«

»

Νοε 18

Τα Χριστούγεννα της Νόνας Χελώνας , Δραστηριότητες

d187e924-b300-4459-976c-2821e2459d1b_4

 

  • Αγάπη είναι αυτό που σου προκαλεί απέραντη και αληθινή ευτυχία σε κάθε στιγμή της ζωής σου… Αυτό πού σε κάνει να πιστεύεις ότι ο κόσμος σου ανήκει!”

 

 

 

 

Αυτό το παραμύθι επιλέξαμε τη φετινή χρονιά για να διδάξουμε την αγάπη, το ουσιαστικότερο μήνυμα της Γέννησης του Θεανθρώπου. Μέσα από την ανάγνωση και τις δραστηριότητες που αναδύθηκαν, συζητήσαμε για τα γεγονότα που έλαβαν χώρα, για τα πρόσωπα και τον ρόλο τους, για τα μίση και τις διχόνοιες που μόνο κάτω από το φως της αγάπης εξαφανίζονται και όλα αυτά στα……χρόνια της προπρογιαγιάς της προπρογιαγιάς της Νόνας Χελώνας

Και ξεκινήσαμε κάπως έτσι….

Προφορική επικοινωνία

-Διαβάσαμε το παραμύθι και μετά τις εντυπώσεις και τα σχόλια…

  • Γιατί ξύπνησαν οι χελώνες από τη χειμερία νάρκη τους; Τι ήθελαν να γιορτάσουν;
  • Τι σημαίνει Χριστούγεννα;

DSC04621

  • Πόσα ήταν τα χελωνάκια;
  • Τι παιχνίδια έπαιζαν στην αυλή;
  • Βρήκαν φίλους; Γιατί;
  • Ποια ιστορία τους διηγήθηκε η Νόνα τους;
  • Τι θα κάνουν τα χελωνάκια μόλις τελειώσει η ιστορία;

-Όταν απαντήθηκαν οι παραπάνω ερωτήσεις, εστιάσαμε στην συμπεριφορά των μικρών λαγών

  • Ήταν σωστή η συμπεριφορά τους; Πως αισθάνθηκαν τα χελωνάκια;

Εδώ κάναμε μια μικρή δραματοποίηση,δανεισμένη από: Της τάξης και της πράξης blogger

Φτιάξαμε μια χελώνα σε χαρτί μέτρου και κάθε φορά ένα παιδί-λαγουδάκι της έλεγε μια λέξη….πικρή. Όσο η χελωνίτσα μας άκουγε λόγια πικρά, τόσο τσαλακωνόταν

  • Τι πρέπει να κάνουμε λοιπόν για να μην……τσαλακώνουμε τους άλλους;
  • Ποια λόγια είναι καλό να χρησιμοποιούμε;

Και για να μη ξεχνιόμαστε, φτιάξαμε δύο χελωνίτσες και στα καβούκια τους βάζαμε λέξεις γλυκές και λέξεις πικρές και προσπαθήσαμε να γεμίζει το καβούκι με τις γλυκές λέξεις

DSC04620

*

Μαθηματικά

Η Νόνα χελώνα μαζεύει τα χελωνάκια της και ετοιμάζονται για…ύπνο. Πόσα ήταν τα χελωνάκια; Μήπως ξέφυγε κανένα;Δείτε τι κάναμε για να τη βοηθήσουμε 

-Απλώσαμε στη μοκέτα ένα όμορφο, αφράτο και ζεστό πάπλωμα Ετοιμάσαμε τη νόνα χελώνα και μετά μαζέψαμε τα 10 χελωνάκια γύρω της ή έτσι νομίζαμε τουλάχιστον

Η Νόνα χελώνα και τα εγγονάκια της

DSC04624

-Πάνω στο πάπλωμα υπήρχαν αριθμοί από το 1 ως το 10. Διάσπαρτα στο χώρο ,χελωνάκια στα καβούκια των οποίων υπήρχαν οι αντίστοιχοι αριθμοί. Τα παιδιά μάζεψαν τα χελωνάκια, τα έβαλαν στη σωστή θέση, τα μέτρησαν αλλά μας έλειπε ένα.Πάνω στην έκπληξή μας ακούστηκε η φωνή της χελωνίτσας μας:

Καλά μου παιδάκια, μην στεναχωριέστε. Ακούστε τι θα κάνετε για να βρείτε το άτακτο χελωνάκι.

