Πολλών δ’ ανθρώπων ίδεν άστεα και νόον έγνων.
(Όμηρος, περ. 800-750 π.Χ., Ποιητής – Οδύσσεια α’ 3)
“Ενα πρόγραμμα για να γνωρίσουμε τα μέσα συγκοινωνίας και μεταφοράς
1η Μέρα ( ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ )
Προφορική επικοινωνία
-Αρχίζουμε το ταξίδι μας με…….ένα ποιήμα της Ντίνας Χατζηνικολάου :Ταξίδι με τ’αυτοκίνητο
- Φτιάχνουμε ένα εικονόλεξο και το διαβάζουμε
- Ζητάμε από τα παιδιά να μας αφηγηθούν δικές τους εμπειρίες
- Δίνουμε τον τίτλο :» Μια βόλτα με το αυτοκίνητο», και τα παιδιά ζωγραφίζουν
-Με αφορμή το ποιήμα αρχίζουμε τη συζήτηση και συνεχίζουμε ως εξής:
- Με τι άλλο ταξιδεύουμε
- Ποια τα είδη των αυτοκινήτων
- Τα καύσιμα
- Ποια μέσα δίνουν γρήγορη κίνηση
- Τι ταχύτητες αναπτύσσουν
- Ποιοι άνθρωποι σχετίζονται με το αυτοκίνητο
- Ποια τα σχετικά κτίρια
- Η αξία του αυτοκινήτου στην πρόοδο και τον πολιτισμό
- Προσοχή και σωστή οδική συμπεριφορά
- Τα πρώτα αυτοκίνητα
*
Μαθηματικά
-Διαβάζουμε το μύθο : Ο λαγός και η Χελώνα και παίρνοντας αφορμή οργανώνουμε αγώνες ταχύτητας
- Δίνουμε σε δυο παιδιά κάθε φορά από ένα αυτοκινητάκι και δίνουμε σύνθημα να ξεκινήσουν. Ποιος έφτασε αργά και ποιος γρήγορα ;
- Τέλος, απλώνουμε στη μοκέτα εικόνες με διάφορα μέσα συγκοινωνίας και τα παιδιά ομαδοποιούν ανάλογα με την ταχύτητα που τρέχουν
Μέσα συγκοινωνίας και μεταφοράς
*
Φυσική αγωγή
-Παίζουμε το παιχνίδι :Προσοχή!!!! Κόκκινο φανάρι
Ένα παιδί γυρισμένο στον τοίχο και τα υπόλοιπα σε σειρά, αρκετά μακριά του.Το παιδί χτυπάει ρυθμικά το χέρι και φωνάζει: Ένα, δύο, τρία κόκκινο φανάρι Τα παιδιά προχωρούν προς τη μεριά του. Μόλις όμως σταματήσει, γυρίζει απότομα και τα υπόλοιπα μένουν ακίνητα Καίγεται το παιδί που θα κουνηθεί ( Το κουτί της τέχνης΄Σοφίας Γιαλουράκη)
2η Μέρα ( ΤΡΕΝΟ )
Προφορική επικοινωνία
Στις ράγες πάνω προχωρά
του- του όλο σφυρίζει
βαγόνια σέρνει στη σειρά
και το ταξίδι αρχίζει
-Με αφορμή το παραπάνω αίνιγμα ξεκινάμε τη συζήτηση ως προς
- Ποια τα είδη των τρένων
- Από τι αποτελείται ένα τρένο
- Τι υπάρχει σε ένα σιδηροδρομικό σταθμό
Κοιτάξτε αυτό…
- Ποιοι άνθρωποι εργάζονται σε αυτά
- Τα πρώτα τρένα
- Σύγκριση αυτοκινήτου – τρένου
- Βρίσκουμε στο χάρτη το σιδηροδρομικό δίκτυο
-Ζωγραφίζουν το αίνιγμα
*
Μαθηματικά
-Με αφορμή την ανάγνωση του παραμυθιού:Ο λαίμαργος τουνερόδρακος….
