Αυτοί που φέρνουν τον ήλιο στη ζωή των άλλων, φωτίζουν εξίσου τη δική τους ύπαρξη.
James Barrie
Άγγλος συγγραφέας (1860-1937)
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
1. Ο Ήλιος
1η Δραστηριότητα
-Ένα φάκελος κάνει την εμφάνιση του στην παρεούλα μας. Μέσα διάφορες εικόνες.
Τι μπορούμε να τις κάνουμε άραγε; Απόψεις διάφορες.Η επικρατέστερη…..
- ….. ένα ποίημα
» Ο Ήλιος είναι καφτερός, μπορεί να μας ζεστάνει
αλλά αν δεν προσέξουμε μπορεί και να μας κάψει.
Ο Ήλιος έχει φως, έχει και βιταμίνες.
Ο Ήλιος μεγαλώνει τα φυτά, τις ελιές και τα αμπέλια
χωρίς αυτόν δεν θα είχαμε φως
δεν θα κοιμόμασταν καλά και συνέχεια θα ήταν νύχτα.
Αν ο Ήλιος χαθεί δεν θα βλέπαν τα δελφίνια
θα έχαναν το σπίτι τους, θα πέθαιναν από το κρύο.
Και ο κόκορας θα μπέρδευε τη μέρα από τη νύχτα.
Αν ο ήλιος χαθεί ,για να βλέπουμε
θα γυρνούσαμε στα χρόνια τα παλιά
και θα ανάβαμε φωτιά για να βλέπουμε καλά.»
2η Δραστηριότητα
- Γνωρίσαμε έναν ποιητή που με τις ίδιες εικόνες έγραψε και αυτός ένα ποίημα και μάθαμε λίγα πράματα για την ζωή του (Ο λόγος για τον Οδυσσέα Ελύτη και τον Ήλιο τον Ηλιάτορα)
- Διαβάσαμε το ποίημα και μαντέψαμε τον τίτλο του
- Ζωγραφίσαμε τις απαντήσεις μας στην ερώτηση:
Ο Ήλιος του Ελύτη έπαιζε με τις πέτρες .Ο δικός σου ήλιος με τι παίζει;
- -Ακούσαμε και τραγουδήσαμε το ποίημα, μελοποιημένο
3η Δραστηριότητα
-Αφού διαβάσαμε αυτό το ποίημα, γνωρίσαμε αυτό το υπέροχο αστέρι
- Τι είναι ο ήλιος;
- Ποιες οι επιδράσεις του στην ζωή μας;
- Τι πρέπει να προσέχουμε;
- Ποια η θέση του στον ουρανό;
- Που πάει……την νύχτα;
- Τι είναι η έκλειψη ηλίου;
- Πότε γίνεται επικίνδυνος;
- Τι είναι οι ηλιακές εκρήξεις;
-Τελειώσαμε διαβάζοντας τον μύθο: Φαέθωνας, ο γιος του Ήλιου
4η Δραστηριότητα
-Παρουσιάζουμε στα παιδιά τον πίνακα ζωγραφικής του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ: Ιταλικό τοπίο.
- Γιατί ο πίνακας αυτός μας γεμίζει αισιοδοξία;
- Γιατί ο ήλιος πιάνει όλο τον ουρανό;
- Γιατί ο ήλιος καθρεφτίζεται μέσα στη θάλασσα;
- Γιατί το καράβι μας θυμίζει ταξίδια;
- Κάνουμε στα παιδιά την ερώτηση:
Αν μπορούσες να σκαρφαλώσεις σε μια αχτίνα του ήλιου, που θα ήθελες να πας;
Φύλλο εργασίας
5η Δραστηριότητα
-Μοιράζουμε στα παιδιά, χαρτιά με κύκλους. Κάθε κύκλος έχει στο κέντρο έναν αριθμό. Τα παιδιά βάζουν σε κάθε κύκλο τόσες ακτίνες, όσες λέει ο αριθμός.
Φύλλο εργασίας
6η Δραστηριότητα
-Μαθαίνουμε πως….γράφεται ο ήλιος, ενώνοντας τα κεφαλαία με τα πεζά γράμματα.
- Με το άκουσμα της μουσικής, τα πεζά γράμματα ψάχνουν τη……..μαμά τους
6η Δραστηριότητα
-Παίζουμε ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι μέσα από το πρόγραμμα wordwall.
