«

Μαρ 05

4 +1 Μύθοι του Αισώπου λένε «ΟΧΙ» στις κακές συνήθειες

3d

1ο Μέρος

«Ένα αξιόλογο βιβλίο της Δήμητρας Μπουσίου – Γεροστάθη, που αξιοποιώντας 5 μύθους του Αισώπου επιχειρεί να αναδείξει την σημασία των αγαθών της ζωής και της υγείας»

(Αποτελεί δράση του προγράμματος «ΠΑΡΕ ΑΝΑΣΑ της Ελληνικής πνευμονολογικής εταιρείας για την πρόληψη της καπνιστικής συμπεριφοράς των νηπίων)

1ος μύθος: Η αλεπού που δεν είχε δει ποτέ λιοντάρι

» Συνήθεια κάνει τα πιο φοβερά πράγματα να φαίνονται ακίνδυνα Όμως δεν είναι!!

Το κάπνισμα είναι μια πολύ δυνατή και κακή συνήθεια»

ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

-Διαβάζουμε τον παραπάνω μύθο και εμβαθύνουμε ως προς το περιεχόμενό του

  • Ποιοι οι κεντρικοί ήρωες
  • Που συναντάμε αυτά τα ζώα(Παίζουμε τον άτακτο της παρέας)

φύλλο εργασίας

Κάρτα 1η

Κάρτα 2η

Κάρτα 3η

Κάρτα 4η

  • Ποια συναισθήματα επικρατούν στους ήρωες
  • Δίνουμε επίθετα και ονόματα στους ήρωες
  • Ποιο το δίδαγμα του μύθου

-Τέλος, φτιάχνουμε μια αφίσα στην οποία γράφουμε το δίδαγμα, ενώ τα παιδιά ζωγραφίζουν τις δικές τους συνήθειες για να την στολίσουν

ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

-Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες και φτιάχνουν με διάφορα υλικά τους δύο ήρωες

ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

-Δραματοποιούμε τον μύθο

*

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

-Αφήνουμε στην μοκέτα κάρτες που εικονίζουν καλές και κακές συνήθειες

Τα παιδιά τις ομαδοποιούν

Κακές συνήθειες

Καλές συνήθειες

Φύλλο εργασίας

ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

-Το κάθε παιδί μιλάει για μια κακιά και μια καλή του συνήθεια

  • Τις ζωγραφίζουν σε φύλλο εργασίας, χωρισμένο στη μέση

Φύλλο εργασίας

  • Προσπαθούμε να βρούμε τρόπους ώστε να αντικαταστήσουμε τις κακές συνήθειες με καλές και ωφέλιμες

 ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ

-Συνήθεια-Συνέπεια Παρουσιάζουμε στα παιδιά κάρτες που εικονίζουν κάποιες συνήθειες και τις συνέπειες αυτών Π. χ Όταν τρώμε πολλά γλυκά-Παχαίνουμε ή Όταν τρώμε φρούτα – Γινόμαστε δυνατοί

Τα παιδιά ενώνουν τις κάρτες που ταιριάζουν

Συνήθεια- Συνέπεια

-Φύλλο εργασίας..

φυλλο εργασίας

*

ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

-Γνωρίζουμε μία καλή μας φίλη…..την Αναπνοή

kremastra-paidiki-neraida-410

-Την αφήνουμε να μας συστηθεί και να μας μιλήσει για τις δραστηριότητες της

-Μας δείχνει εικόνες με τις δραστηριότητες της

Η φίλη μας η Αναπνοούλα προτείνει

-Μας κάνει τις εξής ερωτήσεις :

  • Ποιες δραστηριότητες κάνετε εσείς;
  • Ποιες δεν κάνετε;
  • Ποιες θα υιοθετήσετε από δω και πέρα για να είμαι πάντα φίλη σας και να σας προστατεύω;

-Φτιάχνουμε μικρές αναπνοούλες-κονκάρδες και ζωγραφίζουμε ποια συνήθεια θα υιοθετήσουμε από δω και πέρα

Κονκάρδες

-Παίρνουμε τις κονκάρδες στο σπίτι μας

ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

-Στην τάξη μας όμως ήρθε και ένας άλλος επισκέπτης που μάλλον ήταν εχθρός της Αναπνοής, γιατί μόλις τον είδε άρχισε να τον διώχνει μακριά και να βήχει ασταμάτητα Ήταν ο Καπνός

Καταγραφή

-Αφού συζητήσαμε για αυτόν και παρακολουθήσαμε στον υπολογιστή μέρη και αντικείμενα που βγάζουν καπνό…

Μέρη-–-εστίες-καπνού (2)

  • Εστιάζουμε στο κάπνισμα και τα παιδιά μιλάνε για τις εμπειρίες τους
  • Φτιάχνουμε μια αφίσα με δραστηριότητες που δεν μπορούμε να κάνουμε όταν καπνίζουμε

Κλείνουμε την μέρα μας …..