Ανοίξτε αυτό το μπαουλάκι και πάρτε μία κάρτα ο καθένας σας.Τι έχει επάνω; Ωραία!!!! Τώρα, βρείτε το σωστό αριθμό, αφήστε εκεί την κάρτα σας και σταθείτε δίπλα του. Ποιος έχει στο χέρι του το φάκελο; Άνοιξέ τον. Τι γράφει; Ας τον διαβάσουμε Τώρα ας κάνουμε αυτό που μας λένε οι οδηγίες.Ποιος αριθμός εμφανίστηκε; Για να βρείτε λοιπόν το άτακτο χελωνάκι πρέπει να βρείτε που κρύβονται……10 μικρά λαγουδάκια. Το μικρό άτακτο χελωνάκι μου λατρεύει τα λαγουδάκια και θέλει να παίξει μαζί τους ( Οι οδηγίες μας είπαν ότι πρέπει να ακολουθήσουμε το μονοπάτι που χάραξαν οι….αριθμοί και να φτάσουμε στην έξοδο)

DSC04625

DSC04626

DSC04627

Αρίθμηση

Αριθμοί

DSC04628

*

Μουσική

Η χελωνίτσα, η προπρογιαγιά της προπρογιαγιάς της Νόνας χελώνας, ήθελε πολύ να προσκυνήσει τον μικρό Χριστό. Ξεκίνησε λοιπόν Δεν ήξερε το δρόμο αλλά την οδήγησε εκεί το άστρο το φωτεινό που έλαμπε μέσα στην νύχτα των θαυμάτων.Και έγινε και σε κείνη ένα θαύμα

-Ακούσαμε το παρακάτω τραγούδι και…..

-Το άστρο το φωτεινό λάμπει ψηλά στον ουρανό σου. Περπατάς, το βλέπεις και παρακαλάς να γίνει ένα θαύμα και για σένα Ποιο είναι αυτό;

3

DSC04629

Συνεχίσαμε….

Παιδί και γλώσσα: Ανάγνωση

Ποια ήταν η Ιστορία που διηγήθηκε η Νόνα στα εγγόνια της; Για ποια γιορτή μιλούσε;

-Ένα παιδί κάθε φορά διάβαζε τον τίτλο του βιβλίου

  • Δώσαμε τον τίτλο σε κινητές κάρτες και τον συναρμολογούσαν

DSC04630

  • Βρήκαν και κύκλωσαν τη λέξη ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ, μέσα σε ένα ποίημα

Χριστούγεννα

DSC04631

-Απομονώσαμε την λέξη και βρήκαμε το πρώτο γράμμα, αλλά και άλλες λέξεις που αρχίζουν από αυτό

  • Παίξαμε το παρακάτω παιχνίδι, για να βοηθήσουμε την Χελώνα να μαζέψει δωράκια και να τα προσφέρει στο μικρό Χριστό

Απλώσαμε στη μοκέτα διάφορες εικόνες και ένα παιδί κάθε φορά υποδυόμενο τη χελώνα έψαχνε στο χώρο και μάζευε μόνο τις εικόνες που οι λέξεις τους άρχιζαν από Χ. Τις έβαζε σε ένα κουτί και το δώρο του Χριστού ήταν έτοιμο

DSC04632

Έγγραφο1

Έγγραφο 2

3

Φύλλο εργασίας

DSC04633

*

Ανθρωπογενές περιβάλλον

Συνεχίσαμε το…..έργο της νόνας Χελώνας με λίγη περισσότερη λεπτομέρεια

-Διαβάσαμε την ιστορία της Γέννησης και….

  • Φτιάξαμε ένα πίνακα αναφοράς με τα πρόσωπα που πρωταγωνίστησαν και τα παιδιά τον διάβασαν

DSC04635

Έγγραφο3

Έγγραφο4

  • Απλώσαμε στη μοκέτα ένα κρυπτόλεξο και αφού έβρισκαν τις λέξεις, τοποθετούσαν την αντίστοιχη φιγούρα στη φάτνη που είχαμε ετοιμάσει

DSC04636

Έγγραφο5

κρυπτόλεξο

Και να τι βγήκε….

DSC04639

*

 Φυσική αγωγή

-Παίξαμε το ομαδικό παιχνίδι: Το μαντηλάκι, με μια παραλλαγή.

Τα παιδιά σε δύο ομάδες η μία απέναντι από την άλλη και στη μέση ένα παιδί κρατούσε το μαντηλάκι Οι ομάδες είχαν τα ονόματα των πρωταγωνιστών της Γέννησης Κάθε φορά που το το μεσαίο παιδί φώναζε Ιωσήφ τα παιδιά και των δύο ομάδων που είχαν αυτό το όνομα έβγαιναν στη μέση. Ποιο παιδί θα αρπάξει πρώτο το μαντήλι;

Την άλλη μέρα…..

Ο λαγός και η μικρή ηρωίδα μας, απαλλαγμένοι από μικρο…..κακιούλες πήραν το δρόμο για τη φάτνη. Και αφού ο λαγός πήρε στην πλάτη του τη χελώνα, άρχισε με πηδηματάκια το ταξίδι τους.Για να δούμε ποια διαδρομή ακολούθησαν; 

Μαθηματικά

- Καμπύλη γραμμή: Απλώσαμε στη μοκέτα χαρτί του μέτρου και πάνω βάλαμε εικόνες που έδειχναν τους σταθμούς στο ταξίδι των φίλων μας Ένα παιδί κάθε φορά υποδυόμενο τον λαγό προσπαθούσε να αποδώσει τη διαδρομή στο χαρτί και η δραστηριότητα εξελίχθηκε κάπως έτσι…..

