Ένας Αρλεκίνος μας επισκέπτεται
Ένας Αρλεκίνος επισκέπτεται το Νηπιαγωγείο μας και φέρνει μαζί του με πολύ καμάρι, αυτό τον πίνακα. Μας είπε ότι, μόλις είδε τη στολή του ένας μέγάλος ζωγράφος, τόσο πολύ ενθουσιάστηκε που τον ζωγράφισε. Ήταν όμως λίγο στεναχωρήμένος, γιατί ο ζωγράφος δεν του έφτιαξε πόδια, αλλά………..ΚΑΤΙ ΘΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΓΙΑ ΑΥΤΟ. ΑΠΟΚΡΙΕΣ ΕΡΧΟΝΤΑΙ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
- «Μια φορά κι ένα καιρό, λοιπόν ένας ζωγράφος που τον έλεγαν Πάμπλο Πικάσο, ταξίδεψε από τη χώρα του την Ισπανία σε μια γειτονική χώρα, την Ιταλία, γιατί άκουσε ότι εκεί γινόταν λαϊκές θεατρικές παραστάσεις στους δρόμους. Τον……έφαγε λοιπόν η περιέργεια.Πήγε,είδε πολλούς ανθρώπους ντυμένους με όμορφες πολύχρωμες στολές,να χορεύουν,να κάνουν αστεία και να ξεφαντώνουν, αλλά ενθουσιάστηκε με μία συγκεκριμένη φορεσιά. Τόσο πολύ του άρεσε που αμέσως πήρε τα χρώματά του και τις παλέτες του και άρχισε να ζωγραφίζει τον άντρα που τη φορούσε…..»
-Από δω και πέρα το λόγο έχουν τα παιδιά
- Περιγράφουν τον πίνακα (χρώματα, αξεσουάρ,χώρο)
- Παρατηρούν το σχήμα που κυριαρχεί στη στολή
- Φαντάζονται τι μπορεί να σκέφτεται ο Αρλεκίνος
- Δίνουν τις απόψεις τους για την οικογενειακή του κατάσταση τον τόπο που μένει, την ηλικία του και φτιάχνουμε μια ταυτότητα, έτσι για να κυκλοφορεί χωρίς προβλήματα στη χώρα μας
Μιμούνται τη στάση και το ύφος του ήρωά μας και φωτογραφίζονται, δημιουργώντας έτσι το δικό τους πίνακα και φτιάχνουμε όμορφα αναμνηστικά, αποκριάτικα καδράκια
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
-Και για να κρατήσουμε την υπόσχεσή μας στον Αρλεκίνο και να μην στεναχωριέται, αποφασίσαμε να του φτιάξουμε ολόκληρη τη στολή του
-Παρατηρήσαμε το σχήμα που κυριαρχεί στη στολή του Αρλεκίνου και το γνωρίσαμε
-Μάθαμε ότι είναι το σχήμα των……δίδυμων τριγώνων, αλλά και του ράμφους των πουλιών,του διαμαντιού και του μπακλαβά, της μύτης του βέλους και…..
-Τώρα είναι πιο εύκολο να φτιάξουμε μια όμορφη στολή για τον φίλο μας
- Φτιάξαμε το πατρόν πάνω σε ύφασμα
- Έχοντας σαν μονάδα μέτρησης ένα ρόμβο, υπέθεσαν πόσοι θα χρειαστούν για να γεμίσει το πατρόν και τους ζωγράφισαν
- Μια δεύτερη ομάδα ανέλαβε να συμπληρώσει τα κενά που δημιουργήθηκαν στη στολή
- Στο τέλος,η κάθε ομάδα μέτρησε τους ρόμβους που χρειάστηκαν
-Επεκτείνοντας τη δραστηριότητα, κάναμε μια πρώτη εισαγωγή στην επικάλυψη επιφάνειας, επικαλύπτοντας με ρόμβους το ……μαξιλάρι του Αρλεκίνου
Η στολή του φίλου μας έτοιμη
Η ιστορία του Αρλεκίνου
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
-Ποιος λοιπόν είναι ο Αρλεκίνος?
Μας τον γνώρισε η Ζωρζ Σαρή και το ομώνυμο βιβλίο της
και αφού το διαβάσαμε και μας λύθηκαν οι απορίες, φτιάξαμε μια ομαδική εργασία-εικόνα του παραμυθιού με τίτλο «Χορός στους δρόμους της πόλης«
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
-Παρατηρήσαμε την παραπάνω εικόνα του βιβλίου και……
- Τι βλέπετε?
- Κλείστε τα μάτια και μαντέψτε πόσοι μασκαράδες υπάρχουν στην εικόνα
- Πόσα αγόρια?
- Πόσα κορίτσια?
- Πόσοι είναι όλοι μαζί? ( Αριθμός 8)
- Αν φύγουν τα κορίτσια πόσοι θα μείνουν?( Αφαίρεση)
- Πόσοι θα μείνουν αν φύγουν τα αγόρια?
