Παρέα με τον…….Έλατο περιπλανηθήκαμε στα μονοπάτια του δάσους. Γνωρίσαμε τα ζώα του, τα λουλούδια και τα δέντρα του και δώσαμε υποσχέσεις για την προστασία του
1. Βόλτα με το Έλατο, στο δάσος
-Το Έλατο μας……διάβασε την ιστορία του: Το περήφανο έλατο και αφού μας συστήθηκε, μας πήρε μαζί του για μια βόλτα για να μας ξεναγήσει στο σπίτι του. Έτσι μας έμαθε:
- Τι είναι το δάσος
- Τι βλέπουμε μέσα σε ένα δάσος
- Τι μας προσφέρει
- Από τι κινδυνεύει
- Αν μπορεί να ξαναγεννηθεί
-Τέλος, μας ζήτησε να……μπούμε μέσα στο δάσος και να φανταστούμε τον περιβάλλοντα χώρο(ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ)
*
- Και καθώς…..συνεχίζαμε τη βόλτα μας, το έλατο άρχισε κάτι να ψιθυρίζει…..
Το χειμώνα ζεσταίνει
το καλοκαίρι δροσίζει
την άνοιξη δίνει χαρά
το φθινόπωρο θρέφει
Τι είναι;
Βρήκαμε τη λύση του και συζητήσαμε πάνω στο αίνιγμα
-Στη συνέχεια, μάθαμε πως γράφεται η λέξη Δάσος και παίξαμε με το φώνημα Δ, δ
Κάπως έτσι…..
Καθώς κάναμε τον περίπατό μας στο δάσος βρεθήκαμε μπροστά σε ένα ποταμάκι .Το έλατο λοιπόν μας συμβούλεψε :
Για να το περάσετε πρέπει να πατήσετε στις πέτρες που έχουν πάνω τους εικόνες-λέξεις που αρχίζουν από Δ,δ .Αν κάνετε λάθος θα βρεθείτε στα….παγωμένα νερά
Τι να κάναμε λοιπόν Ακούσαμε την συμβουλή του και όλα καλά (ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ)
*
- Και καθώς καθίσαμε κάτω από ένα δέντρο για να ξεκουραστούμε, μας μίλησε για τη θεά Άρτεμη, την προστάτιδα των δασών
-Και μας μίλησε για…..τους βοηθούς της, τον Δασοφύλακα, τον Δασοπυροσβέστη, τον δασοπόνο και τον Δασονόμο(ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ)
2.Το Έλατο μας γνωρίζει τα αδέρφια του, τα άλλα δέντρα
-Ξεκινήσαμε την σημερινή μας ξενάγηση με έναν πίνακα ζωγραφικής του Νικόλαου Λύτρα : Το πεύκο
- Τον παρατηρήσαμε και τον περιγράψαμε
- Γνωρίσαμε και άλλα δέντρα που ζουν στο δάσος και συζητήσαμε γι” αυτά
- Τα ταξινομήσαμε σε αειθαλή , φυλλοβόλα και κωνοφόρα
- Αρχίσαμε να λειτουργούμε ένα φυτολόγιο
-Τέλος, πήρε ο καθένας τον πίνακα ζωγραφικής σε Α4 και τοποθέτησε γύρω από το πεύκο του ότι του υπαγόρευσε η φαντασία του( ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ)
*
Το έλατο μας διηγήθηκε μια απίστευτη ιστορία…..