DSC04642

3

Φύλλο εργασίας

Καμπύλη γραμμή

*

Συναισθηματική αγωγή

 Το παραμύθι μας κρύβει πολλά συναισθήματα Η νόνα χελώνα προσπαθεί να τα μεταδώσει στα χελωνάκια της, αλλά και σε μας

-Φτιάξαμε λοιπόν μια λίστα συναισθημάτων και αφού τα αναγνωρίσαμε, δώσαμε στα παιδιά τις εικόνες των πρωταγωνιστών και ανάλογα με το συναίσθημα που διέκριναν κατά την ανάγνωση του παραμυθιού, έβαζαν την εικόνα στη σωστή θέση

DSC04643

Scan

-Στη συνέχεια, αφήσαμε τα παιδιά να χαλαρώσουν ακούγοντας:

και τα παροτρύναμε με την ερώτηση:

Φαντάσου ότι βρίσκεσαι και συ μαζί με τους ήρωες μας και κατευθύνεσαι προς τη φάτνη. Ποια τα συναισθήματά σου;

???????????????????????????????

3

Φύλλο εργασίας

*

Λογοτεχνία

 -Διαβάσαμε το ποίημα του Τέλλου Άγρα: Είδα ψες βράδυ στο όνειρό μου και βγήκε αυτό…..

DSC04638

Έπειτα…..

Παιδί και γλώσσα: Γραφή

Η χελονοοικογένεια ξύπνησε από την χειμερία νάρκη της για να γιορτάσει τα Χριστούγεννα, να φάει και να πιει. Εμείς πως γιορτάζουμε αυτή τη μεγάλη γιορτή;

-Συζητήσαμε για τα Χριστουγεννιάτικα έθιμα στην Ελλάδα ,ακούσαμε τις εμπειρίες των παιδιών και αφού είδαμε….

Χριστουγεννιάτικα έθιμα

ζητήσαμε από τα παιδιά να…..ετοιμάσουν το δικό τους Χριστουγεννιάτικο τραπέζι

DSC04645

Χριστουγεννιέτικα γλυκίσματα

3

Φύλλο εργασίας

*

Εικαστική αγωγή

Το 1872 ο Νικηφόρος Λύτρας ζωγράφισε μια ομάδα παιδιών διαφόρων εθνικοτήτων να λένε τα χριστουγεννιάτικα κάλαντα. Επιλέξαμε αυτόν τον πίνακα από τη μια γιατί συνεχίζει την προηγούμενη δραστηριότητα που αναφέρεται στα Χριστουγεννιάτικα έθιμα και από την άλλη γιατί αποτελεί μια καλή αφορμή να συζητήσουμε για την διαφορετικότητα και τα επακόλουθά της και να βοηθήσουμε τον……λαγουδάκο μας να αλλάξει συμπεριφορά και τρόπο σκέψης για αυτό που πιστεύει διαφορετικό, δηλαδή την μικρή μας χελωνίτσα

xristougenna8

-Αφού επεξεργαστήκαμε τον πίνακα, γνωρίσαμε τον ζωγράφο και αναγνωρίσαμε το Χριστουγεννιάτικο έθιμο….

  • Συζητήσαμε για το ρατσισμό και τις φυλετικές διακρίσεις
  • Ακούσαμε τις απαντήσεις των παιδιών στις ερωτήσεις:

Ποιον τρόπο επέλεξε ο Λύτρας να ενώσει όλα αυτά τα παιδιά ,να ξεχάσουν τις διαφορές τους χωρίς να μαλώνουν και να πληγώνουν το ένα το άλλο;

Θα λέγατε εσείς τα κάλαντα στις γειτονιές του χωριού με παιδιά που ήρθαν από άλλες χώρες;

Τα παιδιά στον πίνακα του Λύτρα ξέχασαν τις φυλετικές διαφορές τους με τα κάλαντα, εσείς τι θα επιλέγατε για να ξεχάσουν τις διαφορές τους ο λαγός και η χελώνα;

DSC04646

3

*

Παιδί και ΤΠΕ

 Και αφού είμαστε κατά των φυλετικών διακρίσεων……

ΚΑΙ ΤΑ ΔΙΚΑ ΜΑΣ ΜΕΛΟΜΑΚΑΡΟΝΑ

DSC04648

Και τελειώσαμε…..

Προφορική επικοινωνία

Η αγάπη είναι το συναίσθημα που κυριαρχεί στο παραμύθι Έτσι και μεις τελειώνοντας….

-Φανταστήκαμε ότι η Αγάπη είναι μια όμορφη κοπέλα και φτιάξαμε ένα δικό μας παραμύθι με τίτλο:

Το ταξίδι της Αγάπης

???????????????????????????????

*

Θεατρική αγωγή

-Δραματοποιήσαμε και παρουσιάσαμε στους γονείς μας το παραμύθι

 http://users.sch.gr/mkalfapa/?

ΚΑΛΑ ΚΑΙ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ!!!!!!

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Μπορεί αν θέλετε να χρησιμοποιήσετε HTML ετικετών και ιδιοτήτων: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>