«

»

Ιουλ 09

Καινοτόμο πρόγραμμα: «Στα χνάρια του Βανγκόγκ»

 1η Ενασχόληση: Η ζωή του μεγάλου ζωγράφου.

Ο Βίνσεντ βαν Γκογκ γεννήθηκε στο ολλανδικό χωριό Ζούντερτ (Zundert) και ήταν ο μεγαλύτερος από τα συνολικά επτά παιδιά της οικογένειάς του, γιος του πάστορα Θεόδωρου βαν Γκογκ.

1η Δραστηριότητα

- Μέσα από την ανάγνωση του βιβλίου: Μικρά παιδιά με μεγάλα όνειρα- Βίνσεντ Βάν Γκόγκ, μαθαίνουμε για την παιδική ηλικία του ζωγράφου.

-Ζωγραφίζουμε το χωριό του Ζωγράφου, όπως το φανταζόμαστε.

Φύλλο εργασίας

Το χωριό του Βαν Γκογκ

2η Δραστηριότητα

-Φτιάχνουμε το γενεαλογικό του δέντρο.

Γενεαλογικό δέντρο

3η Δραστηριότητα

-Κλείσαμε την πρώτη μας επαφή με τον ζωγράφο, κάνοντας μία…..επίσκεψη στο Άμστερνταμ και στο μουσείο του

https://youtu.be/WjbZP8Kkw4Q

 2η Ενασχόληση: Τα πορτραίτα

Οι αυτοπροσωπογραφίες του βαν Γκογκ δεν έχουν σταματήσει να μελετώνται προκειμένου να εξερευνηθεί όχι μόνο η καλλιτεχνική του πρακτική αλλά και η ψυχική του κατάσταση

1η Δραστηριότητα

- Παρουσιάζουμε τα πορτρέτα του ζωγράφου και…

  • Ποιοι είναι αυτοί που απεικονίζονται στους πίνακες
  • Είναι το ίδιο πρόσωπο;
  • Ποιος νομίζετε ότι ζωγράφισε τους πίνακες; Με ποιον τρόπο;
  • Ποιες οι ομοιότητες και ποιες οι διαφορές μεταξύ τους;
  • Ποια τα συναισθήματα του ζωγράφου.

Φύλλο εργασίας

«Φτιάξε το πορτραίτο του ζωγράφου που σου άρεσε»

2η Δραστηριότητα

-Παρατηρούμε τα πορτραίτα και αντιστοιχίζουμε τις λεπτομέρειες

Φύλλο εργασίας

φύλλο εργασίας

3η Δραστηριότητα

«Tι μπορούμε να κάνουμε ή να πούμε στον ζωγράφο μας για να χαμογελάσει;

-Καταγράφουμε τις απαντήσεις τους

- Και φτιάχνουμε το πορτραίτο του Βαν γκογκ……χαμογελαστό και χαρούμενο

 3η Ενασχόληση: Ηλιοτρόπια

1η Δραστηριότητα

Για τον Βαν Γκογκ το ηλιοτρόπιο, που κάποτε έβλεπε ως ένα απλό διακοσμητικό, είχε γίνει κάτι σχεδόν ιερό, ένα σύμβολο που αντιπροσώπευε το ίδιο το φως, την ιδανική ζωή στη φύση. Σύμφωνα με τον ίδιο τον Βαν Γκογκ, τα ηλιοτρόπια αντιπροσώπευαν μία συγκεκριμένη ιδέα: την ευγνωμοσύνη.

-Τα ηλιοτρόπια στον πίνακα παρατήρησης

  • Παρατηρούμε χρώματα
  • Μετράμε πόσα ηλιοτρόπια υπάρχουν σε κάθε βάζο
  • Δίνουμε απάντηση στην ερώτηση: Γιατί ο ζωγράφος αγαπούσε τα ηλιοτρόπια; Τι συμβόλιζαν γι΄αυτόν;

Φύλλο εργασίας

Ποιο λουλούδι θα ζωγράφιζες, για να δείξεις την ευγνωμοσύνη σου

2η Δραστηριότητα

Υπήρχε, μια εποχή στη ζωή του, όπου ο καλλιτέχνης ήταν ευτυχισμένος. Ήταν όταν έκανε τα πρώτα του βήματα ως ζωγράφος και διακατεχόταν από μία πρωτόγνωρη αισιοδοξία. Άρχισε να ζωγραφίζει εκατοντάδες ηλιοτρόπια σε πολλές διαφορετικές παραλλαγές, σε κάθε “φάση” της ζωής τους, από την άνθιση μέχρι και τον μαρασμό τους. Κατά κάποιο τρόπο, οι πίνακες του αποτύπωναν τον κύκλο της ζωής.