…..συνθέτοντας ένα παραμύθι με πρωταγωνιστές την Αναπνοή και τον Καπνό

2ος μύθος: Ο ταξιδιώτης και η τύχη

«Δεν αφήνουμε στην τύχη την υγεία και τη ζωή μας. Η καλή ή η κακή μας τύχη οφείλεται σε ότι κάνουμε. Όταν κάποιος καπνίζει, δεν φταίει η τύχη του που βήχει λαχανιάζει και αρρωσταίνει»

 ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

-Διαβάζουμε τον μύθο και συζητάμε ως προς το περιεχόμενό του

-Ζωντανεύουμε την εικόνα του μύθου

-Κάνουμε παζλ το εξώφυλλο του μύθου

puzzle

-Δίνουμε ένα φύλλο εργασίας για να βρουν τις ομοιότητες και τις διαφορές της εικόνας

Handwritten_2021-04-19_195427

ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

 -Συζήτηση ως προς….

  • Τι σας έρχεται στο μυαλό όταν ακούτε τη λέξη : Τύχη
  • Τι πίστευαν οι αρχαίοι Έλληνες για την Τύχη

Ο μύθος της θεάς Τύχης

  • Τι πρέπει να κάνουμε για να έχουμε πάντα τύχη
  • Φτιάχνουμε την τύχη όπως την φανταζόμαστε

Φύλλο εργασίας

-Τέλος η….Τύχη που φτιάξαμε θα μας πει τα παράπονά της και θα μας δώσει μια χρήσιμη συμβουλή

 ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ

Αν δεν έχουμε τύχη θα…..έχουμε ατυχία

-Με αφορμή αυτού παίζουμε με τις αντίθετες λέξεις Διαλέγουμε λέξεις που αφορούν στο θέμα μας

αντίθετες λέξεις 1

(Αφού παίξουμε με τις κάρτες στην παρεούλα για να κατανοήσουν την δραστηριότητα, δίνουμε τον πίνακα και σε κάθε ζευγάρι βάζουν κουμπιά του ίδιου χρώματος)

-Τέλος δίνουμε ένα φύλλο εργασίας χωρισμένο στη μέση και τα παιδιά ζωγραφίζουν…

ΦΎΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

*

ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

-Διαβάζουμε το παραδοσιακό παραμύθι: Τα τρία παιδιά της τύχης και…

Τα τρία παιδιά της τύχης

  • Γιατί τα παιδιά είχαν την τύχη με το μέρος τους;
  • Τι θα γινόταν αν δεν άκουγαν την συμβουλή του πατέρα τους και δεν έκαναν σωστές επιλογές;

-Επινοούμε μικρές ιστορίες που κρύβουν διλήμματα Καλούμε τα παιδιά να βρούνε τη λύση που θα φέρει κοντά τους την τύχη (Ομαδική εργασία)

Τύχη ή Ατυχία;

-Παίζουμε με δύο τροχούς: Κάνουμε αυτό που πρέπει, Δεν κάνουμε αυτό που πρέπει

Document_2021-04-19_200028

Document_2021-04-19_200245 (2)

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

-Διαδρομές: Βοηθάμε την Αναπνοή να φτάσει στο παλάτι της με ασφάλεια

Document_2021-05-04_125345

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ

-Βρίσκουμε την λύση του αινίγματος:

Είναι Νεράιδα ακριβή

φυσάει με δροσερή πνοή

Φρέσκος αέρας στο πέρασμά της

δίνει ζωή στο άγγιγμά της

-Το ζωγραφίζουμε

Και κλείνουμε…

….ψάχνοντας να βρούμε που είναι κρυμμένη η λέξη….Αναπνοή

Κάπως έτσι…

3oς Μύθος: Οι μύγες και το μέλι

«Τίποτε δεν αξίζει περισσότερο από την υγεία και την ζωή μας. Κάποιος που αποφασίζει να καπνίσει κάνει κάτι ανόητο και επικίνδυνο, όπως οι άμυαλες μυγούλες»

ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

-Αφού δώσουμε τον τίτλο του μύθου…

  • Τι νομίζετε ότι θα γίνει αν πέσουν οι μύγες στο μέλι
  • Φτιάχνουμε ένα βαρέλι και καταγράφουμε τις απαντήσεις
  • Διαβάζουμε τον μύθο
  • Κάνουμε ερωτήσεις για καλύτερη κατανόηση του μύθου
  • Ποιο το δίδαγμα του μύθου

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

-Σειροθέτηση: Φτιάχνουμε μύγες σε διάφορα μεγέθη

  • Ποια μύγα θα μπει πρώτη στο βαρέλι;

ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΓΩΓΗ

Ομαδικό παιχνίδι: Οι άνθρωποι και οι μύγες

*

 ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ

-Γράφουμε την ιστορία του μύθου, αλλά με αίσιο τέλος σε μεγάλο χαρτόνι

«Οι μυγούλες που άκουσαν την μαμά τους»

-Φτιάχνουμε συννεφάκια με λέξεις και εικόνες

-Διαβάζουμε το ποίημα πολλές φορές και ένα παιδί κάθε φορά γράφει την λέξη που λείπει

ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

-Κάνουμε την ερώτηση : Τι μπορεί να κάνει κάποιος αντί να καπνίζει;

-Δίνουμε ένα φύλλο εργασίας και τα παιδιά ζωγραφίζουν μια δραστηριότητα

ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

-Φτιάχνουμε το σκηνικό και τις κούκλες και παίζουμε στο κουκλοθέατρο την ιστορία του μύθου

*

 ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

-Φτιάχνουμε την οθόνη μιας τηλεόρασης

-Τα παιδιά μιλούν και γράφουν τις ωφέλειες των αντικαπνιστών

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ

-Φτιάχνουμε και διαβάζουμε έναν πίνακα αναφοράς με υγιεινά τρόφιμα

-Συζητάμε για την σπουδαιότητα της υγιεινής διατροφής και πως το κάπνισμα συμβάλει στην καταστροφή της

-Παίζουμε με ένα σταυρόλεξο

ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

-Επιλέγουμε δύο μουσικά κομμάτια, το ένα εύθυμο και το άλλο μελαγχολικό

-Τα ακούμε και τα παιδιά επιλέγουν τη….μουσική της ανάσας και τη μουσική του καπνού

-Ακούν την μουσική και ζωγραφίζουν

-Τέλος διαλέγουμε μουσικά όργανα και φτιάχνουμε εμείς τις αντίστοιχες μουσικές

4ος Μύθος: Η κολοβή αλεπού

«Πολλές φορές κάποιοι δεν μας συμβουλεύουν για το καλό μας. Κάποιος που καπνίζει προσπαθεί να πείσει και τους άλλους να δοκιμάσουν»

ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

-Διαβάζουμε το μύθο και επεξεργαζόμαστε το δίδαγμα

-Παίζουμε με τον τίτλο του μύθου, βρίσκοντας τον, ανάμεσα σε άλλους

-Φτιάχνουμε διαλόγους Ένα παιδί κάθε φορά γίνεται αλεπού και προσπαθεί να πείσει ένα άλλο να αποκτήσει μία συνήθεια Τα υπόλοιπα παιδιά κρατούν στο χέρι τους κάρτες που γράφουν Σωστό-Λάθος. Κάθε φορά που ακούν τον διάλογο σηκώνουν την αντίστοιχη κάρτα

-Απεικονίζουμε το δίδαγμα

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

-Φτιάχνουμε στην μοκέτα μια μεγάλη ζώο……ομάδα

-Ομαδοποιούμε σε υποομάδες τα ζώα του δάσους, της αυλής και της ζούγκλας

 ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ

-Αφήνουμε στην μοκέτα…..κολοβές αλεπούδες και τις ουρές τους

-Βοηθάμε τις αλεπούδες να βρουν την ουρά τους υπό έναν όρο

Οι ουρές που θα χρησιμοποιηθούν θα δοθούν με τέτοιο τρόπο ώστε να σχηματίζεται ο τίτλος του μύθου