Μια φορά σε ένα όμορφο καταπράσινο δάσος, ανάμεσα σε άλλα δέντρα ζούσε ένα όμορφο έλατο. Ήταν ψηλό, περήφανο και δυνατό. Κάθε πρωί χαιρετούσε τον ήλιο και τα άλλα πλάσματα του δάσους και ήταν πολύ χαρούμενο και ευτυχισμένο .Ήταν η μαμά μου. Μια μέρα όμως ένας δυνατός άνεμος φύσηξε στο δάσος και ξαφνικά, μπαμ!!!! πέφτω από το κλαδί της και βρίσκομαι στο έδαφος Ο αέρας άρχισε να με παρασέρνει μακριά από τη μαμά μου και γω έκλαιγα και φώναζα: Βοήθειααααα!!!! Όταν ο αέρας σταμάτησε, βρέθηκα σε ένα μέρος άγνωστο Ημουν τόσο κουρασμένος που κοιμήθηκα πολύ, τόσο πολύ που ούτε οι βροχές, ούτε τα χιόνια με ενοχλούσαν Πέρασε καιρός και πήρα απόφαση να ψάξω να βρω τη μαμά μου Όμως όταν πήγα να κουνηθώ κατάλαβα ότι είχα βγάλει μικρές ριζούλες και μικρά φυλλαράκια Είχα μεταμορφωθεί σε μικρό ελατάκι και έμοιαζα τη μαμά μου Πέρασε ο καιρός και έγινα ένα μεγάλο και ψηλό έλατο και κάποια μέρα ένα δικό μου παιδί έπεσε από τα κλαδιά μου Που να είναι άραγε;
-Αφού τα παιδιά προσπάθησαν να δώσουν ιδέες για την …….εξαφάνιση του παιδιού του….
- Συζητήσαμε για τους τρόπους αναπαραγωγής των δέντρων του δάσους
- Περιγράψαμε και καταγράψαμε τα μέρη ενός δέντρου
- Εικονογραφήσαμε την ιστορία του Έλατου (ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ)
*
– Τελείωσε η μέρα μας αφού παίξαμε πρώτα ένα παιχνίδι: Ο Βασιλιάς των πεύκων ( ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ)
( Από το βιβλίο, Δραστηριότητες για την ανακάλυψη και κατανόηση του περιβάλλοντος” ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΥ-ΕΙΡΗΝΗ ΧΙΩΤΑΚΗ)
-Το Έλατο είναι ένα δέντρο κωνοφόρο. Γνωρίσαμε και άλλα κωνοφόρα δέντρα και αφού εξηγήσαμε γιατί τα λέμε έτσι….
- Μάθαμε τον Κώνο και τα άλλα γεωμετρικά σώματα
- Φτιάξαμε ένα αλλιώτικο δάσος….με διάφορα στερεά σώματα
( ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ)
*
-Το Έλατο ρώτησε τα παιδιά:
Ποια νομίζετε ότι είναι η προσφορά μου στον κόσμο; Είναι σημαντικό να υπάρχω ή όχι;
-Τα παιδιά έδωσαν τις απαντήσεις τους και επεκτείναμε την συζήτηση στα δέντρα του δάσους και την προσφορά τους
-Φτιάξαμε και μια πολύ ενημερωτική αφίσα ( ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ)
*
-Τέλος, παίξαμε το κουκλοθέατρο:
Γιατί το έλατο, το πεύκο και ο κέδρος δεν ρίχνουν τα φύλλα τους το χειμώνα ( ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΗ)
-Το ξέρατε ότι το χαρτί που ζωγραφίζουμε είναι προϊόν των δέντρων; Τι μπορούμε να μάθουμε από ένα έλατο!!!!!!
Από το ξύλο στο χαρτί και …..
