«

»

Μαρ 09

Καινοτόμο πρόγραμμα :Αφιέρωμα στον Οδυσσέα Ελύτη

elytis-aksion-esti-720x340

Παραμονές 28ης Οκτωβρίου. Όλοι σε ετοιμότητα και έντονη προετοιμασία. Τι θα δώσουμε στα παιδιά, πως θα το δώσουμε, με ποιον τρόπο θα επεξεργαστούμε το θέμα και όλα τα σχετικά. Μέσα σε όλο αυτό το κλίμα, να μπροστά μας ένα ποίημα του μεγάλου Οδυσσέα Ελύτη: ΤΟ ΤΡΕΛΟΒΑΠΟΡΟ. Μας άρεσε η ιδέα να αρχίσουμε με αυτό ακριβώς το ποίημα την επεξεργασία του παραπάνω θέματος. Είχαμε όμως και συνέχεια, καθώς ακούσαμε όχι μόνο το τρελοβάπορο, αλλά και άλλα μελοποιημένα ποιήματα του Ελύτη και διαπιστώσαμε ένα μεγάλο ενδιαφέρον από τη μεριά των παιδιών. Έτσι τολμήσαμε δειλά-δειλά να πραγματοποιήσουμε ένα αφιέρωμα σε αυτόν τον σπουδαίο Έλληνα ποιητή και το τραβήξαμε ως το τέλος της σχολικής μας χρονιάς

1ο Βήμα: Ποιήματα

Το τρελοβάπορο

 Προφορική επικοινωνία

-Αφού διαβάσαμε το ποίημα και ακούσαμε τις εντυπώσεις των παιδιών…

  • Γνωρίσαμε τους ήρωες του ποιήματος από κοντά
  • Προσπαθήσαμε να αναλύσουμε το ποίημα και να δούμε ποιοι είναι οι πραγματικοί ήρωες του
  • Μέσα από ένα powerpoint, είδαμε εικόνες της πατρίδας μας

 Η ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΟΙ ΟΜΟΡΦΙΕΣ ΤΗΣ

-Και αφού είδαμε τόσες εικόνες και συζητήσαμε τόσα πράγματα, τα παιδιά απάντησαν με τον δικό τους τρόπο στην ερώτηση:

Ποια τα συναισθήματά σου για την Ελλάδα μας;

3

*

Εικαστικά

-Δουλέψαμε σε ομάδες και φτιάξαμε μια σύνθεση με διάφορα υλικά. Της δώσαμε και τίτλο:

«Το τρελοβάπορο ταξιδεύει στην Ελλάδα»

*

 Ανθρωπογενές περιβάλλον

-Μάθαμε κάποιες γενικές πληροφορίες για την πατρίδα μας, όπως:

  • Όμορα κράτη
  • Πρωτεύουσα
  • Μεγαλύτερες πόλεις, νησιά, βουνά, λίμνες και ποτάμια

-Στη συνέχεια, απομονώσαμε τους στίχους:

….χρόνους μας ταξιδεύει δε βουλιάξαμε

χίλιους καπεταναίους τους αλλάξαμε

και συζητήσαμε για τους πολέμους που βίωσε η χώρα μας και ειδικότερα για τον πόλεμο του 1940 και βάλαμε τις εικόνες στην ανάλογη γραμμή του χρόνου

Καταγραφή

Το Δελφινοκόριτσο

Προφορική επικοινωνία

- Διαβάσαμε το ποίημα και ακούσαμε τις εντυπώσεις των παιδιών

  • Βρήκαμε στο χάρτη την Ύδρα και τις Σπέτσες και μάθαμε τι είναι και πως δημιουργήθηκαν τα νησιά
  • Ακούγοντας το ποίημα μελοποιημένο, φαντάστηκαν  την εποχή στην οποία διαδραματίστηκαν οι σκηνές του ποιήματος
  • Απάντησαν με μια ζωγραφιά, στην ερώτηση:

Πως φαντάζεστε ότι ήταν το δελφινοκόριτσο; Τι θα συζητούσες μαζί του;

3

και στη συνέχεια είδαμε το σχετικό video για να διαπιστώσουμε ποιοι πλησίασαν περισσότερο

*

Παιδί και Γλώσσα: Ανάγνωση

-Με αφορμή το ποίημα τα παιδιά επινόησαν και εικονογράφησαν ένα δικό τους παραμύθι και του έδωσαν τίτλο:

Ο Οδυσσέας  και το Κορίτσι

*

Θεατρική αγωγή

-Δραματοποιήσαμε το ποίημα

Καταγραφή

Η Μάγια

Προφορική επικοινωνία

- Διαβάσαμε το ποίημα  και ακούσαμε τις εντυπώσεις των παιδιών

-Μάθαμε τι είναι Διάλογος και τα παιδιά ανά δύο, επινοούσαν μικρές συζητήσεις

-Το αποτύπωσαν και σε φύλλο εργασίας

3

*

Ανθρωπογενές περιβάλλον

-Βρήκαμε στον υπολογιστή πληροφορίες για τον Αστερισμό της Πούλιας και μάθαμε τα ονόματά τους

-Βρήκαμε και διαβάσαμε τον σχετικό μύθο για την Πούλια

-Ζωγραφίσαμε με τον δικό μας τρόπο τον αστερισμό

*

Θεατρική αγωγή

-Δραματοποιήσαμε το ποίημα

*

Παιδί και γλώσσα : Γραφή

-Δείξαμε στα παιδιά την παρακάτω εικόνα και αφού την παρατηρήσαμε:

  • Αναγνωρίσαμε συναισθήματα και εκφράσεις προσώπων
  • Ζωντανέψαμε την εικόνα
  • Και για να γίνουν πιο οικείες, τα παροτρύναμε να φανταστούν και να δώσουν ονόματα στις πλειάδες

Elihu_Vedder_-_The_Pleiades,_1885

*

Μαθηματικά

-Μάθαμε τον αριθμό 7,καθώς τόσες είναι οι Πλειάδες και κάναμε την Πούλια…..οδηγό στο τρένο του 7

Στο τρένο της ταξίδεψαν, η χιονάτη και οι 7 νάνοι, οι 7 μέρες της εβδομάδας, ο λύκος και τα 7 κατσικάκια, οι 7 νότες του πενταγράμμου, το επτάγωνο, μια πασχαλίτσα με 7 βούλες

Κάπως έτσι….

3

*

Αφήσαμε τη Μάγια, διαβάζοντας το μύθο: Η ΠΟΥΛΙΑ ΚΙ Ο ΑΥΓΕΡΙΝΟΣ

Καταγραφή

Του Μικρού Βοριά

 Προφορική επικοινωνία

  • Διαβάσαμε,επεξεργαστήκαμε,εξηγήσαμε άγνωστες λέξεις και το ακούσαμε μελοποιημένο το παραπάνω ποίημα.
  • Τα παιδιά σχολίασαν την ψυχολογική κατάσταση στην οποία βρισκόταν ο ποιητής όταν έγραψε το ποίημα και τους μιλήσαμε για το θάνατο της αδερφής του.
  • Δώσαμε στα παιδιά μια εικόνα του ποιητή σε Α4 χωρίς τα χαρακτηριστικά του προσώπου του και τα παιδιά τα ζωγράφισαν…..το συναίσθημά του

3

*

Ανθρωπογενές περιβάλλον

  • Μάθαμε ποιος και τι είναι ο Βοριάς , τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά του
  • Γνωρίσαμε και τους άλλους τρεις βασικούς ανέμους
  • Μάθαμε τον κύριο ΜΠΟΦΟΡ και την κλίμακά του
  • Γνωρίσαμε την πυξίδα και τα 4 σημεία του ορίζοντα

*

Μαθηματικά

-Διαβάσαμε και άλλα ποιήματα με θέμα τον ΑΕΡΑ και κάναμε εκλογές για το δημοφιλέστερο.