……Μαθαίνουμε την έννοια της ανισότητας
- Απλώνουμε στη μοκέτα κάρτες τρένων με διαφορετικό αριθμό βαγονιών
- Μετρούν τα βαγόνια
- Χωρίζουν σε ομάδες τα τρένα με τον ίδιο αριθμό βαγονιών
- Παρουσιάζουμε το σύμβολο της ανισότητας ( >) και εξηγούμε τι είναι
- Δίνουμε ζευγάρια καρτών και τα παιδιά τοποθετούν το σύμβολο αναλόγως (λιγότερα-περισσότερα)
*
Παιδί και γλώσσα: Ανάγνωση
-Οπτική εξοικείωση με την λέξη τρένο
Αφού την συλλαβίσουμε και την συνθέσουμε με τα κινητά μας γράμματα….
- Ταξιδεύουμε με το τρενάκι μας στην Ελλάδα. Ο προορισμός μας; Πόλεις και χωριά που αρχίζουν από Τ
-Στη συνέχεια, φτιάχνουμε καινούριες συλλαβές ενώνοντας το Τ με τα φωνήεντα και φτιάχνουμε το τρενάκι των συλλαβών Το εμπόρευμα που μεταφέρει, λέξεις που αρχίζουν από την αντίστοιχη συλλαβή
3η Μέρα (ΤΟ ΠΛΟΙΟ)
Προφορική επικοινωνία
-Αφού παρακολουθήσουμε το παραπάνω, αρχίζουμε τη συζήτηση ως προς:
- Πως κινείται ένα πλοίο
- Ποια τα καυσιμά του
- Τα είδη πλοίων
- Το λιμάνι και οι άνθρωποί του
Να και το λιμάνι μας
- Τα μεγαλύτερα λιμάνια στη χώρα μας
- Τα πρώτα πλοία
*
Φυσικό περιβάλλον
-Κάνουμε τα παρακάτω πειράματα
- Τα πλοία και ο άνεμος Βάζουμε χάρτινα καραβάκια σε μια λεκάνη με νερό και φυσάμε
Ποια κατεύθυνση θα ακολουθήσουν τα καραβάκια μας?
- Τα πλοία και η άνωση- Ρίχνουμε ένα φουσκωμένο μπαλόνι στο νερό και τα παιδιά το βουλιάζουν.Μια δύναμη το ωθεί προς τα πάνω(άνωση)
-Ρίχνουμε αντικείμενα που δεν βουλιάζουν.Είναι ελαφριά και η δύναμη της άνωσης μεγαλύτερη
-Ρίχνουμε βαριά αντικείμενα, τα οποία βουλιάζουν.Η άνωση είναι μικρότερη από το βάρος
- Εκτόπισμα και όγκος Γεμίζουμε ένα ποτήρι ως ένα σημείο με νερό Τραβάμε μια χρωματιστή γραμμή
Ρίχνουμε διαδοχικά μέσα πέτρες διαφόρων μεγεθών.Διαπιστώνουμε ότι,όσο μεγαλύτερη είναι η πέτρα, τόσο πιο ψηλά ανεβαίνει το νερό
-Τέλος,μετά τους πειραματισμούς,τα παιδιά βγάζουν τα συμπεράσματά τους για την πλεύση των πλοίων και τα καταγράφουν(Πειράματα στο Νηπιαγωγείο’Αγγελική Θάνου)
*
Μουσική
Με αφορμή το παραπάνω τραγούδι…..
Λογοτεχνία
-Παραμύθι:Το καΐκι που δεν ταξίδευε πια
-Αφού διαβάσουμε το παραμύθι,ζητάμε από τα παιδιά να φανταστούν και να ζωγραφίσουν, πως ήταν το καΐκι…….στα νιάτα του και τι είδε στα ατέλειωτα ταξίδια του
-Και επειδή αγαπήσαμε αυτό το καΐκι, είπαμε να το ετοιμάσουμε για ένα ταξίδι…..Στην Ερμούπολη
4η Μέρα (ΑΕΡΟΠΛΑΝΟ)
Προφορική επικοινωνία
-Διαβάζουμε το παραμύθι: Ο λαγός που ήθελε να πετάξει και….
