- Τη φλόγα άρπαξαν οι άνομοι, τη σβήσανε στα βαλτονέρια (Κωστής Παλαμάς )
- Πάντα, πάντα περνάς τη φωτιά για να φτάσεις τη λάμψη (οδυσσέας Ελύτης)
1. Η Φωτιά στο τζάκι
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
-Διαβάζουμε το ομώνυμο ποίημα του Γ. Κρόκου ,μαθαίνουμε λίγα στοιχεία για τη ζωή του και….
- Ακούμε εντυπώσεις και σχόλια
- Γράφουμε το ποίημα σε μεγάλο χαρτόνι και το διαβάζουμε αρκετές φορές
- Παρουσιάζουμε το ποίημα σε δεύτερο χαρτόνι, αντικαθιστώντας κάποιες λέξεις με εικόνες. Διαβάζουμε
- Στη συνέχεια,απλώνουμε στη μοκέτα κάρτες με τις αντίστοιχες λέξεις και τα παιδιά, με τη βοήθεια του πρώτου ποιήματος, διαβάζουν τις λέξεις και τις τοποθετούν σωστά, στο ποίημα
- Τέλος με κάθε λέξη από τις παραπάνω φτιάχνουμε προτάσεις
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ:ΓΡΑΦΗ
-Το κάθε παιδί έχει στα χέρια του ένα φύλλο εργασίας,στο οποίο υπάρχει το ποίημα με κάποιες…….ατέλειες
-Αφού συμβουλευτούν το ολοκληρωμένο ποίημα που υπάρχει στο καβαλέτο,γράφουν τις λέξεις που λείπουν
ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
«Φαντάσου ότι η Φωτιά έκανε σκηνούλα της το δικό σου τζάκι Ποιο ρόλο θα υποδυόταν;»
Αφήνουμε την φαντασία των παιδιών να δημιουργήσει όμορφες εικόνες
Φαντάσου ότι η Φωτιά έκανε σκηνούλα της το δικό σου τζάκι Ποιο ρόλο θα υποδυόταν
*
ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
-Παρομοιώσεις Χρησιμοποιώντας εκφράσεις του ποιήματος,γνωρίζουμε τις παρομοιώσεις
(Τι κάνει η φωτιά? ΧΟΡΕΥΕΙ
Ποιος άλλος χορεύει? Η ΧΟΡΕΥΤΡΙΑ
Η Φωτιά χορεύει σαν χορεύτρια
-Προσπαθούμε να κατανοήσουμε τις παρομοιώσεις, μέσα από παντομίμα
- Στο τέλος,φτιάχνουμε ένα πίνακα με διάφορες εικόνες και κάρτες όπου το κάθε παιδί καλείται να τραβήξει Διαβάζουμε το περιεχόμενο τους και το παιδί πρέπει να βάλει ένα κουμπάκι πάνω στην αντίστοιχη εικόνα Π.χ Καίει σαν…..(φωτιά)
Κάπως έτσι…
ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΗ – ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ
-Αφού ακούσουμε το παρακάτω μουσικό κομμάτι…
(Βαγγέλης Παπαθανασίου – Ο χορός της φωτιάς – YouTube
- Παρακολουθούμε & ακούμε τον ήχο της φωτιάς
- Γινόμαστε οι φλόγες της φωτιάς και χορεύουμε με μουσική συνοδεία το παραπάνω κομμάτι
ΜΟΥΣΙΚΗ
-Ντύνουμε το ποίημα με δική μας μουσική( Επιλέξαμε τη μουσική από το τραγουδάκι «Η γιαγιά μας η καλή»)
-Και αφού η φωτιά μας είναι….μεγάλη θεατρίνα της φτιάξαμε την δική της σκηνή
2.Μαθαίνω για τη φωτιά
ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
-Με αφορμή το ποίημα, συζητάμε για τη φωτιά, τη χρησιμότητα και την επικινδυνότητά της, το ρόλο της στον ανθρώπινο πολιτισμό