*

Θεατρική αγωγή

-Δραματοποιήσαμε το ποίημα: Ο Ήλιος και ο Αέρας

 Καταγραφή

Τα τζιτζίκια

Προφορική επικοινωνία

  • Διαβάσαμε το ποίημα και ακούσαμε τις εντυπώσεις των παιδιών
  • Ζωγράφισαν ότι τους έκανε εντύπωση

3

  • (Η Παναγιά τα πέλαγα κρατούσε στην ποδιά της…..)

Δούλεψαν ομαδικά και απέδωσαν τον παραπάνω στίχο

*

Ανθρωπογενές περιβάλλον

-Διαβάσαμε το μύθο :Ο Βασιλιάς Αλέξανδρος και η Γοργόνα και με μεικτή τεχνική έφτιαξαν ότι τους έκανε εντύπωση

*

Παιδί και γλώσσα: Ανάγνωση

-Με αφορμή  την λέξη «τζιτζίκια»,μάθαμε το «ΤΖ»

  • Βρήκαμε λέξεις που αρχίζουν από ΤΖ και τις βάλαμε στο Χειμωνιάτικο αλφαβητάρι μας.
  • Δώσαμε στα παιδιά φύλλο εργασίας ένα λαβύρινθο, όπου έπρεπε να οδηγήσουν τον ναύτη, στο τζίτζικα μαζεύοντας όλα τα «τζ» που θα έβρισκαν στο δρόμο του

3

Καταγραφή

Η Ποδηλάτισσα

Προφορική επικοινωνία

-Μετά την ανάγνωση και επεξεργασία του ποιήματος:

  • Φτιάξαμε το προφίλ της Ποδηλάτισσας, για να την……γνωρίσουμε καλύτερα
  • Εστιάσαμε την προσοχή των παιδιών στο στίχο” …..στους ουρανούς ανάψαν τα φανάρια της και ζητήσαμε να φανταστούν τι θα έβλεπαν,αν ταξίδευαν με το ποδήλατό τους,στον ουρανό Καταγράψαμε τις απαντήσεις τους και αφήσαμε τα παιδιά να ζωγραφίσουν

3

*

Μαθηματικά

-Μετρήσαμε τα αντικείμενα της Ποδηλάτισσας που βρήκε ο ποιητής στο δρόμο πλάι στη θάλασσα και μάθαμε τον αριθμό» 9″

3

*

Εικαστική αγωγή

-Δώσαμε στα παιδιά τον τίτλο:Μια βόλτα με ποδήλατο και το απέδωσαν με την τεχνική της μεικτής τεχνικής

*

Ανθρωπογενές περιβάλλον

-Συζητήσαμε για το ποδήλατο και τα άλλα δίτροχα μέσα συγκοινωνίας

-Δώσαμε εικόνες που απεικόνιζαν την εξέλιξη του ποδηλάτου στον χρόνο και τα παιδιά τις έβαλαν στη σωστή χρονική σειρά,στη γραμμή του χρόνου

Η ιστορία του Ποδηλάτου

*

Παιδί και γλώσσα: Ανάγνωση

-Μάθαμε από ποια γράμματα αποτελείται η λέξη Ποδηλάτισσα

-Βρήκαμε λέξεις από το Π και ……ταξιδέψαμε στην Ελλάδα με το ποδήλατό μας

( Προσοχή!!!! Όχι σε όλη την Ελλάδα. Μόνο στις πόλεις που το όνομά τους αρχίζει από το ίδιο αρχικό

3

Και τελειώσαμε…..