*

ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

-Παρουσιάζουμε στα παιδιά την παρακάτω φωτογραφία, την οποία μεγεθύνουμε σε Α3

Καταγραφή

και τα παιδιά δίνουν φωνή στα προβατάκια

«Θα πείσουν το μαύρο πρόβατο να…..βάψει το μαλλί του άσπρο;»

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

-Βοηθάμε την….Κική και τον Κοκό να διασχίσουν έναν λαβύρινθο αποφεύγοντας τις παγίδες που έχει βάλει ο καπνός

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ

-Ο πονηρός καπνός: Παίζουμε κρεμάλα και μαθαίνουμε πόσο βλαβερός είναι ο καπνός, μέσα από τις λέξεις που φανερώνονται

5ος Μύθος: Η μαμά καβουρίνα

ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

-Διαβάζουμε τον μύθο και συζητάμε ως προς το περιεχόμενό του

-Δίνουμε δύο εικόνες σχετικές με το περιβάλλον του μύθου, να βρουν ομοιότητες και διαφορές

 -Ζητάμε από τα παιδιά να μας πουν ποια συμβουλή έδωσε η μαμά καβουρίνα, τι σημαίνει και πως θα πετύχει

-Τέλος, αντιστοιχίζουμε την συμβουλή της καβουρίνας με την παροιμία :

Δάσκαλε που δίδασκες και νόμο δεν εκράτεις

-Την εικονογραφούμε

ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

 -Παρατηρούμε το σήμα που δηλώνει την απαγόρευση του καπνίσματος

  • Συζητάμε για το χρώμα και το σχήμα και ψάχνουμε στο διαδίκτυο και άλλα παρόμοια σήματα και τα αποκωδικοποιούμε
  • Φτιάχνουμε μία λίστα όπου καταγράφουμε τις απαντήσεις των παιδιών στο ερώτημα:

Σε ποιους χώρους του χωριού μας νομίζετε ότι πρέπει να απαγορευτεί το κάπνισμα

  • Τέλος, φτιάχνουμε μερικά σήματα και γυρνώντας στο χωριό τα κολλάμε στα μέρη που πρότειναν τα παιδιά

ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

-Μαθαίνουμε το….τραγούδι της Ανάσας

Το παραμύθι της Ανάσας – Πάρε ανάσα (Τραγούδι) – YouTube

www.youtube.com › watch

* 

ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ

-Φωτοτυπούμε τον μύθο, ο οποίος αναφέρεται κυρίως στους γονείς και τον μοιράζουμε

-Τέλος τα παιδιά γράφουν και ζωγραφίζουν μία συμβουλή προς τους γονείς τους

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

-Ερχόμαστε σε επαφή με τα σύμβολα και τις έννοιες της πρόσθεσης, πολλαπλασιασμού, αφαίρεσης ως εξής:

  • πρόσθεση: Το κάπνισμα σοβαρά προβλήματα υγείας
  • Το κάπνισμα ρυτίδες στο δέρμα
  • Αφαίρεση: Το κάπνισμα πολλά χρόνια από τη ζωή μας
  • Το κάπνισμα - δύναμη και ενέργεια
  • Πολλαπλασιασμός: Στους καπνιστές χ τα προβλήματα υγείας

- Εδώ χρησιμοποιούμε και ανάλογες εικόνες και τις ομαδοποιούμε ανάλογα

Τέλος….

-Διαβάζουμε και επεξεργαζόμαστε τα εξής παραμύθια:

  • Η Χιονάτη και οι 7 νάνοι
  • Χάνσελ και Γκρέτελ
  • Η Κοκκινοσκουφίτσα
  • Τα ρούχα του αυτοκράτορα
  • Ο Μαγικός αυλός
  • Ο Κοντορεβυθούλης
  • Ο Δρόμος της αρετής και της κακίας

-Ομαδοποιούμε τους ήρωες των παραμυθιών ως εξής:

  • Ποιοι ήρωες ξεγελάστηκαν;
  • Ποιοι πήραν λάθος μονοπάτι ;
  • Ποιοι διάλεξαν το σωστό μονοπάτι;

-Τέλος, το κάθε παιδί διαλέγει τον αγαπημένο του ήρωα και τον….συμβουλεύει

-Φτιάχνουμε μια αφίσα σχετική

2ο Μέρος

to_paramithi_tis_anasas