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ / ΑΝΑΓΝΩΣΗ
-Διηγήθηκαν την ιστορία βάζοντας και….διαβάζοντας τις εικόνες με τη σωστή φορά
-Επέλεξαν την εικόνα που τους άρεσε περισσότερο και την ζωγράφισαν
Αποκριάτικες στολές
Ο Πάμπλο Πικάσο στο ίδιο ταξίδι ανακάλυψε και άλλες όμορφες αποκριάτικες στολές. Ας τις γνωρίσουμε
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ / ΓΡΑΦΗ
-Παρατηρώντας την εικόνα του παραμυθιού εντοπίσαμε και άλλες φορεσιές και τις ονομάσαμε
-Στη συνέχεια, κάναμε αναδρομή στο παρελθόν και γνωρίσαμε φορεσιές παλαιότερων χρόνων
ΑΠΟΚΡΙΕΣ
-Ομαδοποιήσαμε τις φορεσιές ανάλογα με την εποχή
-Φτιάξαμε ένα πίνακα αναφοράς
και γίναμε για μια μέρα πειρατές
ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ
-Αν η κυρία Φαντασία ήταν η δική σας…..μοδίστρα, τι στολή θα θέλατε να σας φτιάξει?
-Τα παιδιά απαντούν, περιγράφουν τη στολή που φαντάστηκαν και σχεδιάζουν
ΜΟΥΣΙΚΗ
Και……
-Φτιάξαμε όμορφους Αρλεκίνους
Αποκριάτικοι παραδοσιακοί χοροί
Πολλούς και εύθυμους χορούς και τραγούδια και μουσική άκουσε ο Πικάσο στο ταξίδι του. Τον καλέσαμε λοιπόν και μεις στο Νηπιαγωγείο μας να του δείξουμε πως γλεντάμε και διασκεδάζουμε εμείς τις Απόκριες
ΜΟΥΣΙΚΗ
-Τα παιδιά άκουσαν και είδαν τους παραπάνω, παραδοσιακούς, αποκριάτικους χορούς. Μάθαμε λίγα στοιχεία για τη θεματολογία του κάθε χορού
-Στη συνέχεια, μοιράσαμε στα παιδιά από 3 φατσούλες, ( χαρούμενη, λυπημένη, αδιάφορη) και τοποθετήσαμε στο καβαλέτο της ανάγνωσης ένα πίνακα με τις αντίστοιχες εικόνες. Κάθε φορά που ακούγαμε ένα τραγούδι, τα παιδιά σήκωναν την φατσούλα που ανταποκρίνονταν στα συναισθήματά τους
-Στον πίνακα, κάναμε την ψηφοφορία μας και στο τέλος μάθαμε να χορεύουμε τον χορό με τις περισσότερες ψήφους
ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
-Μουσικοσαλάτα Δώσαμε στα παιδιά τις λέξεις, Μπέης, κουκιά, Γανωτζής, σκούπα και…….
…….. ο Πικάσο μας βοήθησε να φτιάξουμε ένα κόμικ εμπνευσμένο από τους παραπάνω χορούς
Απόκριες
-Αφού γνωρίσαμε όλα τα παραπάνω με συντροφιά τον Πικάσο, ήρθε η ώρα να μάθουμε γιατί συμβαίνουν όλα αυτά και γιατί υπάρχει όλη αυτή η γιορτινή διάθεση
ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
-ΤΙ είναι η Απόκριες και τι σημαίνει ακριβώς η λέξη
-Ποια τα αποκριάτικα έθιμα στην Ελλάδα
-Πως καθιερώθηκε η γιορτή της Αποκριάς και τι σήμαινε σε παλιότερους χρόνους
-Τι είναι η Σαρακοστή
-Πως γιορτάζουμε την Καθαρά Δευτέρα
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
Ήρθε η ώρα ο Πικάσο να μας αποχαιρετήσει. Μας ζήτησε όμως μια χάρη. Να του φτιάξουμε ένα δικό μας πίνακα για να τον πάρει μαζί του σαν ανάμνηση. Τώρα τι γίνεται?
Σκεφτήκαμε από δω, σκεφτήκαμε από εκεί και μας ήρθε μια ιδέα
Ζητήσαμε βοήθεια από τη φίλη μας, την ποιήτρια Ρένα Καρθαίου.Μας έδωσε το ποίημα της «Χαρταετοί στον ουρανό» και αφού το διαβάσαμε τα πράματα ξεκαθάρισαν
-Απλώσαμε στη μοκέτα μας σχήματα σε διάφορα χρώματα.Βάλαμε αποκριάτικη μουσικούλα και τα παιδιά άρχισαν να χορεύουν. Μόλις η μουσική σταμάτησε,διάλεξαν ένα σχήμα.Είπαν δυνατά το όνομά του
-Στη συνέχεια διαπίστωσαν ότι και άλλα παιδιά είχαν το ίδιο σχήμα και έτσι χωρίστηκαν σε ομάδες.
-Στόλισαν το σχήμα τους, του έβαλαν ουρά και ιδού το αποτέλεσμα…….
Μαζί με τον Πάμπλο Πικάσο μας αποχαιρέτησε και ο Αρλεκίνος. Πριν φύγει όμως……
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Με αφορμή τις δράσεις για την ενδοσχολική βία και τον σχολικό εκφοβισμό σε συνδυασμό με τη συναισθηματική καλλιέργεια και έκφραση των νηπίων δουλέψαμε ως εξής:
Διαβάσαμε στα παιδιά μια σύντομη παραλλαγή στην ιστορία του Αρλεκίνου με τρεις διαφορετικές εκδοχές ως προς την αντίδραση του ήρωα. Τα παιδιά έπρεπε να επιλέξουν μια από τις τρεις εκδοχές. Ενώ στη συνέχεια απαντούσαν σε μια σειρά ερωτημάτων για τα συναισθήματα και τις αντιδράσεις τους.
1 σχόλιο
Μαίρη
12 Μαρτίου 2016 στις 10:27 (UTC 0) Σύνδεση με αυτό το σχόλιο
Και του χρόνου να είστε καλά, με καινούριες ιδέες