-Μαθαίνουμε λίγες πληροφορίες για το ηλιοτρόπιο, με αφορμή έναν μύθο.

-Παρατηρούμε τα στάδια ανάπτυξης του

-Βάζουμε στην σωστή σειρά τις εικόνες, με την βοήθεια των αριθμών.

Φύλλο εργασίας

Ζωγράφισε τα στάδια ανάπτυξης του ηλιοτρόπιου

3η Δραστηριότητα

-Ζωγραφίζουμε τα δικά μας ηλιοτρόπια.

 4η Ενασχόληση: Βαν Γκογκ και φύση

1η Δραστηριότητα

Η σχέση του με τη φύση ήτανε σαφώς ερωτική:  «Δε πρέπει ν’ ακούμε τόσο τη γλώσσα της ζωγραφικής όσο τη γλώσσα της φύσης.  Υπάρχουν απέραντα καλαμποκοχώραφα κάτω από μουντούς ουρανούς κι εγώ δε δίστασα ν’ απεικονίσω αυτή τη μελαγχολία και την απόλυτη μοναξιά

-Παρατηρούμε πίνακες του Βαν Γκογκ με θέμα τη Φύση, μέσα από ένα powerpoint

Βαν Γκόγκ και φύση

  • Σε ποια από τα έργα του νομίζετε ότι είναι χαρούμενος και σε ποια λυπημένος;
  • Απομονώνουμε τον κάθε πίνακα και καταγράφουμε το πρώτο συναίσθημα ή αίσθηση ή κατάσταση που μας έρχεται στο μυαλό, φτιάχνοντας έναν δικό μας τίτλο.

2η Δραστηριότητα

Ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ με την γέννηση του παιδιού του αδελφού του, που πήρε και το όνομά του, ζωγραφίζει στην Άρλ της Προβηγκίας ένα μεγάλο έργο με γαλάζιο ουρανό πάνω στον οποίο ξεχωρίζουν ανθισμένα κλαδιά αμυγδαλιάς.

Προορίζεται να κρεμαστεί πάνω στο βρεφικό κρεβάτι και ο Τεό γράφει στον αδελφό του ότι το μωρό το κοιτάζει πραγματικά γοητευμένο.

  • Εστιάζουμε στην ανθισμένη αμυγδαλιά και δίνουμε κάποιες πληροφορίες.

Φύλλο εργασίας

Αν μάθαινες ένα χαρούμενο γεγονός

3η Δραστηριότητα

-Χωριζόμαστε σε ομάδες και αποδίδουμε τους παραπάνω πίνακες με τον δικό μας τρόπο

 5η Ενασχόληση: Τα παπούτσια του Βαν Γκογκ

1η Δραστηριότητα

Τα παπούτσια που είναι το κεντρικό θέμα της σύνθεσης είναι φθαρμένα και σε κακή κατάσταση, μοιάζουν με παπούτσια εργάτη. Σύμφωνα με κάποιον γνωστό του van Gogh, ο τελευταίος είχε αγοράσει αυτά τα παπούτσια από μια υπαίθρια αγορά στο Παρίσι. Ο van Gogh τα είχε φορέσει τα παπούτσια και περπάτησε με αυτά μέσα στη λάσπη ώστε να λερωθούν. Τότε τα φθαρμένα, λερωμένα παπούτσια κέντρισαν το καλλιτεχνικό ενδιαφέρον του van Gogh για να τα ζωγραφίσει.

-Περιγράφουμε τα παπούτσια του πίνακα.

  • Χρώμα
  • Κατάσταση στην οποία βρίσκονται (καινούργια-παλιά, καθαρά-βρώμικα)
  • Σε ποιο είδος ανήκουν
  • Ποιος τα ψάχνει

-Τα παιδιά απαντούν στην ερώτηση: Που βρίσκονται τα παπούτσια τώρα, που ήταν πριν. που θα είναι μετά.

Φύλλο εργασίας

Που βρίσκονται τα παπούτσια

2η Δραστηριότητα

-Ομαδοποιούμε παπούτσια, ανάλογα με το είδος τους.