-Φτιάξαμε το βιβλίο της Φωτιάς
-Μαθαίνουμε και δραματοποιούμε το αίνιγμα, αφού πρώτα το διαβάσουμε
Ρίχνω ξύλα ζωηρεύει
ρίχνω το νερό πεθαίνει
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ : ΑΝΑΓΝΩΣΗ
-Οπτική εξοικείωση με την λέξη»Φωτιά»
- Διαβάζουμε και συλλαβίζουμε τη λέξη
- Την γράφουμε με μαγνητικά γράμματα
- Απομονώνουμε το φώνημα Φ και βρίσκουμε λέξεις που αρχίζουν από αυτό
- Συνδέουμε το Φ με τα φωνήεντα που μάθαμε και φτιάχνουμε καινούργιες συλλαβές
- Παιχνίδι ανάγνωσης:»Στη χώρα του Παντοδύναμου Φ»
Μαζεύουμε με τη βοήθεια των παιδιών αντικείμενα ή εικόνες αντικειμένων που αρχίζουν από διάφορα γράμματα τα οποία έχουμε μάθει και τα απλώνουμε στη μοκέτα
Ο Βασιλιάς της χώρας, ο παντοδύναμος Φ έδωσε διαταγή να παρουσιασθούν μπροστά του όλοι οι κάτοικοι της χώρας του που αρχίζουν από Φ. Ένα νήπιο κάθε φορά αναλαμβάνει να τους μαζέψει. Αν κάνει λάθος αυστηρή τιμωρία τον περιμένει (Προαναγνωστικές δεξιότητες,μαθήματα με φωνήματα” Παιδαγωγικό τμήμα Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Αιγαίου)
ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
-Παραδοσιακό παιχνίδι:«Γιαγιά έχεις φωτίτσα?»
3.Φωτιά και πυρασφάλεια
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ- ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
-Αφού παρακολουθήσουμε video’s με θέμα τις πυρκαγιές….
- Βοηθάμε τον Πυροσβέστη να φτάσει γρήγορα στην εστία της φωτιάς, μέσα από ένα λαβύρινθο
ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
-Γνωρίζουμε τον πυροσβέστη και το έργο του
-Πλουτίζουμε το λεξιλόγιο μας με λέξεις που τον αφορούν, μέσα από μια κρεμάλα
Κάπως έτσι….
και για….εμπέδωση
ΓΛΩΣΣΑ : ΓΡΑΠΤΟΣ ΛΟΓΟΣ
Δημιουργική Γραφή
Φτιάχνουμε τη δική μας ιστορία με αφορμή την εικόνα ( ομαδική εργασία)
ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
-Μαθαίνουμε τον…..έκτακτο αριθμό τηλεφώνου
- Πραγματοποιούμε σχέδιο ετοιμότητας σε περίπτωση πυρκαγιάς, αφού πρώτα γνωρίσουμε τα σωστά βήματα
ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
-Φτιάχνουμε ένα…..πυροσβεστικό βιβλίο με οδηγίες για την προστασία από τη φωτιά
ΓΛΩΣΣΑ: ΑΝΑΓΝΩΣΗ
Φτιάχνουμε το σταυρόλεξο της φωτιάς και παίζουμε με τα αντίστοιχα κινητά γράμματα
ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
-Φτιάξαμε καπελάκια – φλόγες και δραματοποιήσαμε το τρίγωνο της φωτιάς. Εγώ έκανα τον εξωτερικό παράγοντα σε κάθε φάση. Στην αρχή τους έδωσα καύσιμη ύλη μόνο, δίχως θερμότητα. Δεν έγινε τίποτα.
Έπειτα τους έδωσα θερμότητα (τους άναψα υποτίθεται) και έφτιαξα μια όμορφη φωτιά.
Έγινα αέρας, φύσηξα και τους έδωσα πολύ οξυγόνο, δυνάμωσαν οι φλόγες.