2. Η Γειτονιά του Ήλιου
7η Δραστηριότητα
-Γνωρίζουμε με τη βοήθεια της bee bot,τη γειτονιά του ήλιου στο διάστημα.
https://youtu.be/cVn49SAu6xo?si=VXPhCnmonRx7iOfQ
8η Δραστηριότητα
-Γύρω από τον ήλιο γυρίζουν 9 πλανήτες. Ευκαιρία να γνωρίσουμε τον αντίστοιχο αριθμό.
Πού κρύβεται το 9;

9η Δραστηριότητα
- Τα παιδιά καθώς υποδύονται τον ήλιο ,τους πλανήτες και το φεγγάρι μας ,δίνουν αφορμή να θυμηθούμε τις χωρικές έννοιες.(Πίσω- μπροστά- πάνω-κάτω κ.ά.)
10η Δραστηριότητα
-Ζητάμε από τα παιδιά να μας πουν με τι μοιάζουν οι πλανήτες. Έτσι παίρνουμε αφορμή να γνωρίσουμε τα γεωμετρικά σώματα
- Εξηγούμε τη διαφορά ανάμεσα στα γεωμετρικά σχήματα και τα γεωμετρικά σώματα.
- Δείχνουμε στα παιδιά έναν πίνακα με τα γεωμετρικά σώματα και τα ονομάζουμε
- Αντιστοιχίζουμε τα τα γεωμετρικά σχήματα με τα γεωμετρικά σώματα.
- Στη συνέχεια δείχνουμε διάφορες εικόνες από το περιβάλλον μας και τα παιδιά τις ενώνουν με το αντίστοιχο σώμα
Φύλλο εργασίας
3. Η Έκλειψη Ηλίου
1η Δραστηριότητα
Αφού διαβάσουμε και σχολιάσουμε το: Ο Μαύρος ήλιος του Ροντάρι…
- Ζωγραφίσαμε το δικό μας παράξενο ήλιο
- Ρωτάμε τα παιδιά να μας πουν αν ξέρουν τι είναι η έκλειψη του ηλίου
- Παρακολουθούμε σχετικά βιντεάκια
https://youtu.be/OnoddGORHEg?si=G5DJ75hrtFFybcoM
- Πειραματιστήκαμε και δημιουργήσαμε μία έκλειψη ηλίου στην τάξη μας
2η Δραστηριότητα
-Εκτός από ολική, έχουμε και μερική έκλειψη ηλίου
- Μάθαμε τι σημαίνει και πως εκτελείται
- Με αυτή την ευκαιρία γνωρίσαμε και τα κλάσματα
4. Ηλιακή ενέργεια
1η Δραστηριότητα
-Μέσα από το παρακάτω powerpoint συζητήσαμε για την ηλιακή ενέργεια
ΗΛΙΑΚΗ-ΕΝΕΡΓΕΙΑ (1)
-Παρακολουθήσαμε το παρακάτω βίντεο
-Κάναμε το παρακάτω πείραμα
- Μέσα σε ένα ταψί με μαύρο πάτο βάλαμε λίγο νερό και μετρήσαμε την θερμοκρασία του Σκεπάσαμε το ταψί με πλαστικό και το βγάλαμε στον ήλιο Ξαναμετρήσαμε την θερμοκρασία του νερού
Φύλλο εργασίας
-Πως φαντάζεσαι ένα ηλιακό χωριό;
2η Δραστηριότητα
-Μάθαμε το…..Η του ήλιου, κάπως έτσι..
Φύλλο εργασίας
5. Προστασία από τον ήλιο
1η Δραστηριότητα
-Διαβάσαμε το παραμύθι: Οι δερματούληδες στο ταψί του ήλιου
- Παρακολουθήσαμε…
- Βάλαμε στην…..τσάντα μας τα απαραίτητα για την θάλασσα
2η Δραστηριότητα
- Με τη bee bot ,μαζεύουμε τα απαραίτητα για τη θάλασσα. Έτσι θα απολαύσουμε το καλοκαίρι μας.
3η Δραστηριότητα
-Παίξαμε και ένα σχετικό κουκλοθέατρο
Ακόμα και η πιο σκοτεινή νύχτα θα τελειώσει και ο ήλιος θα ανατείλει ξανά.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
1η Δραστηριότητα
-Ένα φάκελος κάνει την εμφάνιση του στην παρεούλα μας. Μέσα διάφορες εικόνες.
