα εργασίας

2

 

 3

1

4

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Μπορεί αν θέλετε να χρησιμοποιήσετε HTML ετικετών και ιδιοτήτων: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>