-Με αφορμή το ποίημα έφτιαξαν το δικό τους παραμύθι και του έδωσαν  τον τίτλο «Η βόλτα της Ποδηλάτισσας»

Καταγραφή

Ο Γλάρος

 

ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

  • Διαβάσαμε το ποίημα και αφήσαμε τα παιδιά να μας πουν τι κατάλαβαν,να μαντέψουν τον τίτλο του και να εκφράσουν την απόψή τους για το μύνημα που θέλει να στείλει ο ποητής
  • Συζητήσαμε για την μόλυνση του περιβάλλοντος και τα παιδιά πρότειναν τρόπους και λύσεις για την προστασία του
  • Μάθαμε το άρθρο «Ο«
  • Απομονώσαμε το στίχο «Είσαι σήμερα μονάρχης και ώσαμε αύριο δεν υπάρχεις» και αφού εξηγήσαμε τι σημαίνει,κάναμε την ερώτηση»Αν ήσουν μονάρχης για μια μέρα,ποιες αποφάσεις θα έπαιρνες για τον κόσμο?«Καταγράψαμε τις απαντήσεις και τα παιδιά τις ζωγράφισαν

ΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΓΡΑΠΤΗ ΕΚΦΡΑΣΗ

  • Τα παιδιά αφού έφτιαξαν τον δικό τους γλάρο,έγραψαν το μύνημά τους για να το μεταφέρει σε όλο τον κόσμο

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ

  • Ψάξαμε στο διαδίκτυο πληροφορίες για το γλάρο

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

  • Βρήκαμε και άλλα ποιήματα για τον γλάρο.Τα διαβάσαμε και αφού τα εικονογράφησαν,φτιάξαμε ένα βιβλίο με τίτλο «Οι γλάροι»

DSC01160DSC01161

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

  • Ψάχνοντας στο διαδίκτυο,βρήκαμε τα κολλάζ του Ελύτη.Πήραμε αφορμή έτσι, για να φτιάξουν το δικό τους κολλάζ με θέμα «Η θάλασσα και οι γλάροι»

Εικόνα

ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

  • Ο γλάρος και ο κότσυφας ζωντάνεψαν στο κουκλοθέατρο,με κουκλοπαίκτες τα ίδια τα παιδιά

Εικόνα (2)

 ΤΟ ΜΑΓΙΣΣΑΚΙ

ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

  • Διαβάσαμε το ποίημα και αφήσαμε τα παιδιά να μας πουν τις εικόνες που τους ήρθαν στο μυαλό και να τις ζωγραφίσουν
  • Μάθαμε το άρθρο «ΤΟ«
  • Γνωρίσαμε τα «Υποκοριστικά» και  εμπλουτίσαμε την γωνιά της Γραμματικής
  • Τα παιδιά έδωσαν απάντηση χρησιμοποιώντας τους μαρκαδόρους τους,στην ερώτηση «Τι θαύμα θα ήθελες να

κάνει για σένα το Μαγισσάκι»

DSC00929

ΓΡΑΦΗ-ΓΡΑΠΤΗ ΕΚΦΡΑΣΗ

  • Φτιάξαμε Πίνακα αναφοράς με τα αντικείμενα-αξεσουάρ των μαγισσών

Εικόνα (8)

  • Χωρίσαμε χαρτόνι σε δύο μέρη «Καλές μάγισσες» και «Κακές μάγισσες» και τα παιδιά έγραψαν τους αντίστοιχους τίτλους των παραμυθιών

- Δεν θα μπορούσε να λείψει από το αφιέρωμα μας «Ο Ηλιος ο Ηλιάτορας«,η μουσική του οποίου καθοδηγούσε την μικρή ηθοποιό μας σε όλη την διάρκεια της γιορτής

Εικόνα (7)

Κάπου εδώ τελείωσε το αφιερωμά μας στον μεγάλο Ελληνα ποιητή.Η κορύφωση ήταν η παρυσίαση του προγράμματος στους γονείς και όχι μόνο.

-

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Μπορεί αν θέλετε να χρησιμοποιήσετε HTML ετικετών και ιδιοτήτων: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>