Τους στέρησα το οξυγόνο με μια κουβέρτα και κόπασε η φωτιά αλλά έμειναν μικροεστίες που βρήκαν καύσιμη ύλη κι άρχισαν πάλι να εξαπλώνονται
Η φωτιά άρχισε να εξαπλώνεται και να καίει ύλη, π.χ. τραπέζια, πάγκους κ.ά.
ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
- Η ανακάλυψη της φωτιάς
Έτσι ανακάλυψε ο άνθρωπος τη φωτιά – YouTube
4.Μέσα φωτισμού
ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
-Τι είναι φως
-Από που προέρχεται
-Λέξεις που έχουν μέσα τους..φως
-Φυσικά – Τεχνητά μέσα φωτισμού
-Ομαδοποίηση των μέσων φωτισμού σε τρεις ομάδες
- Αρχαία χρόνια
- Παλιά χρόνια
- Σήμερα: Ηλεκτροφωτισμός, Μπαταρία
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
-Χρονική εξέλιξη Από τη φωτιά στον ηλεκτρικό λαμπτήρα
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
-Παραδοσιακό ποίημα: «Ντίλι-ντίλι»
5.Παιχνίδια με το φως
ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
-Ανάκλαση φωτός
-Βγάζουμε τα συμπεράσματά μας
-Ανάκλαση σελήνης
Και…..
ΓΛΩΣΣΑ : ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ
Δραστηριότητες Αφηγηματικού Λόγου
« … το δικό μας τέλος στην ιστορία »
- Διαβάζουμε την ιστορία χωρίς τέλος: » Ο ταξιδιάρης γλάρος που κάποτε έκρυψε το φως» και…..
-Το εικονογραφούμε και του δίνουμε το δικό μας τέλος
6.Μέσα θέρμανσης
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
-Μέτρηση μεγεθών με την επανάληψη μιας μονάδας
-Δίνουμε στα παιδιά, ένα σενάριο.
«Στην όμορφη Κηπούπολη ζει ο Γιάννης. Κάθε απόγευμα ο Γιάννης πηγαίνει και παίζει στο πάρκο με τους φίλους του. Ένα απόγευμα που ο Γιάννης ήταν στο πάρκο ακούστηκε η σειρήνα της πυροσβεστικής. Πλησιάζοντας είδε ότι στην απέναντι πολυκατοικία από το σπίτι του είχε πιάσει φωτιά! Κοιτάζοντας βλέπει παγιδευμένη στο παράθυρο του τελευταίου ορόφου την γατούλα τη Φιφή, την αγαπημένη όλων των παιδιών της γειτονιάς. Πως θα βοηθήσει τη γατούλα για να τη σώσει; «
-Τα παιδιά προβληματίζονται, επιχειρηματολογούν, πειραματίζονται, καταλήγουν σε αποτελέσματα, εξάγουν συμπεράσματα.
- Παρουσιάζουν τις δράσεις τους και τα αποτελέσματα τους.
ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
-Με αφορμή την παραπάνω δραστηριότητα, συζητάμε για τα μέσα θέρμανσης, την εξέλιξη τους στο χρόνο, τα υλικά καύσης τους και τους κινδύνους που ίσως υπάρχουν από την απρόσεκτη λειτουργία τους
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ: ΑΝΑΓΝΩΣΗ
-Το παιχνίδι του παπαγάλου:
- Βάζουμε στη σειρά εικόνες των μέσων θέρμανσης και τα παιδιά διαβάζουν
- Προσθέτουμε λέξεις και κάνουν το ίδιο
- Αφαιρούμε τις εικόνες και προσπαθούν να διαβάσουν μόνο τις λέξεις
- Τέλος, ένα παιδί κλείνει τα μάτια του και προσπαθεί μετά να θυμηθεί ποια λέξη κρύψαμε
7 .Φως-Σκιά
ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
-Βάζουμε στο κουκλοθέατρο ένα άσπρο πανί και πίσω του μία λάμπα Η σκιά της….παλάμης μας αφηγείται το παραμύθι της Αγγελικής Σχοινά: Το παραμύθι της Σκιάς
- Ποια η ηρωίδα του παραμυθιού;
- Πως και πότε δημιουργείτε η σκιά;
- Βρίσκετε πάντα στο ίδιο μέρος ή παίζει ρόλο η θέση του ήλιου;
- Πότε δεν μπορούμε να δούμε την σκιά μας;
ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
- Πειραματισμοί : Παιχνίδια με σκιές
-Διαφανή και αδιαφανή υλικά- Πίνακας συμπερασμάτων
ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
-Τα παιδιά μπαίνουν στο Κουκλοθέατρο και αυτοσχεδιάζουν
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
Παιχνίδι ταχύτητας : Ταύτιση
«βρες τη σκιά μου»
Τα παιδιά χωρίζονται σε δυο ομάδες και προσπαθούν σε καθορισμένο χρόνο να ταυτίσουν τα πρόσωπα ή τ” αντικείμενα με τις σκιές τους. Υπάρχει ένα παιδί διαιτητής που ελέγχει το χρόνο και το αποτελέσματα της προσπάθειας των παιχτών.
και…….
8. Ηλεκτρισμός
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
-Παραμύθι»Ο Πέρης το περιβάλλον και η Ηλέκτρα της ΔΕΗ» (Αλέξης Κυριτζόπουλος’ΔΕΗ)
-Συζήτηση για τον ηλεκτρισμό και τις παροχές του
-Παρακολουθήσαμε το παρακάτω video
ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
-«Η Φωτιστικούλα διηγείται….»
……..και τα παιδιά δραματοποιούν
-Πειραματισμοί: Στατικός ηλεκτρισμός
ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Κινητικό παιχνίδι : « βρες όσα χρειάζονται ηλεκτρικό ρεύμα »
Τα παιδιά χωρίζονται σε ζευγάρια και προσπαθούν, όση ώρα ακούν τη μουσική να μαζέψουν μέσα στο στεφάνι όσες περισσότερες εικόνες αντικειμένων, που λειτουργούν με ηλεκτρικό ρεύμα.
Τελειώσαμε το πρόγραμμά μας για τη φωτιά με την επίσκεψη πυροσβεστών από τη 2η ΕΜΑΚ Θεσ/νίκης, στο Νηπιαγωγείο μας
Να και το δωράκι που τους κάναμε
και οι εντυπώσεις τους από την επίσκεψη
9. Φωτιά και τέχνη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
-Παρουσιάζουμε τον πίνακα ζωγραφικής του Γκουστάβ Μορώ «Η Τιμωρία του Προμηθέα»και αφού τον παρατηρήσουμε και συζητήσουμε πάνω σε αυτόν….
- γνωρίζουμε τον Προμηθέα και τον λόγο που μαρτύρησε
- Μαθαίνουμε λίγα στοιχεία για τον ζωγράφο που μας συντρόφεψε σ’αυτή τη δραστηριότητα
-Και παρακολουθούμε το παρακάτω video
Η ΑΓΑΠΗ ΤΟΥ ΠΡΟΜΗΘΕΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ – YouTube
Π. χ Θέλεις να ταξιδέψεις με ένα αεροπλάνο Τι πρέπει πρώτα να σκεφτείς;
ή
Πηγαίνεις σε ένα μαγαζί με παιχνίδια τα αγοράζεις όλα και δίνεις όλα σου τα χρήματα Τι πρόβλημα θα έχεις μετά;
-Τέλος, το κάθε παιδί ζωγραφίζει τις απαντήσεις του σε κάθε ερώτημα
1 σχόλιο
Μαίρη
22 Φεβρουαρίου 2016 στις 18:09 (UTC 0) Σύνδεση με αυτό το σχόλιο
Πολύ ενδιαφέρον!!!!