-Αφού βάλαμε τις κάρτες στη σωστή σειρά…
-Φτιάξαμε και δικό μας ανακυκλωμένο χαρτί (ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ)
και……
*
-Και άλλες σημαντικές πληροφορίες μας έδωσε το Έλατο. Όλα αυτά τα δέντρα που γνωρίσαμε και τα κάναμε φίλους μας είναι……υψομετρικά διαφορετικά
-Έτσι, κατά την περιήγησή μας στο δάσος φροντίσαμε να βάλουμε τους καινούριους φίλους μας στη σωστή τους θέση πάνω στο….βουνό ( ανάλογα με το υψόμετρο στο οποίο επιβιώνουν)(ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ)
*
-Τελειώσαμε διαβάζοντας το ποίημα του Γιώργου Κρόκου:
Συμφωνία με ένα δέντρο
&
το εικονογραφήσαμε…
3. Το Έλατο και ένας πολύχρωμος κόσμος
- Κατά την περιπλάνηση μας στο δάσος, μάθαμε ότι δεν υπάρχουν σε αυτό μόνο δέντρα αλλά και λουλούδια και βότανα Γνωρίσαμε τα πιο γνωστά από αυτά…..και
- Τα ταξινομήσαμε σε φυτά- λουλούδια – βότανα και θάμνους- πόες
- Γνωρίσαμε την ευεργετική δράση ορισμένων από αυτά
- Προσθέσαμε τα φύλλα τους στο φυτολόγιό μας (ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ)
*
-Ποιος όμως φροντίζει αυτά τα όμορφα και πολύχρωμα φυτά;
- Συζητήσαμε για τους τρόπους αναπαραγωγής των φυτών
και……παρακολουθήσαμε βιντεάκια για την επικονίαση
*
-Τα φυτά γενικά και ειδικότερα τα λουλούδια έπαιζαν τόσο σημαντικό ρόλο στη ζωή των ανθρώπων, που στολίστηκαν με μύθους και παραμύθια. Έτσι….
- Διαβάσαμε μερικούς μύθους από τα πιο γνωστά λουλούδια
- Ψηφίσαμε τον μύθο που μας άρεσε περισσότερο
και…
- φτιάξαμε μια όμορφη κορνίζα για το λουλούδι που μας άρεσε περισσότερο
4. Το Έλατο και οι φίλοι του, τα ζώα
-Το έλατο και η αρκούδα διηγούνται μια όμορφη ιστορία και μας έδωσαν αφορμή για συζήτηση και προβληματισμό
( «Η αρκούδα που αγαπούσε τα δέντρα» Nicholas Oldland)
-Αφού ακούσαμε εντυπώσεις και σχόλια που αφορούσαν στην ιστορία….
- Ξέρετε άλλα ζώα που ζουν στο δάσος;
- Πως ζουν, τι τρώνε, πως φτιάχνουν τις φωλιές τους;
- Χρειάζονται την φροντίδα του ανθρώπου;
- Αντέχουν όλα το κρύο του χειμώνα;
- Τι γεννούν και πως προστατεύονται;
- Έχουν εχθρούς;
-Γνωρίσαμε τα ζώα του δάσους μέσα από ένα powerpoint
-Βάλαμε την……αρκούδα στο φυσικό της περιβάλλον
( ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ)
*
-Ταξινομήσαμε αυτά, ως προς:
- Ζώα-Πουλιά-Ερπετά
- Σαρκοφάγα-Φυτοφάγα-Παμφάγα
- Ζώα σε χειμερία νάρκη
- Ζώα που γεννούν μικρά ή αυγά
- Ζώα νυκτόβια ( ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ)
*
- Ακρόαση : Ακούσαμε ήχους του δάσους
- Κλείσαμε με το τραγούδι:
«Μια ημέρα του Γενάρη» (ΜΟΥΣΙΚΗ)
και….