Φύλλο εργασίας

Βάψε μόνο τα παπούτσια, που μοιάζουν με αυτά του Βαν Γκογκ

3η Δραστηριότητα

https://youtu.be/gxN2K8Liz0g

-Με αφορμή το παραπάνω βίντεο….οι Μπότες του Βίνσεντ, ταξιδεύουν

  • Που ταξίδεψαν
  • Τι είδαν
  • Τι τους άρεσε
  • Που σταμάτησαν τελικά και γιατί

-Δουλεύουμε ομαδικά και φτιάχνουν το περιβάλλον που τους άρεσε

 6η Ενασχόληση: Το κόκκινο αμπέλι

1η Δραστηριότητα

 Το έργο Κόκκινο αμπέλι  είναι  το μοναδικό έργο που κατάφερε να πουλήσει ο βαν Γκογκ εν ζωή.

-Αφού περιγράψουμε και σχολιάσουμε πάνω στο θέμα του πίνακα….

  • Συνθέτουμε το παζλ του πίνακα, με την βοήθεια του τίτλου.
  • Παίζουμε με τα χρώματα και αλλάζουμε τον τίτλο
  • Ζωγραφίζουμε τον δικό μας πίνακα

Ζωγραφίζουμε τον δικό μας πίνακα

2η Δραστηριότητα

-Με την βοήθεια αριθμών και συμβόλων βοηθάμε τους εργάτες, να μαζέψουν τα σταφύλια

3η Δραστηριότητα

-Με αφορμή τον πίνακα, μαθαίνουμε για το αμπέλι και την προσφορά του, για τον θεό Διόνυσο και τον αγαπημένο του, Άμπελο.

Ο Άμπελος ήταν γιος ενός Σάτυρου και μιας Νύμφης, μεγαλωμένος στα βουνά της Φρυγίας. Ο Νόννος τον περιγράφει σαν έναν νέο Σάτυρο, με όμορφα μαλλιά, λαιμό, ώμους, χείλη, αγαπημένο του θεού Διόνυσου και πιστό ακόλουθό του 

-Συνθέσαμε ένα παραμύθι με τίτλο: Το όνειρο του Άμπελου

 7η Ενασχόληση: Το Δωμάτιο του Βαν Γκογκ

1η Δραστηριότητα

-Παρατηρούμε προσεκτικά τον πίνακα «Το υπνοδωμάτιο του Βαν Γκογκ».

  • Συζητάμε  την ιδιαίτερη ατμόσφαιρα που αποπνέει το έργο, τα χρώματα που κυριαρχούν και τα σημεία που τραβούν την προσοχή μας.
  • Συζητάμε για την ατμόσφαιρα που μας δημιουργεί το έργο και τα συναισθήματά μας γι” αυτό.( Ένταση, ηρεμία κ. “α.)
  • Επιλέγουμε μια λεπτομέρεια του πίνακα και αυτοσχεδιάζουμε ελεύθερα μετασχηματίζοντας την σε μοτίβο, τοπίο, αντικείμενο ή αφαιρετική σύνθεση.

Φύλλο εργασίας

Επέλεξε μια λεπτομέρεια του πίνακα και αυτοσχεδίασε

2η Δραστηριότητα

-Παροτρύνουμε τα παιδιά να μιλήσουν για το δικό τους δωμάτιο

  • Πώς νομίζετε ότι ένιωθε ο Βαν Γκογκ για το δωμάτιό του;
  • Εσείς πώς νιώθετε για το δικό σας δωμάτιο;
  • Υπάρχουν σημαντικά αντικείμενα που έχετε τοποθετήσει μέσα στο δωμάτιό σας για να αισθανθείτε ότι ο χώρος αυτό είναι πιο προσωπικός;
  • Τι είδους αντικείμενα είναι αυτά;

-Αναδημιουργούμε το δωμάτιο του Βαν Γκογκ με βάση το δικό μας γούστο για τα χρώματα προσθέτοντας λεπτομέρειες που θα δείχνουν ότι είναι πιο σύγχρονο ή πιο κοντά στο δικό μας πραγματικό δωμάτιο

Φύλλο εργασίας

Αναδημιούργησε το δωμάτιο του Βαν Γκογκ με βάση το δικό σου γούστο

3η Δραστηριότητα

-Φτιάχνουμε το δωμάτιο με διάφορα υλικά και φαντασία

Την παρουσίαση του προγράμματος μας, θα την βρείτε εδώ..

Στα χνάρια του Βαν Γκόγκ, γιορτή λήξης

Μόνιμος σύνδεσμος: http://users.sch.gr/mkalfapa/?p=913

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Μπορεί αν θέλετε να χρησιμοποιήσετε HTML ετικετών και ιδιοτήτων: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>