-Συζήτηση για το αεροπλάνο
- Πως κινείται
- Τα καυσιμά του
- Το αεροδρόμιο και οι άνθρωποι που δουλεύουν σ’αυτό
- Τα είδη του
- Χρήσεις του αεροπλάνου
- Τύποι αυτών
- Διαφορές και ομοιότητες με τα μέσα της ξηράς
- Τα μεγαλύτερα αεροδρόμια της χώρας μας
- Τα πρώτα αεροπλάνα
*
Παιδί και γλώσσα
-Ρήματα Ερωτήσεις στα παιδιά ως εξής:
- Τι κάνει το αυτοκίνητο(τρέχει)
- Τι κάνει το τρένο(σφυρίζει)
- Το καράβι (πλέει)
- Το αεροπλάνο;
-Για να εμπλουτίσουμε το λεξιλόγιό τους ζητάμε περισσότερες λέξεις π.χ.Το καράβι ταξιδεύει,αρμενίζει κ.ά
-Στη συνέχεια δείχνουμε εικόνες επαγγελμάτων που σχετίζονται με τα μέσα συγκοινωνίας και μας δίνουν το ανάλογο ρήμα π.χ αχθοφόρος-κουβαλώ
-Τέλος,σηκώνουμε ένα παιδί κάθε φορά και μας δίνει μια κίνηση με παντομίμα.Τα άλλα παιδιά μαντεύουν την κίνηση και απαντούν στην ερώτηση «τι κάνει»
*
Παιδί και ΤΠΕ
Και αφού παρακολουθήσουμε τα παραπάνω βιντεάκια…..
Φανταστείτε ότι είστε μέσα στο αεροπλάνο. Που θέλετε να ταξιδέψετε;
5η Μέρα
Συνεχίζουμε τη γνωριμία μας με τα μέσα μεταφοράς και συγκοινωνίας ,κάπως έτσι…..
Μαθηματικά
-Απλώνουμε στη μοκέτα εικόνες μέσων συγκοινωνίας και μεταφοράς και τα κλείνουμε σε ένα στεφάνι,βρίσκοντας ταυτόχρονα ομοιότητες και διαφορές
-Παροτρύνουμε τα παιδιά να φτιάξουν σύνολα και να τα χωρίσουν σε μέσα ξηράς,αέρα και θάλασσας
-Φτιάχνουμε υποσύνολα όπως,μέσα συγκοινωνίας,μεταφοράς,κοινωνικών υπηρεσιών,δίκυκλα κ.ά
*
Παιδί και γλώσσα: Ανάγνωση
-Παρουσιάζουμε ένα ζάρι με λέξεις μέσων συγκοινωνίας
- Απλώνουμε στην μοκέτα ένα πλαστικό τραπεζομάντηλο και πάνω του κολλάμε κάρτες με εικόνες και λέξεις και χαραγμένες διαδρομές ή κάνουμε διαδρομές
- Τα παιδιά ρίχνουν το ζάρι,αναγνωρίζουν το μέσο και περπατάν στο τραπεζομάντηλο και στη σωστή διαδρομή έως ότου βρουν το parking του μέσου που έφεραν στο ζάρι
*
Μουσική
-Απλώνουμε εικόνες με μέσα συγκοινωνίας
-Στο κασετόφωνο ακούμε διάφορους ήχους και τα παιδιά αναγνωρίζουν μόνο αυτούς που αντιστοιχούν στο θέμα μας,αφήνοντας πάνω στην εικόνα ένα πιόνι
6η Μέρα
Μαθηματικά
-Γραμμές Ένα τρελο…. λεωφορείο ξεκινάει από τη στάση και αρχίζει μια ξέφρενη πορεία Έτσι γνωρίζουν την ευθεία,πλάγια,καμπύλη,κάθετη και τεθλασμένη γραμμή
*
Παιδί και γλώσσα: Ανάγνωση
-Φτιάχνουμε και παίζουμε με ένα ντόμινο των μέσων συγκοινωνίας
*
Θεατρική αγωγή
-Κουκλοθέατρο: Ταξίδι στο νησί
( Τασούλας Τσιλιμένη, ΚΟΥΚΛΟΘΕΑΤΡΟ ΙΙ)
7η Μέρα
Ανθρωπογενές περιβάλλον
-Διαβάζουμε τον μύθο: Ο Δαίδαλος και ο Ίκαρος και παίρνουμε αφορμή να συζητήσουμε για τα πρώτα μέσα συγκοινωνίας και μεταφοράς και τις δυσκολίες που αντιμετώπιζαν οι πρώτοι
- Βάζουμε στη σωστή χρονική σειρά εικόνες που δείχνουν την εξέλιξη των μέσων
- Δίνουμε στα παιδιά το παρακάτω φύλλο εργασίας
*
Μαθηματικά
-Παίζουμε τρίλιζα
*
Εικαστικά
-Φτιάχνουμε ένα…..μουσείο παλιών μέσων συγκοινωνίας
Πρόσφατα σχόλια