-Τα ζώα θέλουν βοήθεια για να φτιάξουν τις φωλιές τους Δείτε πως τα βοηθήσαμε και γίνανε οι καλύτεροι φίλοι μας
-Στο πάτωμα βάλαμε στεφάνια που ήταν οι φωλιές των ζώων
- Μοιράσαμε στα παιδιά κάρτες με εικόνες ζώων ( Στο πίσω μέρος υπήρχε και η αντίστοιχη λέξη) και με κατάλληλες οδηγίες έβαλαν το κάθε ζώο στη φωλιά του
- Στη συνέχεια, γυρίσαμε τις κάρτες από την πλευρά των λέξεων και τοποθετήσαμε στο καβαλέτο ένα πίνακα αναφοράς. Τα παιδιά τον διάβασαν
-Όταν ήρθε η ώρα να τα ταΐσουμε……
- Συμβουλευόταν τον πίνακα ώστε να μην χάσουν τον δρόμο τους και να βρουν εύκολα τις φωλιές
- Δίναμε οδηγίες για να μην αφήσουμε κανένα ζώο νηστικό Π. χ
Πρώτα θα ταΐσεις την αλεπού και αφού πας απέναντι από την φωλιά της δες αν έφαγε ο λαγός ( ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ : ΑΝΑΓΝΩΣΗ)
*
-«Το δάσος των ελαφιών» Ο φίλος μας το Έλατο μας πήγε βόλτα σε ένα δάσος διαφορετικό Όλα τα δέντρα ήταν αριθμημένα, γιατί από ότι μας είπε τα δέντρα αυτά έπαιζαν με τα ελάφια. Μεγάλο πανηγύρι!!!!!
-Απλώσαμε λοιπόν στη μοκέτα, δέντρα……με αριθμούς και παίξαμε και μεις με τα ελάφια. Έπρεπε όμως να προσέχουμε πολύ, γιατί το κάθε ελάφι έπρεπε να έχει το δικό του δέντρο Τα ελάφια όμως ήταν ίδια μεταξύ τους. Τι να κάνουμε; Μας ήρθε λοιπόν η ιδέα να μετράμε τις βούλες που είχε το κάθε ελάφι στην πλάτη του. Το βάζαμε έπειτα στο δέντρο με τον αντίστοιχο αριθμό και έτσι όλα πήγαν καλά ( ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ)
*
-Κλείσαμε την μέρα μας με ένα διασκεδαστικό παιχνίδι:
«Τα δέντρα και οι λαγοί» ( ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ)
5. «Ο κότσυφας απαιτεί το δάσος να σωθεί»
-Με αυτό το όμορφο βιβλίο, αρχίσαμε την μέρα μας σήμερα. Μας έδωσε μια πολύ καλή αφορμή να συζητήσουμε για την προστασία του δάσους και των κατοίκων του. Έτσι λοιπόν…..
-Διαβάσαμε το βιβλίο και ακούσαμε τις εντυπώσεις των παιδιών και…..
- Ξαναθυμηθήκαμε την προσφορά του δάσους
- Μιλήσαμε για την φυσική και τεχνητή αναδάσωση
Αναδάσωση στον Προφήτη Ηλία Ταϋγέτου
- Γνωρίσαμε φορείς και οργανώσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα της προστασίας των δασών
- Φανταστήκαμε ότι για μια στιγμή γίναμε κότσυφες και επιστρέψαμε στο σπίτι μας Τι αντικρίσαμε; Ποιο το μεγαλύτερο όνειρο που είχαμε; ( ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ)
*
-Και συνεχίσαμε……
- Γνωρίζοντας τους Εθνικούς Δρυμούς της Ελλάδας
- Παρακολουθώντας σχετικά video’s
Καφέ αρκούδα στο Εθνικό Πάρκο Β. Πίνδου
*
-Και διαβάσαμε τον μύθο……
«Ο Λυκάονας και η Καλλιστώ» και…..
-Γνωρίσαμε και φτιάξαμε τον αστερισμό της Μεγάλης Άρκτου
-Αποχαιρετήσαμε τον αγαπημένο φίλο μας το Έλατο με ένα μεγάλο ευχαριστώ, για όλα όσα μας έμαθε…..
- Φτιάχνοντας την δική μας οικολογική αφίσα με τα ΔΕΝ του δάσους
- …….φωτογραφίζοντας τα δέντρα του δάσους στις 4 εποχές του χρόνου
- Ψηφίζοντας το πιο αγαπημένο παραμύθι του…..δάσους
Πρόσφατα σχόλια