Τι μπορούμε να τις κάνουμε άραγε; Απόψεις διάφορες.Η επικρατέστερη…..
- ….. ένα ποίημα
» Ο Ήλιος είναι καφτερός, μπορεί να μας ζεστάνει
αλλά αν δεν προσέξουμε μπορεί και να μας κάψει.
Ο Ήλιος έχει φως, έχει και βιταμίνες.
Ο Ήλιος μεγαλώνει τα φυτά, τις ελιές και τα αμπέλια
χωρίς αυτόν δεν θα είχαμε φως
δεν θα κοιμόμασταν καλά και συνέχεια θα ήταν νύχτα.
Αν ο Ήλιος χαθεί δεν θα βλέπαν τα δελφίνια
θα έχαναν το σπίτι τους, θα πέθαιναν από το κρύο.
Και ο κόκορας θα μπέρδευε τη μέρα από τη νύχτα.
Αν ο ήλιος χαθεί ,για να βλέπουμε
θα γυρνούσαμε στα χρόνια τα παλιά
και θα ανάβαμε φωτιά για να βλέπουμε καλά.»
2η Δραστηριότητα
- Γνωρίσαμε έναν ποιητή που με τις ίδιες εικόνες έγραψε και αυτός ένα ποίημα και μάθαμε λίγα πράματα για την ζωή του (Ο λόγος για τον Οδυσσέα Ελύτη και τον Ήλιο τον Ηλιάτορα)
- Διαβάσαμε το ποίημα και μαντέψαμε τον τίτλο του
- Ζωγραφίσαμε τις απαντήσεις μας στην ερώτηση:
Ο Ήλιος του Ελύτη έπαιζε με τις πέτρες .Ο δικός σου ήλιος με τι παίζει;
- -Ακούσαμε και τραγουδήσαμε το ποίημα, μελοποιημένο
3η Δραστηριότητα
-Αφού διαβάσαμε αυτό το υπέροχο ποίημα, γνωρίσαμε αυτό το υπέροχο αστέρι
- Τι είναι ο ήλιος;
- Ποιες οι επιδράσεις του στην ζωή μας;
- Τι πρέπει να προσέχουμε;
- Ποια η θέση του στον ουρανό;
- Που πάει……την νύχτα;
- Τι είναι η έκλειψη ηλίου;
- Πότε γίνεται επικίνδυνος;
- Τι είναι οι ηλιακές εκρήξεις;
-Τελειώσαμε διαβάζοντας τον μύθο: Φαέθωνας, ο γιος του Ήλιου
4η Δραστηριότητα
-Παρουσιάζουμε στα παιδιά τον πίνακα ζωγραφικής του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ: Ιταλικό τοπίο.
- Γιατί ο πίνακας αυτός μας γεμίζει αισιοδοξία;
- Γιατί ο ήλιος πιάνει όλο τον ουρανό;
- Γιατί ο ήλιος καθρεφτίζεται μέσα στη θάλασσα;
- Γιατί το καράβι μας θυμίζει ταξίδια;
- Κάνουμε στα παιδιά την ερώτηση:
Αν μπορούσες να σκαρφαλώσεις σε μια αχτίνα του ήλιου, που θα ήθελες να πας;
Φύλλο εργασίας
5η Δραστηριότητα
-Μοιράζουμε στα παιδιά, χαρτιά με κύκλους. Κάθε κύκλος έχει στο κέντρο έναν αριθμό. Τα παιδιά βάζουν σε κάθε κύκλο τόσες ακτίνες, όσες λέει ο αριθμός.
Φύλλο εργασίας
-Γνωρίζουμε την….. παρέα του Ήλιου μας
- Τι ονομάζουμε ηλιακό σύστημα
- Ποιοι άλλοι το αποτελούν εκτός από τον ήλιο
- Ποιος πλανήτης βρίσκεται πιο κοντά και ποιος πιο μακριά από τον Ήλιο και ποιες συνθήκες επικρατούν σε αυτούς
-Εργαζόμαστε ομαδικά και φτιάχνουμε το ηλιακό σύστημα
( Το κουτί της τέχνης¨» Σοφία Γιαλουράκη)
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
-Ζητάμε από τα παιδιά να μας πουν με τι μοιάζουν οι πλανήτες. Έτσι παίρνουμε αφορμή να γνωρίσουμε τα γεωμετρικά σώματα
- Δείχνουμε στα παιδιά έναν πίνακα με τα γεωμετρικά σώματα και τα ονομάζουμε
- Στη συνέχεια δείχνουμε διάφορες εικόνες από το περιβάλλον μας και τα παιδιά τις ενώνουν με το αντίστοιχο σώμα
- Παρουσιάζουμε σχήματα, τα ονομάζουμε και καλούμε τα παιδιά να πάρουν αυτά που χρειάζονται για να φτιάξουν τα ανάλογα σώματα
Περισσότερες ιδέες…
ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Ομαδικό παιχνίδι:Ένα παιδί στη μέση υποδύεται τον Ήλιο Τα υπόλοιπα γύρω του είναι οι πλανήτες Ο Ήλιος φωνάζει το όνομα ενός πλανήτη και ταυτόχρονα πετάει την μπάλα Ο πλανήτης πρέπει γρήγορα να αντιδράσει και να αποφύγει την…..πύρινη μπάλα για να μην καεί
3. Έκλειψη ηλίου
ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
-Αφού διαβάσουμε και σχολιάσουμε το: Ο Μαύρος ήλιος του Ροντάρι…
- Ρωτάμε τα παιδιά να μας πουν αν ξέρουν τι είναι η έκλειψη του ηλίου
- Παρακολουθούμε σχετικά βιντεάκια
- Πειραματιστήκαμε και δημιουργήσαμε μία έκλειψη ηλίου στην τάξη μας
- Ζωγραφίσαμε ότι μας έκανε εντύπωση
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
Εκτός από ολική, έχουμε και μερική έκλειψη
-Μάθαμε τι σημαίνει και πως εκτελείται
-Με αυτή την ευκαιρία γνωρίσαμε και τα κλάσματα
4. Ηλιακή ενέργεια
-Μέσα από το παρακάτω powerpoint συζητήσαμε για την ηλιακή ενέργεια
-Κάναμε τα παρακάτω πειράματα
- Μέσα σε ένα ταψί με μαύρο πάτο βάλαμε λίγο νερό και μετρήσαμε την θερμοκρασία του Σκεπάσαμε το ταψί με πλαστικό και το βγάλαμε στον ήλιο Ξαναμετρήσαμε την θερμοκρασία του νερού
- Αφήσαμε σε ένα ηλιόλουστο μέρος της αυλής ένα ηλιακό φαναράκι Πριν σχολάσουμε τα βάλαμε στην αποθήκη μας Από πού πήρε φως το φανάρι μας;
-Φτιάξαμε ο καθένας το ηλιακό χωριό των ονείρων του, ζωγραφίζοντας όμορφα σπίτια και βάζοντας στις σκεπές……φωτοβολταϊκά
Κάπως έτσι….
-Μάθαμε το…..Η του ήλιου, απλώνοντας τα σωστά καλώδια,από τον ηλιακό συλλέκτη στο σπίτι μας
( Τα σωστά καλώδια έπρεπε πάνω τους να έχουν λέξεις που αρχίζουν από Η)
5. Μέρα-Νύχτα
-Παρακολουθούμε το παρακάτω βιντεάκι και συζητάμε για την εναλλαγή μέρας και νύχτας
Και κάτι για……εμπέδωση
-Πειραματιζόμαστε
-Μέσα από εικόνες προσπαθούμε να κατανοήσουμε τις ώρες μιας μέρας ανάλογα με την θέση του ήλιου
-Με μίξεις χρωμάτων φτιάχνουμε ένα ηλιοβασίλεμα
-Διαβάζουμε το: Παραμύθι της Μέρας και της Νύχτας
και….
6. Φως- Σκιά
-Μαθαίνουμε το αίνιγμα….
Φεύγω εγώ και φεύγει εκείνος. Στέκω εγώ και στέκει εκείνος. Τι είναι;
-Παρακολουθούμε σχετικά βιντεάκια
-Παίζουμε με το φως και τη σκιά
7. Προστασία από τον ήλιο
-Διαβάσαμε το παραμύθι: Οι δερματούληδες στο ταψί του ήλιου
-Παρακολουθήσαμε…
-Βάλαμε στην…..τσάντα μας τα απαραίτητα για την θάλασσα
-Παίξαμε και ένα σχετικό κουκλοθέατρο













































Πρόσφατα σχόλια